Za kulisy vývoje
Přichází nová zimní pneumatika Barum Polaris 3. Domácí značka svůj sortiment obměňuje v souladu s životními cykly odpovídajícího segmentu a letošní launch nového produktu spojila se startem populární Barum Czech Rally Zlín. Pneumatiky Barum v tzv....
Přichází nová zimní pneumatika Barum Polaris 3. Domácí značka svůj sortiment obměňuje v souladu s životními cykly odpovídajícího segmentu a letošní launch nového produktu spojila se startem populární Barum Czech Rally Zlín. Pneumatiky Barum v tzv. „budgetovém“ segmentu dlouhodobě nabízí výborný poměr výkon – cena.
O nové zimní pneumatice Polaris 3 jsme mluvili s Jiřím Hradilem ze zákaznického servisu firmy Barum Continental: „Start této dlouho očekávané novinky byl naplánovaný již v minulém roce. Nakonec se ale naše společnost rozhodla provést některé úpravy, které vedly k vylepšení jejich jízdních vlastností, proto nová zimní pneumatika Polaris 3 přichází na trh až letos. Novinkou je vedle samotné pneumatiky také skutečnost, že Polaris 3 už není určen pouze pro osobní vozy – nově přichází i rozměry pro stále populárnější segment SUV.“
Papír a tužkaŽivotní cyklus, kdy je modelová řada Barum obměňována, je přitom 7-10 let.
Co předchází zrození nové pneumatiky? Každý vývoj vychází z marketingové studie – „Základní požadavky zákazníků“. Tím jsou stanoveny priority vývoje a pak: „Je to skutečně tak, že si konstruktér pneu sedne s tužkou, papírem a začne si kreslit,“ říká Hradil. A co je hlavní - konstruktér vychází ze znalosti problematiky, při vypracování návrhů myslí například na dostatečné odvádění vody, stabilitu jízdy, záběrové vlastnosti atd. A samozřejmě jde také o to, aby byl návrh zajímavý z estetického hlediska, aby nějakým způsobem realizovaný návrh oslovil zákazníky při výběru, a aby ze vzhledu pneumatiky bylo zřejmé, jakým způsobem asi funguje - je nutná jistá míra empatie – vcítění se do role zákazníka, jak přemýšlí při volbě nových pneu.
Z různých nákresů jsou nakonec vybrány dvě až tři varianty, podle kterých se nejprve vyrobí vulkanizační forma (její cena je cca 300 - 400 tis. korun), a pak i skutečná pneumatika, jejíž vlastnosti se musí prověřit testováním na polygonech. „Někteří výrobci získají prototyp i tak, že vyrobí hladkou pneu a dezén potom z gumy vyřežou,“ upozorňuje Hradil.
Testování ve ŠvédskuNa polygonu jsou jednotlivé varianty dezénu testovány a porovnávány. Na základě testů je vybrána vítězná varianta, která se může ještě dál upravovat. Testování trvá u pneumatik Barum celkem půl roku. Zimní pneu se nejčastěji, díky vhodným klimatickým podmínkám, zkoušejí ve Švédsku.
Od prvotního návrhu po začátek sériové výroby mohou uplynout 2 – 3 roky, v případě Polaris 3 to bylo o rok více, a to z důvodu již uvedeného dodatečného zlepšování vlastností nového produktu. Pro výběr motoristů ve prospěch Barumky také mluví skutečnost, že tato, jak se říká „budgetová“ značka, přebírá některé prvky prémiového Continentalu, v případě Polaris 3 jde například o “koncept plochého nárazníku“, který snižuje valivý odpor pneu a tak přináší zákazníkovi bonus v podobě nižší spotřeby paliva. Zimní směs, ze které se Polaris 3 vyrábí, je přece jen od produktů značky Continental trochu odlišná. Přesto jde o „vylepšenou“ směs, s tzv. aktivní silikou, která nabízí vyšší adhezi k mokré či rozbředlým sněhem pokryté vozovce.
A jaké místo narození bude mít Polaris 3 v rodném listu? Záleží na rozměru. Nový Polaris 3 se bude vyrábět například v Otrokovicích, Púchově, rumunském Temešváru a v Portugalsku. Většinou je to tak, že jednotlivé továrny se specializují na výrobu různých rozměrů.
Marketing značky Barum ale pochopitelně funguje jinak, než je tomu např. u prémiové značky Continental. Barum čerpá z dlouhodobé synergie znalosti a oblíbenosti svých produktů. Vzhledem k pozici nejznámější tuzemské značky a skutečnosti, že zimní Barumky patří k nejprodávanějším na trhu, se ale může stát, že zákazníci, kteří odloží nákup zimních pneu až na říjen, již nemusí nalézt sortiment Polaris 3 ve všech rozměrech.