Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 19 » Franšízink a pneumatiky: dobré řešení, ale ne pro každého
Franšízink je v Česku stále populárnější, působí zde na 300 franšízových konceptů: od velkých, nadnárodních až po ryze tuzemské koncepty, např. v oblasti stravování. Dobrý nápad a jeho úspěšná realizace vede obvykle jeho autora k úvahám, zda jej nerozšířit na více míst. Otevření nové pobočky je nákladné a časově náročné; poskytnout značku, know-how, zkušenosti či osvědčené dodavatele a vše ostatní nechat na soukromé iniciativě podnikatele je druhou cestou k růstu.
Franšízink je v Česku stále populárnější, působí zde na 300 franšízových konceptů: od velkých, nadnárodních až po ryze tuzemské koncepty, např. v oblasti stravování. Dobrý nápad a jeho úspěšná realizace vede obvykle jeho autora k úvahám, zda jej nerozšířit na více míst. Otevření nové pobočky je nákladné a časově náročné; poskytnout značku, know-how, zkušenosti či osvědčené dodavatele a vše ostatní nechat na soukromé iniciativě podnikatele je druhou cestou k růstu.
Franšízink je specifickou formou podnikání, majitel pobočky totiž využívá již fungujícího konceptu. To přináší určité výhody, ale i nevýhody. Nebo minimálně povinnosti. Franšízant, tedy dobrovolný „nabyvatel“ konceptu, se chtě nechtě musí vzdát určité svobody. Musí respektovat určitá pravidla, která jsou jednotná a daná.
Důležité je, aby práva a povinnosti obou stran byly v rovnováze, aby „vítězem“ onoho vztahu byli oba dva, tedy franšízor i franšízant. Pokud toto nefunguje, franšízový koncept si koleduje o problémy. Snadno se to řekne, hůře realizuje. Každý koncept je jiný, stejně jako míra „omezení“ svobodného rozhodování franšízanta. Často se tak hovoří o „soft“ a „hard“ franšízách. Není dobré, pokud franšízanti pouze přejímají vyzkoušené nápady a nemusí či dokonce nesmějí být kreativní.
K čemu to slouží?
Co tedy láká podnikatele na franšízovém vztahu? Na straně franšízanta je to určitě pocit, že „v tom není úplně sám“, že má jakéhosi „přítele na telefonu“, kterému může kdykoli zavolat a požádat o radu. Jde spíše ale opravdu jen o pocit, psychologický faktor, neboť zodpovědnost za čísla v roční závěrce nese stejně nakonec jen franšízant. Pravda, byly i případy (pneu branži nevyjímaje), kdy franšízant napáchal takové dluhy, že pro franšízora bylo lepší do firmy vstoupit a alespoň tak zachránit své zboží na skladě, ale to nechme stranou. V drtivé většině případů si za své účetnictví odpovídá každý sám. A co láká na franšízinku poskytovatele franšíz? Většinou to bývá odbyt zboží, fixní poplatky za know-how či licence či dobrý pocit z toho, že vidí svou značku či logo na nových místech. To se sice zdá banální, ale není tomu tak: je to vlastně potvrzení toho, že jsem vybudoval úspěšnou značku, která může fungovat a růst i v cizích rukách. Co víc si může podnikatel přát?
Také v oblasti servisu a prodeje pneumatik funguje několik úspěšných konceptů, vesměs velkých, nadnárodních. I když tu v minulosti byly pokusy vybudovat koncepty lokální, nikdy se příliš neprosadily. Logickým adeptem na nové franšízové koncepty by mohly být velké e-shopy, ale ani zde se zatím nikdo výrazněji neprosadil. Na vině jsou možná i vyhrocené vztahy mezi internetem a „kamennými“ servisy, které zákazníky s pneumatikami „v kufru“ nemají moc v lásce.
Každému podle gusta
Nadnárodní koncepty organizují velcí výrobci pneumatik, takže motivace je zde zřejmá – prodej vlastního zboží, případně služeb. Slabinou konceptů je v současné době neschopnost čelit cenovým válkám a lépe ochránit partnery před tlakem internetu. Franšízanti očekávají lepší ceny, větší ochranu. Ale obecně zájem o franšízink roste a zřejmě poroste i v budoucnu. Stačí se podívat k sousedům – v zemích, jako je Německo či Rakousko, jsou plně autonomní servisní místa bez začlenění do nějaké sítě téměř výjimkou. Skálopevných odpůrců vstupu do sítě je však u nás stále dost. Jedná se zpravidla o finančně silné firmy s kvalitním vedením, které se nechtějí vzdát zcela volného pole působnosti. Vždyť už zítra může přijít příležitost, pro jejíž uchopení musím být „bez závazku“. Nebo jsou majitelé těchto firem jednoduše přesvědčení, že by jim franšízink více vzal než dal. A v tom je kouzlo svobody podnikání.