Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 17 » AutoBild testoval celoroční pneumatiky

AutoBild testoval celoroční pneumatiky

 
testy

čtvrtek, 7. září 2017

Německý časopis AutoBild testoval osm modelů celoročních pneumatik pro segment automobilů SUV, který dnes patří k jedněm z nejprodávanějších.

 

Každý si pamatuje, kolik let trvalo, než se v podstatě nejen celé populaci, ale především také zákonodárcům podařilo vysvětlit, že přezouvat mezi letními a zimními pneumatikami je nezbytné. Jedním z přesvědčovacích argumentů bylo, že žijeme v takových klimatických podmínkách, kde velké rozdíly mezi letním a zimním obdobím znemožňují použití celoročních pneumatik. Argumentovalo se tím, že celoroční pneumatika, stvořená z kompromisu, nefunguje správně ani v létě, ani v zimě.

Když se nám stalo přirozeným, že na jaře a na podzim přezouváme na správná kola, přichází různí výrobci s celoročními pneumatikami a investují spoustu peněz nejen do vývoje produktu, ale také do komunikace k zákazníkům, aby je s obtížemi přesvědčovali o tom, že pro ně mají celoroční řešení. S ohledem na vše, co tomuto kroku předcházelo, se nelze divit  tomu, že trh není otevřený této novince. Podle velmi nedokonalého průzkumu, který v podstatě sestává z toho, že se jako redakce Pneu revue při každé příležitosti ptáme majitelů a provozovatelů pneuservisů na podíl prodaných celoročních pneumatik, to v našich zeměpisných šířkách vypadá, že tuto variantu volí vždy méně než 10 % zákazníků, spíše však z většiny tak 5 % a u některých „pneuservisáků“ je to dokonce nula, protože oni sami o tom nejsou přesvědčení a zákazníkům takovou volbu rozmlouvají. Je to zcela pochopitelné, protože každý takový zákazník přijede dvakrát do roka přezout a při běžném nájezdu kilometrů by se s celoročními pneumatikami objevil v pneuservisu tak jednou za čtyři roky.

Pneuservis tak přijde o 8 návštěv zákazníka. Kdyby se pro celoroční pneumatiky rozhodla více než třetina zákazníků a on toto jejich rozhodnutí svou argumentací podpořil, tak to může rovnou zavřít. A nebo vytvořit novou strukturu nabízených služeb. Boj s pokrokem nejde vyhrát, pokroku se musíme na všech frontách přizpůsobit a rozvinout spolu s ním svůj podnikatelský talent. Jaká tedy bude další cesta celoročních pneumatik?

Když vezmeme od stejného výrobce technologicky stejně špičkový produkt v letním anebo v zimním provedení, pak bude ve svém živlu vždy nad celoroční pneumatikou vynikat. To bezpochyby. Nyní jde ovšem o to, o kolik bude vynikat a zda je toto z pohledu uživatele vůbec subjektivně vnímatelné. Vůči celoročním pneumatikám panuje na většině trhu velmi podobná nálada. A tak uznávané testující evropské autority testují celoroční pneumatiky nejen mezi sebou, ale velmi často je zařazují do testů proti letním, resp. konkurenčním zimním pneumatikám. A výsledky? Velmi různorodé a velmi shodné.

Velmi shodné proto, protože dvojice pneumatik Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate se bez ohledu na letní nebo zimní specializaci testu vždy umísťují v první polovině startovního pole. A tento výkon se neustále opakuje bez ohledu na to, kdo testuje a kde testuje. Bez ohledu na to, zda je to německý či francouzský nebo finský testovací tým, který by měl mít zájem podle předpokladu zaujatosti prosazovat vlastní domácí produkt. Tím je objektivně dokázáno, že špičková celoroční pneumatika je vždy v testu lepší než druhá polovina startovního pole zimních anebo letních pneumatik.

Velmi různorodé jsou výsledky testů proto, protože uvnitř segmentu celoročních pneumatik jsou výkonnostně ještě veliké rozdíly mezi jednotlivými modely jednotlivých výrobců. Pokud si tedy někdo u nás pořídí levnou celoroční pneumatiku od výrobce, který se v testech umísťuje v druhé polovině startovního pole, pak nejspíš dělá chybu, protože speciální letní a zimní pneumatiky i levnější kategorie budou v daných podmínkách často vykazovat výrazně vyšší výkonnost.

České klimatické podmínky nejsou z většiny tak drsné, aby v České republice kvalitní celoroční pneumatiky neobstály. Je však nutné vidět určitá specifika. Jmenovaná trojice prémiových celoročních pneumatik má jako daň za špičkové technologie tak vysokou pořizovací cenu, že při zohlednění poměru ekonomiky k výkonu vyjde možná lépe přezouvat při zachování odpovídající úrovně bezpečnosti letní a zimní pneumatiky střední třídy. Geograficky je druhým specifikem region, kde zákazník žije a provozuje svůj automobil. Na jižní Moravě to bude asi jiné než na Vysočině anebo v Krkonoších, kde se bez specializovaných zimních pneumatik provozovatel automobilu v podstatě neobejde. Většina naší vlasti však skýtá takové klimatické podmínky, kde mohou být celoroční pneumatiky smysluplným řešením. Technologicky, především složením směsi a konstrukcí dezénu, je potřeba vzít vážně prémiové celoroční pneumatiky jako alternativu obutí a jejich obecná degradace bez dalších bližších znalostí není na místě.

