Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 17 » A na podzim už nezaseju
Ten citát měl uzavřít jednu ze životních etap, která v zemědělství sestává z pravidelných cyklů, vytvářených přírodou. Dalo by se říci, že zemědělcům tikají trochu jiné hodinky, nejsou tak přesné, pravda, ale jsou nekompromisní a přinášejí konkrétní úkoly. K jejich splnění je nutné být vždy připraven, včetně pneumatik.
Kategorie zemědělských, stavebních a průmyslových pneumatik prošla v uplynulém čtvrtstoletí zajímavým životním obdobím. Velké výrobce nejprve nezajímala, a ti s úlevou a potichu vypouštěli ze svého výrobního programu velké černé obry s nesmyslně dlouhou životností.
Segment zemědělských pneumatik se tak ocitl z velké většiny v rukou výrobců, které bychom zase těžko hledali v nomenklatuře výrobců osobních a nákladních pneumatik. Například Mitas, jehož nedávný prodej byl finančním objemem jedním z největších počinů na tomto poli, byl nežádoucí přítěží pro Continental, který se dnes opět snaží vstoupit do tohoto segmentu trhu. Samozřejmě je na trhu řada úspěšných podnikatelských subjektů, které svou vizi úspěšnosti založily na zemědělských pneumatikách. Je tady však většina těch, kteří se v oblasti pneumatik pohybují spoustu let a informacemi o zemědělských pneumatikách jsou v podstatě nedotčeni. Zeptali jsme se tedy čtyř zástupců firem, do jejichž portfolia produktů a služeb zemědělské pneumatiky patří, jak se jim spolu se zemědělci a jejich potřebami žije.
MANDS, Martin Sedláček
Věnujete se také, nebo pouze zemědělským pneumatikám? Jak dlouho se věnujete zemědělským pneumatikám?
Zemědělským pneumatikám se věnujeme téměř od začátku našeho podnikání, což je letos již 20 let. Nevěnujeme se ale pouze těmto typům pneu, ale i pneumatikám pro stavebnictví a těžařství, tzn. pneumatikám pro nakladače, dampery, mobilní jeřáby atd. Snažíme se o vysokou přidanou hodnotu našim zákazníkům především z pohledu odbornosti, spolehlivosti, rychlosti a poprodejním servisu. Poslední dva roky se věnujeme koncepci totálního využití pneumatiky od její výroby, přes její několikanásobné znovuvyužití (protektorování) až po konečné využití jejího životního cyklu katalytickou pyrolýzou, čímž se zpátky získají některé suroviny jako saze, olej, ocel, plyn atd. Ty jsou potom použity k dalším účelům, takže pneumatika se nevyhodí nebo pouze nespálí jako zdroj energie. Tento koncept se ale týká především pneumatik pro stavebnictví a těžařství, tj. EM pneumatik.
Provozujete také pneuservis, nebo pouze prodej zemědělských pneumatik?
Dříve jsme měli 3 pneuservisy, které jsme ale cca před 10 lety prodali a dále jsme se již pneuservisní činnosti sami nevěnovali. Využíváme naše spolehlivé externí partnery a soustředíme se tak na samotný servis před a po prodeji.
Jaké portfolio agri produktů nabízíte, co do značek a rozměrů?
Nabízíme prémiovou značku holandských zemědělských pneumatik VREDESTEIN, především jejich flotační pneumatiky, které jsou široce zastoupeny v prvním vybavení většiny výrobců zemědělské techniky v Evropě, ale také jejich traktorové pneumatiky, které vynikají svou spolehlivostí, pohodlím a obzvláště záběrovými vlastnostmi.
Dále v našem portfoliu nabízíme značku SEHA, což je turecký výrobce téměř výhradně zemědělských pneumatik, který se vyznačuje extrémní spolehlivostí a odolností i v těžkých podmínkách, např. v lese na lesních kolových traktorech, ale i na klasické zemědělské technice.
Další značkou je opět turecký výrobce PETLAS/STARMAXX, který je tradičním výrobcem zemědělských pneumatik, který vznikl ze spolupráce českých a tureckých výrobců pneumatik.
