Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 18 » Design nesmí obtěžovat
Estetika je dnes přirozenou a nevyhnutelnou součástí navrhování každého produktu Ing. Libor Žikla se zabývá designem ve společnosti L´FABRICA se sídlem v Žilině a v minulosti přišel i do kontaktu s problematikou navrhování dezénů pneumatik. Má rád krásné věci, ale stejně tak důležitá je pro něho funkčnost. Proto mu týmová souhra při navrhování dezénů pneumatik nedělá potíže. Mezi designy, které ho v životě uchvátily, jmenuje na první místě odšťavňovač na ovoce (na fotce). A pak také první iPod, Porsche a pneumatiku Yokohama Parada (na hlavní fotce).
Jaké máte zkušenosti s navrhováním dezénů pneumatik a zejména s tou částí dezénu, která má co do činění s estetickou stránkou?
Byl jsem při vzniku několika desítek osobních i nákladních dezénů ve firmě Matador Púchov a zároveň jsem byl součástí týmu při navrhování strojů na výrobu pneumatik. Díky tomu jsem poznal nejen vývoj, ale i celý technologický proces výroby. Co se týče estetiky, záleží na tom, ve kterém období jsem vstupoval do procesu. Pokud to byl počáteční vývoj dezénu, požadavky přicházely převážně z marketingu. Zadání určuje cílová skupina zákazníků, typy vozidel, provozní podmínky, případně tam byl požadavek na trendy, nebo velkou roli hrála prodejnost daného segmentu pneumatik. To, co dobře fungovalo v minulosti, se mnohdy adaptovalo s novými prvky. Design nás zasahuje všude, kamkoli se pohneme. Mnohdy nás inspirovala příroda a její zákony, principy, případně prvky, které nejlépe vystihovaly spojení krásy a funkčnosti v jednom. Někdy to byl tvar nebo jen detailní povrch listu stromu, který se dokáže přizpůsobit podmínkám, které nastanou.
Dezén pneumatiky je poměrně citlivá výslednice různých požadovaných vlastností, kde klíčovou roli hraje funkčnost (především bezpečnost) a ekonomika (valivý odpor). Jak se do těchto kritérií ještě „vejde“ estetická stránka?
Je to poměrně zdlouhavý proces a věc několika návrhů a směrů. Jeden zajímavý, atraktivní koncept může mít ještě několik designérských alternativ, které se musí prověřit v dalších testech. Buď jsou to laboratorní nebo počítačem simulované testy, nebo později reálné testování pneumatiky. Pak můžeme rozhodnout o definitivním pokračování projektu až do výrobního procesu. Design napomáhá marketingu, otevírá nové obzory a tlačí každého, aby posunul hranice.
V jaké fázi navrhování dezénu pneu se estetické hledisko zapojuje?
Jak jsem zmiňoval, je to otázka zadání a termínu splnění úkolu. Někdy je člověk do procesu designu zapojen již na počátku vývoje. Pokud přijde pokyn z marketingu, abychom zaujali trh, tehdy je třeba designéra zapojit už od začátku. Pokud si dezén pneumatiky nevyžaduje nějaké nové prvky, mění se pouze technické podmínky a je to jen upgrade dezénu, postačuje konzultační forma. Vývojáři jsou dnes nasáklí problematikou designu, učí se nové věci a snaží se dívat na vývoj i očima estetiky. Nejtěžší se dělat dezény pro širokou veřejnost, neboť zde musíte vyhovět velkému rozsahu požadavků a dezén je výsledkem dlouhých debat i kompromisů.
Dovedete si představit následující situaci? Tým designérů navrhne prémiovou pneumatiku, jejíž dezén vykazuje vynikající funkční vlastnosti. Nakonec se ji však rozhodnou přepracovat, protože dezén působí na prémiovou pneumatiku příliš „usedle“ a málo „agresivně“...
Je to stále se měnící koloběh, týmová hra. Každý si předem netroufne říct, že tento koncept je správný a tento vyhraje. Každý návrh si musíte doslova „vysedět“. Nic nevznikne náhodou. Je to stálé ohýbání a překlápění návrhů dokola, kombinace skicování a modelování v počítači, dokud to neuspokojí obě strany – vývojáře a designéra. Pokud byste se uspokojili na začátku, nikdy nebudete postupovat dopředu. Chcete-li v týmu najít to nejlepší řešení, musíte při vývoji zahodit vlastní ego.
Nemyslíte si, že s rozvojem alternativních pohonů (např. elektromobility) estetické kritérium zcela zmizí? Již dnes působí speciální pneu pro elektromobily minimalisticky až fádně, jsou si podobné jako vejce vejci ...
Vývoj nelze zastavit a je pravda, že i mezi automobilkami funguje systém upgradování, sdílení technických řešení, jakož i sdílení komponent. Toto téma se dotklo i pneumatik, a i ty mají také svůj způsob sdílení. Cena tvoří podstatnou část zájmu už při vývoji, proto se dnes svět zaměřuje na trvanlivější řešení. Ale nemyslím si, že kritérium estetiky vymizí. Podívejte na technologické giganty, jak se vypořádali s trhem, kartu vsadili na komfortní, ergonomická řešení a design se tvoří trvanlivý a více nadčasový. Design nesmí obtěžovat, musí sloužit a zlepšovat náš život. Design musí těšit a nesmí nás spamovat.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2018