Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 20 » Široké proti úzkým: skóre (téměř) vyrovnané
Stejně jako nedávno časopis AutoBild, také automobilový klub ADAC provedl srovnání dezénů letních pneumatik různých velikostí. Záměrem bylo prověřit, jaké výhody či nevýhody jsou spojeny s užšími, respektive širšími pneumatikami.
K tomuto účelu byly automobilovým klubem ADAC vyhodnoceny výsledky testů pneumatik velikosti 15, 16, 17 a 18 palců, všechny schválené k použití na vozidle VW Golf VII. Jakožto dodatečná reference sloužilo srovnání zimních pneumatik různých rozměrů se stejným profilem a stejnou pryžovou směsí, které ADAC zveřejnil již koncem roku 2018. Nehledě na to, že široké pneumatiky s nižším profilem vypadají „prostě lépe“ a mohou tudíž sloužit jako „zkrášlující kůra“, díky které může vozidlo získat elegantnější a atraktivnější vzhled, jsou u těchto testů přece jen rozhodující technické údaje. Znamená to, že výkon čtyř porovnávaných kandidátů různé velikosti byl vyhodnocen na základě osmi vybraných disciplín, ovšem nikoli podle všech disciplín obvykle hodnocených při testech pneumatik ADAC. Konkrétně se zde jednalo o handling na suchu a na mokru, brzdění za sucha, ochranu proti aquaplaningu a komfort (pružení), jakož i téma hospodárnost dle kritérií opotřebení, spotřeba / valivý odpor a (pořizovací) náklady.
Ring volný
„Na suché vozovce platí bez jakýchkoli omezení pravidlo ‚čím širší, tím vyšší přilnavost‘“, hodnotí výsledky automobilový klub. Při nižších výškách bočnic jsou pneumatiky tvrdší, což handling dle ADAC znatelně zlepšuje. Tímto jdou široké modely do pomyslného vedení 1:0. „S narůstající šířkou – tedy s větším kontaktem gumy s vozovkou – a tvrdší konstrukcí kostry brzdí široké pneumatiky na suché vozovce navíc rychleji a lépe“, píše ADAC. Tento stav 2:0 je přitom podepřen příslušnými naměřenými údaji. Podle nich činí brzdná dráha ze 100 km/h s pneumatikou 225/40 R18 jakožto největší velikostí v testu, 36,7 metrů, přičemž u ostatních kandidátů byly naměřeny hodnoty od 36,9 metrů (205/55 R16), přes 37,5 metrů (205/65 R15) až po 38,4 metrů (195/65 R15). Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou činí tím pádem v tomto testu necelé dva metry.
Na mokré vozovce široké pneumatiky sice také vedou, avšak jen dokud mikrolamely dezénu zůstávají v kontaktu s vozovkou, jak doslova uvádí ADAC. Jelikož však musí být s přibývající šířkou z běhounu pneumatiky odváděno stále více vody, dochází u širokých pneumatik dříve k aquaplaningu. Jinak vyjádřeno: Po 3:0 (handling za mokra) se úzkým pneumatikám podařilo snížit skóre na 3:1. Zatímco pneumatika velikosti 225/40 R18 začala „plavat“ již při 71,4 km/h, nastala stejná situace u rozměru 195/65 R15 až při 82,7 km/h. A ostatní rozměry se umístily mezi těmito dvěma, s naměřenými hodnotami (u zimních pneumatik této velikosti se použila testovací disciplína podélný aquaplaning) – 72 km/h (225/45 R17) resp. 76,9 km/h (205/55 R16). „S úzkými pneumatikami lze na rovné vozovce jet o deset km/h rychleji, než se vozidlo začne plavat“, komentuje výsledek ADAC.
Úzké přidávají body
Se zřetelem na komfort (pružení) pak úzké pneumatiky snížily náskok širokých gum o další bod na 3:2. „Protože je výška bočnic u širokých pneumatik nižší, je u nich k dispozici méně vzduchu pro pružení a jejich bočnice jsou tvrdší. Výsledek: Široké modely způsobují u Golfu znatelně nepohodlnější jízdu, než úzké“, vysvětlují organizátoři testu. Potřebné údaje byly ve zkušebním VW-Golfu zaznamenány s pomocí senzorů namontovaných pod sedadlem řidiče. Úzkým pneumatikám s šířkou 195 mm byla díky jejich vyšším bočnicím každopádně přiznána „podstatně vyšší schopnost pružení“, než širším pneumatikám s nižším profilem.
„Pozitivní vliv mají stabilnější bočnice naopak s ohledem na opotřebení: Širší pneumatika s lépe rozloženým kontaktem s vozovkou také musí zvládat méně mechanických deformací než užší model“, vysvětluje ADAC důvod, proč široké pneumatiky vydrží déle a tak opět posilují vedení na 4:2. Dále automobilový klub v testovaných velikostech předpokládá s rostoucím průměrem ráfku nižší opotřebení resp. narůstající životnost pneumatik, jak zimních, tak i letních. Široké modely však přesto nebyly hodnoceny jako obzvláště ekonomické. Důvod je zaprvé jejich vyšší pořizovací cena – u testovaných pneumatik činil rozdíl mezi 15palcovou pneumatikou jakožto nejlevnějším modelem a 18palcovou jakožto nejdražším 85 eur za kus. Tak vzniká skóre 4:3. Navíc 18palcová pneumatika váží o pět kilogramů vice než 15palcová, což se projevuje na vyšší spotřebě pohonných hmot, stejně jako vyšší valivý odpor a o šest procent vyšší odpor vzduchu širokých modelů.
Zápas jede do finále
Tímto tedy úzké modely zvládly vyrovnat na 4:4, resp. dosáhly nerozhodného výsledku. Pokud bychom kromě technických aspektů při hodnocení zohlednili i tendenční zlepšení optiky vozidla, jak popisuje ADAC, činil by konečný výsledek 5:4 s minimálním vedením širších pneumatik. „Zásadně platí pro zimní pneumatiky stejná pravidla jako pro letní pneumatiky. Na pevném i rozbředlém sněhu je však jízda s pneumatikami s nejužším rozměrem 195/65 R15 podstatně bezpečnější než s širšími modely: Především rozjezd, avšak i stabilita v zatáčkách jsou lepší. I riziko aquaplaningu u rozbředlého sněhu je nižší,“ dodává klub s ohledem na pneumatiky pro zimní roční období.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2020
Ilustrační foto