Sortiment rozměrů a typů zahrnuje pneumatiky na traktory, kombajny, manipulátory, sekačky, vlečky, různou závěsnou techniku za traktory, rozmetače, rozprašovače atd. Jde o stovky rozměrů a typů.
Jakou roli hraje pro zemědělce značka pneumatiky a jak jsou jí zemědělci věrní?
Značka hraje roli v případě, že ji zemědělci vidí na prvním obutí nového traktoru. Pak mají tendenci v případě, že jsou se značkou spokojeni, si ji koupit znovu. Obecně ale v náhradní potřebě již značka nehraje takovou roli. V momentě potřeby výměny ojeté nebo poškozené pneumatiky jsou důležitější jiné parametry než značka. Jsou to především spolehlivost, životnost a cena.
Jak důležitá je při nákupu zemědělské pneumatiky cena? Jsou zemědělci ochotní zaplatit vyšší cenu za vyšší kvalitu?
Zemědělci jsou jako všichni ostatní Češi. Jsou konzervativní a neradi mění své zaběhnuté zvyklosti, takže když chcete prosadit novou značku, musíte mít nejenom dobrou cenu, ale ideálně už i reference z praxe. Ty jsou ten hlavní obchodní argument. Pak cenová citlivost není tak významná. Nároky zemědělců se rok od roku zvyšují hlavně na požadavky zhutňování půdy, spolehlivost a záběrové schopnosti pneumatik. Se zvyšujícími se výkony traktorů se zvyšuje podíl radiálních typů pneumatik, a ty jsou logicky dražší než diagonální.
Zákazník na zemědělské pneumatiky se natolik orientuje v nabídce na trhu, že jde po konkrétním produktu, nebo dává většinou na vaše doporučení?
Toto je velmi individuální. Vycházím ze statistiky google analytics na našem webu, jaká klíčová slova zemědělci používají. Tato statistika říká, že někteří použijí obecné klíčové slovo např. „traktorové pneumatiky“, a někteří zadají přímo značku nebo rozměr. Z toho vyplývá, že někteří přesně vědí, co hledají a již se orientují na trhu a nepotřebují radit, a jiní hledají širší nabídku více značek tak, aby si buď mohli vybrat podle ceny nebo dostupnosti nebo technických charakteristik pneumatiky. To neznamená, že se neorientují na trhu, ale že chtějí mít možnost si vybrat nebo porovnat ceny atd. Obecně lze říci, že zemědělci byli zvyklí na domácí značku Mitas a na další značky si stále ještě zvykají. My jako zástupce/dovozce zahraničních výrobců musíme investovat stále hodně peněz do marketingu, abychom zviditelnili naše značky.
Jak zasahují do segmentu zemědělských pneumatik asijští/čínští výrobci a jaká je důvěra v jejich produkty? Jak reagují zákazníci na čínské produkty?
V podstatě se dá říct, že asijští výrobci nehrají v zemědělství významnou roli snad kromě indického výrobce BKT, který je na našem trhu zastoupen německou firmou, což hraje v jejich případě klíčovou roli. Jinak by i tato značka nehrála významnou roli na našem trhu. Asijští výrobci mají totiž obrovskou nevýhodu v dopravních nákladech, které jsou u zemědělských pneumatik významnou položkou v kalkulaci ceny. Tím pádem se nevyplatí je dovážet na tak malý trh, jako je ČR. Takže se ani nedá říct, jakou mají důvěru a jak reagují zákazníci na tyto značky. Nejsou tady tak zastoupeny jako evropské značky.
Jaké sezonní vrcholy má obchod se zemědělskými pneumatikami?
Samozřejmě i zemědělství má své sezony, ale nedá se to srovnat např. se sezoností tak, jako ji známe u osobních pneumatik. Samozřejmostí zemědělce je být připraven na jaro, na žně a pak na podzimní práce. Sezony jsou tedy vždy těsně před těmito „agrotechnickými lhůtami“.
Hraje stáří nové pneumatiky pro zákazníky nějakou důležitou roli? Zajímají se vůbec zemědělci o stáří pneumatiky?
