Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 21 » Editorial
Interview jarního čísla Pneu revue pod titulkem „Jednou z nás budou pneu-pošťáci“ bylo zajímavým příspěvkem do diskuze o tom, kdo bude v budoucnu inkasovat marže z prodeje pneumatik. Autor myšlenky o „pneu-pošťácích“ předpovídá, že velkoobchody s pneumatikami budou fungovat jako specializovaná logistická centra, budou skladovat cizí zboží a své příjmy budou realizovat nikoli rozdílem mezi nákupní a prodejní cenou, ale formou poplatků za služby.
Logistika pneumatik je velmi složitá, všeobecným logistickým společnostem se často nevyplácí a moc ji neumějí. Proto si lze představit, že pokud budou na trhu úzce specializované velkoobchodní firmy, které všechny tyto výzvy zvládnou, výrobci je budou vyvažovat zlatem. A pokud budou ochotni platit za služby tak, že nejenom vyváží, ale i převáží příjmy dříve realizované klasickým obchodem, pro takový velkoobchod to bude vlastně velká úleva. A protože to je hodně specializovaný byznys, postavený na dlouhodobém know-how a vyžadující velkou finanční sílu, lze předpokládat i relativně stabilní, kultivované a přehledné konkurenční prostředí. Začít opravdu kvalitní logistiku pneumatik není jako založit nový e-shop.
Stejný model – tedy že obchodník nebude realizovat profit z prodeje zboží – si však nedovedu představit u pneuservisů a u retailu vůbec, protože tato sféra není natolik exkluzivní jako velkoobchod a o stabilizovaném konkurenčním prostředí nemůže být vůbec řeč. Deficit v příjmech pneuservisu by musel zaplatit koncový zákazník vyšší cenou za služby. A jak vyplývá z naší internetové ankety, ten rozdíl by musel být sakra vysoký, protože pokud hlasování plus minus odráží realitu, tak pneuservisy „žijí“ minimálně z poloviny z prodeje pneumatik. On by se asi ani ten pneuservis nevzpouzel, že nemůže inkasovat marže z prodeje pneumatik, pokud by si mohl dovolit říci za přezutí třeba o čtyři tisíce korun. Jinak ta myšlenka není vůbec špatná. Kolik času, nervů, rizik a rozčilování by si majitel ušetřil. Cenové války by vedli pouze výrobci mezi sebou a pneuservis by se mohl soustředit jen na to, aby dělal dobře svou práci a maximálně zefektivnil všechny vnitřní procesy. Protože i to je zdrojem vyššího zisku, ale v tom každodenním trmácení za nejnižší cenou na to nezbývá čas.
Zdražování práce však přijde tak jako tak, takže velké změny na tomto poli nás určitě čekají. Tak třeba tu nakonec přece jen zbydou jen ti „pneu-pošťáci“.