Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 19 » Nexen Tire otevřel v Česku svůj první evropský závod
Otevření závodu a slavnostní přestřižení pásky se neslo v duchu hesla „nová vlna pro budoucnost“, které oslavuje novou éru globálního rozvoje firmy Nexen. Jde o převratnou událost v 77leté historii společnosti, jež však svůj současný názve Nexen Tire přijala až v roce 2000. Jedná se o důležitou událost i pro Ústecký kraj a celou Českou republiku, neboť Nexen se stane nejenom důležitým zaměstnavatelem regionu, ale současně se hodlá široce zapojit do komunálního života. V duchu hesla „Pojďte do toho s námi!“, které v průběhu inaugurace rovněž zaznělo.
Události se zúčastnilo přes 350 hostů včetně Kang Byung-Joonga, zakladatele a předsedy představenstva Nexen Tire, Travisa Kanga, globálního CEO Nexen Tire, náměstka ministra průmyslu a obchodu ČR Petra Očka či hejtmana Ústeckého kraje Oldřicha Bubeníčka. Zúčastnila se také Zdeňka Hamousová, starostka Žatce, korejský velvyslanec v ČR Moon Seounga-hyun a klíčoví obchodní partneři společnosti.
Událost byla oslavou dokončení evropské továrny, ale také zkompletování sítě čtyř hlavních globálních celosvětových center Nexenu pro výzkum a vývoj. Tu tvoří Centrální výzkumný institut v korejském Soulu, výzkumná a vývojová centra v Evropě a v Severní Americe a konečně právě závod Nexen Tire Europe v Žatci.
„Uvědomujeme si, jak je důležité být co nejblíže našim zákazníkům a pomáhat plnit jejich obchodní požadavky i potřeby. Vytvořili jsme proto základnu, díky které můžeme reagovat na poptávku klientů ještě promptněji a pružněji,“ řekl Travis Kang, globální CEO Nexen Tire. „Otevření žateckého závodu znamená pro Nexen Tire v globálním měřítku významné navýšení produkční kapacity a je zásadním milníkem pro rozvoj celého průmyslu,“ dodal Kang.
V rámci slavnostního otevření proběhla prohlídka nového „chytrého“ závodu. Žatecká továrna patří mezi nejmodernější továrny na výrobu pneumatik na světě a je významná především vysokou mírou produktivity i kvality výroby díky zdokonaleným procesům automatizace při práci se základními surovinami, výrobě, kontrole kvality i distribuci.
Cíl: 11 mil. pneu ročně
Továrna Nexen Tire v Žatci byla spuštěna ve zkušebním provozu letos v dubnu. Díky strategické poloze nabízí výbornou dostupnost pro největší evropské odběratele ze zemí jako Německo, Francie nebo Velká Británie. Továrna se stane základnou pro produkci, výzkum
a vývoj nových technologií na výrobu pneumatik. Závod Nexen Tire by měl do konce tohoto roku vyexpedovat až 3 miliony pneumatik. Do roku 2022 očekává Nexen navýšení výrobní kapacity až na 11 milionů kusů pneumatik ročně. Letos se vyrobí necelé dva miliony pneumatik.
Dnes Nexen Tire v Žatci zaměstnává přes 850 zaměstnanců z blízkého okolí. V roce 2022 plánuje továrna nabídnout celkově až 1300 pracovních míst. V současné době Nexen Tire urychluje nábor zaměstnanců a pomáhá rozvíjet region nejen díky hospodářskému rozvoji, ale i díky podpoře projektů spojených s ochranou životního prostředí. To dokazuje rovněž chystané založení Ekologického fondu Nexen.
Načasování má trhliny
Čtyři roky, které uplynuly od položení základního kamene k náběhu výroby, jsou v pneumatikářském průmyslu výrazně nad normu. Kdyby se výroba rozběhla o dva roky dříve, Nexen ještě chvíli těžil z enormní poptávky v první výbavě dané rekordními prodeji automobilů napříč Evropou. Ale kvůli zpoždění výrobu rozbíhá ve chvíli, kdy se nad evropským automobilovým průmyslem začínají stahovat mraky. Německo, Velká Británie, Francie, Itálie – klíčová odbytiště pneumatik se pomalu, ale jistě propadají do recese. K tomu se přidávají problémy, které před čtyřmi lety buď neexistovaly, nebo existovaly pouze latentně: Brexit, Trumpovy „obchodní války“, problémy Číny atd. Pneu revue se na to zeptala Travise Kanga, nejvyššího výkonného představitele Nexen Tire.
