Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 14 » Vyvažování kol na osobní vozidla

Vyvažování kol na osobní vozidla

 
Servisni_technika

středa, 27. srpna 2014

V minulosti byl v mnoha článcích popsaná situace kolem vyvažování kol na osobní vozidla. Uvedené informace se týkaly principu vyvažování z pohledu fyzikálního nebo popisem vyvažovacích strojů z pohledu jejich obsluhy a uživatelských programů. V některých článcích byly uvedeny také středící a upínací přípravky, které s procesem vyvažování velmi úzce souvisí. Kromě těchto aspektů se v tomto článku podíváme na vyvažování také z pohledu uživatele vozidla a provozovatele pneuservisu, nabízejícího tuto službu.

 

V některých případech se k dvojici uživatel/pneuservis přidává výrobce pneumatik nebo výrobce disků, jejichž produkty jsou součástí kompletního kola. Kvalita pneumatik a disků se neustále zvyšuje, vyvažovací stroje jsou dokonalejší, stejně jako středící přípravky na upnutí kol. Také mechanici, kteří obsluhují vyvažovací stroje, jsou proškoleni a díky školícím systémům se neustále zdokonalují. Přesto problémy s vibracemi, obtěžující uživatele vozidel nevymizeli. V těchto případech se vracejí zpět do pneuservisu a požadují odstranění nepříjemných účinků vibrací.     

Uživatel chce komfort
Moderní vozidla mají podvozky senzitivnější na vibrace od pneumatik, což zvyšuje nároky na měření uniformity pneumatik a tím pádem i na vyvažovací stroje. Špatně smontované kompletní kolo, složené z pneumatiky, disku a ventilu, může vést k citelnému snížení komfortu jízdy, především k nepříjemným vibracím volantu. Do volantu se přesouvají prostřednictvím volantové tyče od rozvibrovaného kola, což způsobují radiální síly, vznikající na nesprávně smontovaném kole. Rostoucí průměry pneumatik, snižující se profily, se kterými je spojena zvýšená tuhost bočnic, kladou stále větší nároky na stroje na montáž pneumatik a vyvažování kol, ale také na jejich obsluhu. Požadavek na kontrolu radiálních sil tím pádem roste. Prvním, kdo zaregistruje případný problém s vibracemi po cestě ze servisu je uživatel vozidla. A protože si chce zachovat komfort jízdy, vrací se zpět do stejného servisu nebo se obrátí na jiný, který je schopný daný problém vyřešit. V takových případech jsou zvýhodněni ti, kteří provedou nové měření na diagnostickém zařízení s měřením přítlaku kola k vozovce.

Přítlak je důležitý       
Diagnostické zařízení, spojující funkci vyvažovacího stroje s testerem vibrací, Hunter GSP 9700RFT, bylo vyvinuto ve spolupráci s výrobci pneumatik. Umožňuje pneuservisům testovat to, co bylo doposud dostupné pouze výrobcům. Jedním  z testů, spojených s přítlačným válcem, je velmi přesné změření radiálních sil. Válec tlačí na pneumatiku až 567 kilogramy, což je přibližně jedna čtvrtina hmotnosti vozidla, a simuluje tak jízdu kola v zatíženém stavu po vozovce. Speciální senzory, propojené s přítlačným válcem, detekují vibrace a hledají nejtužší část pneumatiky. Pokud radiální síla překročí určitou hranici, bude kolo, přestože je vyvážené do nuly, způsobovat vibrace. Problém nadměrných radiálních sil, které se objeví až při zatížení kola, nelze zjistit žádnou optickou metodou, např. laserem. Velikost síly, jež bude příčinou vibrací, je dána rozměry kola, hmotností kola a konstrukcí nápravy vozidla. Řada výrobců vozidel dnes uvádí limitní velikost radiální síly ve svém dílenském informačním systému. Také výrobci pneumatik a disků sledují své produkty z pohledu možného vzniku vibrací. I kompletní kolo, složené z nové pneumatiky a nového disku, může být jejich zdrojem. Pomocí vyvažovacího stroje se simulací přítlaku kola k vozovce je možné změřit velmi přesně radiální síly, které způsobují vibrace. GSP 9700RFT spojuje oba dva procesy, vyvážení kola a změření radiálních sil, do průběhu jednoho měření. Nedochází tak k žádnému prodloužení času oproti standardnímu procesu vyvažování. Ihned po jeho ukončení se na dotykovém monitoru zobrazí výsledek vyvažovacího procesu a po intuitivním přepnutí také výsledek měření sil. [Tex Ovšem k tomuto výstupu je možné se dostat díky předchozím postupným krokům, jako je montáž pneumatiky na disk. Přidaným efektem při použití zřízení s přítlačným válcem je také tlak na bočnice pneumatiky s následným lepším dosednutím patek na ráfek, o kterém se zmíníme v dalším odstavci.     

Celý článek si přečtěte v PR č. 3/2014

Napsal: redakce

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz