Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 19 » Triangle zahájil evropský restart
Značka pneumatik Triangle je na českém trhu známá již docela dlouho, zejména v segmentu nákladních pneumatik. Dostávala se sem přes nezávislé dovozce a výrobce zjevně o nějaké pevnější ukotvení na evropských trzích dlouho nestál. To se však změnilo před dvěma lety, kdy vzniklo v Miláně přímé zastoupení pro Evropu. První dva roky se nesly ve znamení spíše hledání a „zabydlování“, kdy Triangle mohl nabídnout pouze čínskou produkci bez jakékoli výraznější optimalizace pro evropské provozní podmínky a preference tamních zákazníků. To je však nyní minulostí.
Na akci, kterou Triangle pořádal v červnu pro své evropské obchodní partnery a vybrané novináře na závodním okruhu Algrave International Circuit poblíž portugalského Fara, byly už k vidění a vyzkoušení produkty, které vznikaly ve spolupráci s evropskými vývojáři, byly testovány na evropských polygonech a odrážejí evropský vkus nejen co do tvaru dezénu, ale i pojmenování. „Když jste dříve listovali katalogem Trianglu, měli jste pocit, že si prohlížíte nějaký dlouhý seznam státních poznávacích značek. Tomu je teď konec. Naše pneumatiky dostanou jména a pokud ponesou za jménem číslo, bude mít nějaký konkrétní význam,“ vysvětluje generální ředitel evropského zastoupení Corrado Moglia. Všechny osobní dezény dnes končí velkým „X“ – SporteX, AdvanteX, GripX, atd. Moglia také ujišťuje, že Triangle nyní usiluje o větší regionální přizpůsobení a že stále více pneumatik bude vyvíjeno exkluzivně pro Evropu. „Chceme pouze pneumatiky, které tu budou úspěšné. Pokud nám pošlou z Číny k otestování pneumatiky a my shledáme, že jsou nevhodné, posíláme je nekompromisně zpět,“ dodává Moglia.
Generace X
„X“ je novým rozlišovacím znakem pneumatik Triangle, které spolu s atraktivním názvem a logem dodávají novým pneumatikám punc modernosti. Triangle si je jist, že přesvědčí i svými vlastnostmi.
Nejagilnější z nové řady je dezén SporteX. Mirco Spiniella, ředitel pro rozvoj obchodu, představil řadu SporteX jako produkt UHP, který nabízí dobrou vyváženost mezi jízdním zážitkem a předvídatelností, a zdůraznil, že při vývoji dezénu stála na prvním místě bezpečnost. SporteX TH201, jak zní plné jméno nového produktu, má asymetrický dezén a je k dispozici v 60 rozměrech. Pro osobní vozy začíná palcová škála na čísle 16 a končí na 22, zatímco pro vozy SUV pokrývá velikosti 17–24“ a rychlostní indexy V, W a Y.
Zdaleka ne každý si může dovolit velké auto, a tak tu má Triangle běžnou cestovní „masovku“ jménem AdvanteX, „jádro“ nabídky osobních pneumatik Triangle, pokud citujeme ředitele Spiniellu. Je to podle výrobce velmi „vyvážená a tichá pneumatika pro opravdovou radost z jízdy“. Oproti obdobné pneumatice předchozí generace si novinka polepšila o 18 % v účinnosti brzdění na mokru a o 9 % zkracuje brzdnou dráhu na suchu. AdvanteX TC101, jak zní plný název, nabízí v tuto chvíli 31 rozměrů pro kola 15–17“ s rychlostním indexem od H po Y. AdvanteX je nabízen i ve verzi SUV, kde je k dispozici v 31 rozměrech od 235/70 R 15 po 255/50 R 19 v rychlostních indexech od H po Y.
V nabídce Trianglu nechybí ani off-roadová pneumatika. Nese označení GripX MT a je optimalizována pro jízdu v blátě. To nám testovací off-roadová trať nenabídla, a tak nezbývá než věřit, že dezén GripX MT zvládne díky zesíleným bokům a mohutným zešikmeným drážkám opravdu extrémní terén. V segmentu off-road je „na cestě“ zcela nový výrobek AgileX AT, pneumatika pro všechny druhy terénu, ostatně v době vyjití tohoto článku už bude zřejmě v prodeji.