„To, že se snižuje poptávka, není problém jen Evropy, ale i USA a Číny. Může to představovat problém, ale mohou se v tom i skrývat příležitosti. Myslím si, že jsme stavbu dokončili ještě v dobrém čase, ale samozřejmě se musíme připravit na ty horší. Skončila doba, kdy šlo zvyšovat podíl na trhu pouze nízkou cenou a snižováním výrobních nákladů. V budoucnu budou hrát stále významnější roli technologie. A to nám nahrává. V technické oblasti jsme na tom velmi dobře. Míra automatizace je na vysoké úrovni, takže lidská práce je velmi produktivní, kvalifikovaná a odborná. Proto musíme získávat co nejkvalitnější pracovní sílu na všech úrovních, což s sebou nese i vyšší nároky na ohodnocení, pracovní podmínky a kvalitu pracovního prostředí. Ale jiná cesta neexistuje. Zdroje pro zvyšování konkurenceschopnosti pouze nízkou cenou jsou již definitivně vyčerpány.“
Všechno v jedné řadě
O modernosti a vysoké technologické úrovni továrny Nexenu v Žatci jsem se sám přesvědčil při krátké návštěvě. Skutečnost, že se vše projektovalo a stavělo na „zelené louce“, nese své výhody. Jednotlivé výrobní fáze navazují jedna na druhou v jedné dlouhé řadě, která má zde impozantní délku jednoho kilometru. Na začátku je příprava směsí, na konci sklad a expedice. Pravdou je, že v době mé návštěvy působilo vše ještě poměrně syrově a výroba byla na zlomku toho, co halu teprve čeká. Bylo znát, že tu nejde zatím o objemy, ale kontrolu, ladění a sbírání zkušeností. Tu a tam postávaly u velkých barevných displejů a ovládacích pultů většinou smíšené korejsko-české skupinky operátorů, kteří si spíše gesty a posunky než slovy vyměňovali názory na to či ono. To všechno v absolutním klidu, žádné emoce či stres. Obecně lidí všude minimálně. V určitou dobu jsem začal pečlivě sledovat, zda vůbec uvidím nějakého manuálně pracujícího člověka. Nakonec jsem za tu zhruba půlhodinu zahlédl jedinou ženu, která tlačila vozík s nějakým materiálem. Co je zřejmě na „place“ provozu divácky nejvděčnější, jsou automatické paletové vozíky, které křižují všemi směry rozsáhlou plochou továrny. To, s jakou neomylností se míjejí, zastavují a zase rozjíždějí, bezpečně zajedou přesně k tomu terminálu, který potřebují, je ohromující, a jako by měly v sobě něco živého. Když před naší skupinkou jedna taková „obludka“ zastavila, člověk má pomalu tendenci pozdravit.
Obdobou autonomních paletových vozíků jsou elektronicky řízené vozíky, které se pohybují po „železnici“ nad našimi hlavami. A do třetice na konto vnitropodnikové dopravy jsou fascinující jeřáby nazývané Gantry, jež nakládají vyrobené a zkontrolované pneumatiky na palety před jejich cestou do skladu. Vylisované pneumatiky se v komíncích ukládají na velkou plochu, nad níž všemi směry sviští zmíněné nakladače, které si přečtou čárový kód, snesou se k zemi k příslušnému komínku, uchopí jej a vynesou na příslušnou paletu. To vše s neomylnou přesností a ani jednou za den se nepohádají! Do skladu, který je v podstatě jen příruční, se vejde 360 000 pneumatik na 18 000 paletových pozicích.
Momentálně je v továrně 80 lisů, v budoucnu se počítá s dvojnásobkem. Jednu řadu lisů s dvaceti stanicemi kontrolují jen dva operátoři. Na většině strojního vybavení se objevoval nápis Hanwha Corporation, zřejmě „dvorní“ dodavatel vybavení pro žateckou továrnu Nexen Tire.