Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 15 » Pneuservis na malém městě
V redakci jsme se již delší dobu zaobírali myšlenkou nahlédnout pod pokličku malým městům, samozřejmě z „našeho“ úhlu zájmu. Jejich specifický sociálně ekonomický mikrosvět přeci může být zdrojem řady informací z oblasti života pneuservisu. Rozhodli jsme se proto jedno město navštívit a podělit se s vámi o zkušenosti místních podnikatelů, profesně spojených s pneumatikami. Naše první exkurse byla nasměrována na východ Čech, do města Skuteč v Pardubickém kraji.
Na místě jsme si pohovořili se dvěma zástupci firem, které mají své podnikatelské aktivity spojeny se službami pneuservisu a mezi ostatními poskytovateli této činnosti ve Skutči jsou svou historií, či vlastní činností, specifičtí. Tu starší z firem zde zastupuje její majitel Jiří Vincenci, firma sama pak nese jeho jméno. Od roku 2003 sídlí ve vlastním rozsáhlém areálu na adrese V. Svobody 948. K okolnostem jejího vzniku a profilaci na trhu jsme se od jejího majitele dozvěděli následující: „Firmu jsme založili se společníkem v roce 1990 se záměrem provozovat nákladní tuzemskou i mezinárodní automobilovou dopravu. Někdy v letech 91 nebo 92, nevím to již přesně, jsme se rozhodli jít každý vlastní cestou. Od té doby ji řídím sám.“, s úsměvem ještě dodává: „Ono vlastně firmě klepe čtvrt století na dveře.“. To, že si ve zvoleném oboru vede viditelně dobře, může doložit každý občan města, blízkého i vzdáleného okolí. Jen stěží by se našel někdo, kdo by neznal tahače s nápisem Vincenci na kabině. K velikosti vlastního vozového parku a rozvoji souvisejících podnikatelských činností Vincenci uvádí: „Aut máme cca 50, převážně tahače s návěsem. Jezdíme se značkou Scania, u sklopek jsme užívali i nějaké Many. No a potřeby pramenící z vlastní činnosti autodopravy pak vedly k rozvoji služeb s tím souvisejících.“. Dnes firma provozuje značkový servis návěsu a přívěsů, měří emise nákladních a osobních automobilů, STK pro osobní, užitková vozidla a traktory. Dále provozuje meteorologické středisko, které provádí ověřování tachografů. Nedílnou součástí služeb motoristům je pak i pneuservis pro nákladní a osobní auta.
Druhou z firem, kterou jsme navštívili, vede Břetislav Macháček. Ten je již druhou generací reprezentující pneuservis Kohoutek. K vlastní historii servisu uvádí: „Když tady pan Kohoutek před jednadvaceti lety začínal s tímhle řemeslem, patřil ve Skutči k prvním. Já jsem od něho firmu přebral v roce 2010 a byl jsem moc rád, že jsme se dohodli na zachování jejího jména, které tady již něco znamenalo.“. Pneuservis je i dnes hlavní činností firmy, nepříznivá situace na trhu přiměla před třemi lety pana Macháčka rozšířit své služby o čištění aut.
Vzpomínky majitele na začátky pneuservisu ve firmě Vinceci odrážejí tehdejší realitu a možnosti: „Dnes již to je pravěk a mnozí se tomu jistě zasmějí, ale my jsme na začátku měli akorát montajzny a palice. K opravám a přezouvání pneumatik náklaďáku nám to tehdy muselo stačit.“. Dnešní realita firmy však odpovídá jedenadvacátému století. Důkazem tohoto tvrzení je, že hale jako nejnovější přírůstek dominuje 3D geometrie Bosch. Samostatně stojící hala pneuservisu je plně vybavena pro práci na nákladních i osobních automobilech. Nejen vybavení dílny, ale i koncepce skladových zásob, doznala v důsledku změn trhu a služeb na něm významných změn. Jiří Vincenci k tomu uvádí: „Dříve jsem nakupoval pneumatiky na sklad za statisíce, nyní je to tak, že si dnes objednáme a zítra nám je dodají. Tomu také odpovídá současná velikost skladu, který držíme v nezbytné velikosti jak pro svou potřebu, tak i pro uspokojení potřeb našich zákazníků.“. Obdobně vnímá pozitiva proměny trhu i pan Macháček: „Rychlost, s jakou jsme schopni dodat pneumatiky našim zákazníkům, je obrovskou výhodou dneška.“. Za velkou proměnu přinesenou časem, která spoluutváří současnou podobu služeb pneuservisů ve Skutči je, dle slov pana Macháčka konkurence, k níž uvádí: „Tak počítejte se mnou, kolik servisů na tak malém městě tu práci dělá: Kohoutek, Vincenci, Jirgl, Koreček, Pešek a na náměstí je pneuservis ve dvoře. Čtyři kilometry od nás v Prosetíně máte Andrleho a Pařízka. Dále po jednom ve Skutíčku a Kutříně, v Luži jsou dva. Z tohoto pohledu je to úplně jiná situace než před těmi jedenadvaceti lety.“.
Je až s podivem, jak při dnešní situaci na trhu dokáží být oba aktéři našich rozhovorů věrni svým obchodním vazbám. Jiří Vincenci k tématu říká: „Pneumatiky nakupujeme především od velkoobchodů Chára a Barum. Jistě, že se za dlouhá léta spolupráce vyskytly i problémy, ty jsme však společně vždy vyřešili ke spokojenosti obou stran a upřímně, nemám zatím potřebu něco na tom měnit. Naše auta tradičně obouváme do Michelinů a Continentalů. Zákazníkům pneuservisu, kteří si nevyberou z nabídky našeho skladu, objednáme pneumatiku dle jejich vlastního výběru.“. V pneuservisu Kohoutek mají obdobnou strategii běhu na dlouhou trať se svými dodavateli, ke které Břetislav Macháček říká: „Já jsem vlastně se servisem převzal také dodavatele pneumatik VO Drbout v Pardubicích, ten jsem nezměnil. Je na ně spolehnutí, když potřebuji, tak mi seženou i atypické pneu na veterány. Z pneumatik prodáváme cenově dostupné ověřené značky, ale také třeba Michelin, Dunlop atd..“. Poměrně nedávno došlo u Kohoutků k obměně strojů, opětovně vsadili na Hofmanna.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 3/2015