Všechny dosud zmíněné dezény byly vyvinuty v Číně a pouze testovány a optimalizovány v evropském prostředí. To již neplatí o páté novince generace X, dezénu SeasonX. „Mít pneumatiku all-season je dnes absolutně nevyhnutelné. Zde jsme si nebyli jisti, zda má čínský vývojový tým dostatek zkušeností s tímto segmentem,“ vysvětluje Mirco Spiniella skutečnost, že celoroční pneumatiky Triangle byly vyvinuty v úzké spolupráci s finským specialistou Black Donuts.
SeasonX se vyznačuje směrovým dezénem a silikovou směsí pro optimální brzdění na mokru, stejně jako záběr na sněhu. Při prezentaci zaznělo, že při vývoji zvolil Triangle cestu slavnějšího francouzského výrobce, který své celoroční pneumatiky prezentuje jako letní pneumatiky s „prodlouženými“ vlastnostmi v zimním počasí, nikoli tedy jako kompromis mezi letní a zimní pneumatikou. Na španělském okruhu Idiada srovnával Triangle svou novou celoroční pneumatiku právě s výrobkem Michelinu a produktem „předního čínského výrobce“. V brzdění na mokru údajně Triangle zaostal za Michelinem o pouhé dva metry, zatímco konkurenci z Číny o sedm metrů předčil. „Cílíme na výkony, které překonají očekávání, s nimiž obvykle lidé k naší značce přistupují,“ říká Spiniella. Triangle nabízí poměrně velkorysý garanční program, na některých trzích včetně možnosti vrácení pneumatik do 15 dnů bez udání důvodu. Na tisíc prodaných sad prý vychází do 10 nároků tohoto typu.
Triangle testuje na již zmíněné věhlasné testovací dráze Idiada, zatímco zimní vlastnosti ověřuje ve Finsku. Pomáhá mu také Ray Collier z poradenské organizace TREAD (Tyre Research Engineering Development), který se podílel na „evropské“ optimalizaci nové řady pneumatik a spolupracuje na vývoji čtyř budoucích produktů včetně zimní pneumatiky, která bude uvedena příští rok.
Triangle nemá momentálně v úmyslu „atakovat“ evropskou první výbavu, takže všechny výrobky jsou určeny výlučně pro náhradní potřebu. To ovšem neznamená, že by o OE vůbec neměl zájem. Vysvětluje Wayne Foster, ředitel pro globální marketing, který působí v Číně: „Naše ambice v oblasti první výbavy se momentálně zaměřují výlučně na Čínu. Ale jednoho dne budou čínská auta masově proudit do Evropy v ještě mnohem větším měřítku, než se to podařilo Korejcům. A věřím, že až se tak stane, ta auta sem přijedou na našich pneumatikách.“
Testy pneumatik
Triangle nabídl možnost otestování svých nových pneumatik celkem na čtyřech stanovištích okruhu v Algrave. Jedná se o velmi moderní, přibližně deset let fungující zařízení, obklopené rozsáhlým hotelovým komplexem. Celek však působí velmi neosobně, i když dráze ani jejímu vybavení nelze nic vytknout. Zjistili jsme, že okruh vlastní tři fyzické osoby, vznikl nákladem 200 milionů eur a na pozemku nelze přehlédnout ani obří fotovoltaickou elektrárnu. I když místo působí dost izolovaně, jakoby „na konci světa“, což ostatně tak trochu platí, dráha je podle informace jednoho ze zaměstnanců vytížena přibližně 330 dnů v roce. My jsme si mohli letmo vyzkoušet handlingovou trať s kombinovaných suchým a mokrým povrchem, srovnávací test brzdění, terénní trať a konečně dvě kola na okruhu. Každý test probíhal jen pár minut, takže vyjádřit nějaký subjektivní pocit je velmi obtížné. Srovnávací test účinnosti brzdění na vodě proti dezénu Maxxis vycházel opakovaně o několik metrů ve prospěch značky Triangle.