Díky různým kampaním se zajímají, ale nehraje to takovou roli jako u osobních nebo nákladních pneumatik. Naštěstí u nás zemědělství funguje dobře, takže obrátka pneumatik je relativně rychlá a nestává se moc často, že by se prodávaly staré pneumatiky. Pro zemědělce jsou podstatnější jiné parametry pneumatiky, jak jsem již zmiňoval, spolehlivost, dostupnost, cena, životnost atd.
Ekonomika provozu osobních a nákladních pneumatik se odvíjí od počtu najetých kilometrů a spotřeby vozidla. Jaká jsou nejdůležitější hodnoticí kritéria zákazníků při výběru zemědělských pneumatik?
Jak jsem již zmínil, zemědělci samozřejmě také počítají náklady neboli efektivitu provozu, nicméně ne tak exaktně jako u osobních nebo nákladních vozů. Spíše počítají sezony nebo roky, jak dlouho jim pneumatiky slouží, jak jsou s nimi spokojení z pohledu spolehlivosti, jak jsou odolné proti průrazům, zda lze měnit husticí tlak, jak zhutňují půdu atd.
Je pro zemědělce důležitý následný servis a služby toho, kdo mu pneumatiku prodal? Nebo prodejem pneumatiky vše končí?
Je to jako všude jinde. Každý, včetně zemědělce, chce být „hýčkán“ hlavně servisem při samotném přezouvání a pak především následnou komunikací a hlavně rychlou reakcí na jeho potřeby, ať už se jedná o pomoc při poškození pneumatiky nebo rychlost vyřešení eventuální reklamace. Uvědomíme-li si, kolik stojí hodina práce zemědělské techniky, která je stále dokonalejší, a tím i dražší, rychlost reakce je zásadní.
Jakou roli hraje v obchodě se zemědělskými pneumatikami internet?
Internet ještě před několika lety nehrál u zemědělců významnou roli, ale s vývojem způsobu komunikace prostřednictvím on-line marketingu hraje internet stále větší roli. Je zajímavé, že i zemědělci stále více využívají nejenom počítač, ale stále více i mobilní telefony.
Co je nejčastěji příčinou ukončení životního cyklu zemědělské pneumatiky? Je to ojetí jejího dezénu, anebo její poškození?
Pokud budu mluvit o našich značkách zemědělských pneumatik, tj. SEHA, VREDESTEIN a PETLAS/STARMAXX, mohu říct, že z více než 99 % je nejčastější příčinou ojetí dezénu.
Jak dlouhá je obecně v průměru životnost zemědělské pneumatiky?
Zde především záleží na tom, kde je pneumatika používána, zda na poli, nebo v lese. Pokud se bavíme o klasickém zemědělství, tj. práce na poli, vydrží pneumatiky cca 2-3 roky. Je to ale hodně ovlivněno konkrétními půdními podmínkami, na jakých zemědělská technika pracuje.
Jak se za vašeho působení v branži vyvíjí segment obchodu a servisu zemědělských pneumatik a jakou očekáváte jeho budoucnost?
Vývoj jde v zemědělství stále rychleji a mám dojem, že rychleji než v segmentu osobních pneumatik. Obrovský tlak na efektivitu prací na poli, šetrnost k půdě, rychlost přesunu techniky, zvyšující se nosnosti pneumatik a zároveň možnosti rychlosti klade na zemědělské pneumatiky vysoké nároky. Pokud někdo byl na poslední výstavě Agritechnika v Hannoveru, viděl, že zemědělské technice se věnuje větší pozornost odborné veřejnosti než autosalonům. Vývoj jde stále dopředu hlavně k šetrnosti k půdě, tzn. čím dál širší pneumatiky a čím dál nižší husticí tlaky při čím dál vyšším zatížení. Když si uvědomíte, že tyto požadavky jsou téměř protichůdné, nezbývá výrobcům zemědělských pneumatik než věnovat vývoji ohromnou pozornost a energii. Stačí si připomenout, že při založení společného podniku mezi německým Continentalem a českým Barumem neměli Němci zájem o výrobu zemědělských pneumatik, a tak se osamostatnil Mitas, a dnes se Continental k výrobě zemědělských pneumatik vrací, protože v nich vidí budoucnost.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2017