Podle prodejních statistik se segment vozidel SUV rozvíjí nejdynamičtěji. Výrobci pneumatik musí stále blíže spolupracovat s výrobci automobilů a nabízet v pneumatikách, bez ohledu na to, zda jde o letní, zimní nebo celoroční, optimální výkonnost pneumatik, zohledňující konstrukci vozidla. Zatímco v segmentu letních a zimních pneumatik již déle existují speciální produkty pro automobily SUV, v segmentu celoročních pneumatik se tato nabídka teprve rodí. Právě proto sáhl testovací tým časopisu AutoBild po celoročních pneumatikách pro vozidla SUV v rozměru 225/50 R17 a jako testovací vozidlo zvolil Škodu Yeti. Test těchto pneumatik probíhal na Novém Zélandu, kde bylo možné současně zajistit podmínky pro test pneumatik jak na suchu a mokru, tak i na sněhu.

Pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 a Michelin CrossClimate prokázaly v jednotlivých měřeních velmi podobnou výkonnost. A to i přesto, že oba výrobci šli za stejným cílem zcela jinou cestou. Goodyear použil jako základ zimní pneumatiku, které se náročným vývojem snažil vtisknout vlastnosti letních pneumatik. Tedy aby si pneumatika zachovala své vlastnosti na mokru a sněhu a nebyla hlučná, měla vysokou životnost s nízkou mírou opotřebení a přispívala ekonomice provozu vozidla. Naopak Michelin šel tou cestou, že vzal jako základ letní pneumatiku, která už všechny tyto jmenované vlastnosti měla a opět složitým vývojem hledal cestu, jak této pneumatice propůjčit dodatečně ještě výkonnostní vlastnosti zimní pneumatiky. Tedy optimalizovat směs a zvýšit počet a délku záběrových hran na styčné ploše pneumatiky. Nokian pak šel při vývoji celoroční pneumatiky podobnou cestou jako Goodyear. Zatímco při měřeních na mokru a na sněhu finská pneumatika drží krok s oběma premianty, na suchu ještě vytváří pro výrobce dostatečný prostor pro další vývoj. Testovací tým se jednomyslně vyjádřil, že pneumatika Nokian Weatherproof na třetím místě nabízí na mokru a sněhu tak dobrý výkon, že je srovnatelná se speciálními zimními pneumatikami. Nokian ztratil proti Goodyearu a Michelinu body při měření na suchém asfaltu, kde mírně zaostával jak v preciznosti řízení, tak i při měření brzdné dráhy na suchu, kde vykázal průměrný výkon. Málo bodů také ztratil při měření valivého odporu, nicméně celkové hodnocení je dobré.

Nokian se o hodnocení „dobrý“ musel rozdělit s pneumatikami Vredestein Quattrac 5 a Pirelli Cinturato All Season, což vytváří s vítězi testu už pětici celoročních pneumatik, jejichž volbou s největší pravděpodobností většina motoristické veřejnosti nic neztratí. Pneumatiku Vredestein Quattrac 5, která skončila na čtvrtém místě, označil testovací tým při slovním hodnocení jako „skutečně dobrou celoroční pneumatiku“, která má jen jednu jedinou slabinu, a tou je odolnost proti vzniku aquaplaningu. Pirelli Cinturato All Season se umístila na pátém místě a vynikla právě v odolnosti proti aquaplaningu, při zachování vyváženosti všech ostatních disciplín. Body ztratila na suchu, zejména při hodnocení směrové stability.

Na šestém místě skončila s hodnocením „uspokojivý“ pneumatika Uniroyal Allseason Expert, která nejvíce bodů nasbírala za chování na sněhu, za odolnost proti aquaplaningu a za jízdní komfort. Naopak se příliš nepřátelila s měřením brzdné dráhy na suchu a na mokru a s posuzováním směrové stability. Na sedmém místě skončivší Falken Euroall Season AS 200 se naopak cítil sebejistě kdekoliv, kde byla na vozovce voda, jak při brzdění, tak při měření aquaplaningu, což patří mezi jeho přednosti. Valivý odpor a chování na sněhu jsou disciplíny, kde má Falken ještě dostatek prostoru pro zlepšení.

Na posledním osmém místě se s hodnocením „nedoporučitelné“ umístila pneumatika Syron 365 Days All Weather, kterou vyrábí Nexen Tire. Přestože její cena je ve srovnání se zbylými sedmi konkurenty téměř poloviční, pneumatika vykazuje tak vysoký valivý odpor, že v průběhu její životnosti zákazník vydá za palivo navíc stejnou částku, kterou ušetřil nákupem levné pneumatiky. Při brzdění na mokrém povrchu z rychlosti 100 km/h byla brzdná dráha delší o nebezpečných 12 metrů ve srovnání s vítězi testu. Navíc Syron nabídne majitelům vozidla nekomfortní hlučnou jízdu, když naměřená hodnota byla o 4 db vyšší než nejlepší v testu. Každý z testovacích jezdců v každém testovacím automobilu tuto hlučnost okamžitě subjektivně rozpoznal.

Podle testovacího týmu nabízejí celoroční pneumatiky majitelům vozidel SUV zajímavou alternativu. Vychází se především z toho, že se k celoročním pneumatikám budou klonit zákazníci z teplejších regionů, pro které budou důležité jízdní vlastnosti pneumatiky na suchu a na mokru s tím, že budou kdykoliv připraveni na to, kdyby náhodou přišla skutečná zima se sněhem.

 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz