Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 14 » Kde se pneumatikám daří
První pneumatiku na půdě Evropy vylisovala společnosti Hankook 26. června 2007. Stalo se tak v obci Ráclamás asi hodinu jízdy jižně od Budapešti. Tehdy stál korejský výrobce před prvním dílčím cílem, a to dosáhnout plné kapacity továrny s denní výrobou 17 000 pneumatik. To se brzy podařilo, takže ruku v ruce s tím již dozrávaly plány na rozšíření výrobního závodu.
V lednu 2010 sjela z výrobních linek pneumatika s pomyslným pořadovým číslem 10 milionů. A na konci téhož roku byla završena druhá etapa výstavby, která do celkové kapacity přidala dalších 19 500 pneumatik denně.
V době vzniku tohoto článku byl „na spadnutí“ nový převratný okamžik – zahájení výroby ve třetí hale, jejíž cílová kapacita činí 18 500 kusů denně. Zakrátko se tedy bude z maďarské továrny Hankooku expedovat den co den v průměru 55 000 pneumatik.
Ve hře je však další, již čtvrtá etapa, která by k již tak impozantním rozměrům továrny, vystupující ve své stříbrnošedé barvě z okolních nekonečných lánů jako výjev ze sci-fi, přidala další tisíce metrů hal. Pro Hankook je to typické: razí zásadu, že raději méně závodů, ale každý s co největší kapacitou. Na rozměrech továrny je to znát: v Ráclamási musíte z jednoho konce haly na druhý urazit 900 metrů!
Současnost maďarské výroby pneumatik Hankook mohli druhý červnový den letošního roku shlédnout významní partneři značky z Česka, Slovenka i dalších středoevropských trhů. Kromě návštěvy závodu měli na programu jiný atraktivní program – závod DTM na okruhu Hungaroring. Právě DTM je jednou z významných sponzorských aktivit Hankooku – tedy lépe řečeno sponzorských a dodavatelských, protože Korejci jsou výlučným dodavatelem pneumatik pro tuto motoristickou disciplínu.
Dar z nebes
Maďarská továrna patří bezesporu k nejmodernějším v odvětví. Na každém kroku je vidět, že vše je podřízeno maximální efektivitě a produktivitě. Na pohled se ani nezdá, že z pásů denně sjede na 37 000 pneumatik, celá továrna působí klidným a harmonickým dojmem. Jen mohutný portálový robotický podavač na konci celého výrobního procesu neomylně uchopí každou novou pneumatiku do svých chapadel a šetrně ji umístí na své správné místo, odkud putuje do expedičního skladu. Snadno si lze spočítat, že v pracovních dnech, kdy probíhá expedice, opustí areál na 25 kamionů plně naložených pneumatikami. A bude jich stále přibývat, neboť do roka by měla roční kapacit vzrůst až na 19 milionů pneumatik ročně! Z nich jde celých 39 % do Německa, dalšími klíčovými trhy jsou Velká Británie, Itálie, Francie a Španělsko. Na maďarský trh jdou jen 2 % produkce.
Při započtení třetí investiční fáze již Hankook v Maďarsku investoval 885 milionů dolarů. Pokud se realizuje zamyšlená čtvrtá etapa, výdaje převýší miliardu! Pro maďarskou vládu je Ráclamás čítankovým příkladem úspěšné ekonomické spolupráce. Z přibližně dvou tisíc zaměstnanců továrny byla polovina přijata přes některý vzdělávací program. Dělníci, technici i inženýři mají na maďarské poměry nadstandardní podmínky. Do práce je denně z okruhu 60 kilometrů svážejí autobusy. Těm ze vzdálenějších míst je k dispozici hotel s kapacitou 500 lůžek, jehož součástí je i fitness, wellness a další vymoženosti. Pro vládu i místní region je patronace Hankookou nad dvěma tisíci občany doslova darem z nebes. A se třetí a potenciálně čtvrtou etapou počet zaměstnanců ještě vyroste.
Globální hráč si oblíbil Evropu
Pro Hankook je Evropa životně důležitým trhem. Je určitě překvapující, že v Evropě Hankook realizuje více prodejů než v Číně a Koreji dohromady. Konkrétně podíl Evropy činí 32 %, na domácím trhu Hankook realizuje 15 % prodejů a v Číně o procento méně. Celkově prodá Hankook pneumatiky za skoro 5 miliard eur a co do tržeb je mezi globálními výrobci již na šestém místě. Co do počtu vyrobených pneu je ještě o příčku výš. Poslední léta byla pro Hankook neobyčejně úspěšná. Od roku 2006 do současnosti svůj obrat téměř zdvojnásobil. V současnosti jich má sedm, Ráclamás je jediný mimo asijský kontinent. Ve výstavbě je však další neasijský závod, tentokrát v USA.
Hankook má kořeny v továrně jménem Chosun, kterou v roce 1941 založili Japonci. Název Hankook získala firma v roce 1968. Převratným letopočtem v historii je rok 1979, kdy byla v korejském Daejeonu otevřena nová továrna, na tehdejší poměry gigantických rozměrů. Již o dva roky později otevřel Hankook filiálku v USA. Bylo více než jasné, že cílem firmy je expandovat za hranice Korejského poloostrova.
V oblasti vývoje pneumatik patří Hankook k největším inovátorům. Slouží mu k tomu několik center pro výzkum a vývoj. Právě v tomto roce byl položen základní kámen nového střediska R&D v domovském Daejeonu, které ponese název Hankook Technodome. Další vývojová pracoviště jsou v Číně, Japonsku a v německém Hanoveru.