Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 16 » Gumy pro auta, byty pro lidi
Protektory Praha ctí tradici, ale ne za každou cenu. Ekonomika určuje směr.
Historie pražské společnosti Protektory Praha sahá hluboko do období před listopadem 1989. Když po rozhovoru s majitelem firmy Ivanem Stárkem přemýšlím o tom, jak stručně a srozumitelně definovat jeho recept na podnikatelský úspěch, napadá mě asi toto: Mít odvahu a nenechat se znervóznět. Nespoléhat na prognózy. Neuhýbat z cesty a nenechat se zlákat na snadná řešení. A v pravém okamžiku učinit rozhodnutí, které v mnohém popírá to předešlé.
To chce vysvětlit. Když jsme si domlouvali schůzku a já se nesměle zeptal, zda bych mohl dorazit již na půl osmou (což mi přišlo poněkud nezdvořilé), pan Stárek mě ujistil, že je tam každé ráno od půl šesté. Přivítal mě za recepčním stolem, v bermudách, s mobilem možná pamatujícím „devadesátky“ a s neposednou tříměsíční fenkou vlčáka u nohou. I když se o vedení firmy dnes dělí se svým synem Michalem, kterého označuje za „tvář a tiskového mluvčího“ Prorektorů Praha, o podnik se stará s neutuchajícím elánem.
I když… Protektorování neprožívá nejlepší léta a totéž platí i o gumařině jako celku. Proto se Ivan Stárek rozhodl, jak se rozhodl. „Ještě před pár lety jsme plánovali, jak rozšíříme výrobu, sklady, kde postavíme pneuservis… Nakonec jsme se rozhodli úplně jinak. A nelitujeme toho.“ Místo investic do gumařiny firma vložila vydělané peníze do výstavby bytového domu. Má devadesát bytů a vynáší skoro milion korun v tržbách měsíčně. Jako stavař si Ivan Stárek dovedl celou akci dobře pohlídat a celkový účet byl nakonec relativně příznivý. Pronajmout devadesát bytových jednotek v novostavbě, na místě, které už dnes v podstatě spadá do širšího centra Prahy, byla hračka. „Za dva týdny bylo vyprodáno. Je s tím samozřejmě spojeno mnoho starostí, řešíte spoustu problémů, devadesát bytů, to je devadesát lidí, a mezi nimi se vždy najdou nějací problémoví. Ale kdybych se měl dnes rozhodnout, udělal bych to stejně.“
Celý článek si můžet přečíst v aktuálním vydání Pneu revue 3/2016.