Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 11 » Mobilní servisování nákladních pneumatik

Mobilní servisování nákladních pneumatik

 
image2152

Před více než deseti lety začaly některé pneuservisní firmy nabízet, kromě služeb v kamenných provozovnách také služby typu mobilního pneuservisu. Především se to týkalo servisování nákladních a autobusových pneumatik, kdy se vyjíždělo k zásahům na...

 
Před více než deseti lety začaly některé pneuservisní firmy nabízet, kromě služeb v kamenných provozovnách také služby typu mobilního pneuservisu. Především se to týkalo servisování nákladních a autobusových pneumatik, kdy se vyjíždělo k zásahům na cesty, v rámci odstranění defektu, nebo do areálu autodopravců na výměnu pneumatik. V některých případech se, v rámci rozšíření nabídky služeb, uvažovalo také o servisování větších pneumatik – zemědělských a průmyslových. V ojedinělých případech se vybavení servisního vozidla rozšířilo i stroje na servisování osobních pneumatik. V tomto článku se podívám na problematiku mobilního servisování nákladních pneumatik z pohledu vybavení servisních vozidel a současně z pohledu uživatelského, jakým způsobem se vlastní servis provádí.

Rozsah vybavení, resp. jeho velikost, velice úzce souvisí s velikostí servisního vozidla, což je z pohledu vložených nákladů ta nejdůležitější položka. První verze mobilních servisů se stavěly do nákladních vozidel s celkovou hmotností 7,5 tuny a vyšší. Především z důvodu větších a hmotnějších montážních strojů, popř. vyvažovacích strojů. Vzhledem ke zvýšeným pořizovacím nákladům a také k nákladům na provoz nákladních vozidel nad 3,5 tuny, začala se později hledat řešení do dodávkových vozidel do 3,5 tuny. Ze začátku se montážní stroje nahrazovaly montážními pákami, později se hledaly rozměrově a hmotnostně menší montážní stroje. Posledními verzemi jsou kompletní mobilní moduly, které v sobě soustředí jak montážní stroj, tak strojů na výrobu energií, jež jsou samozřejmě velice důležité pro provedení servisního zásahu mobilním způsobem.

V náklaďáku je dost místa
Nejčastější verzí nákladního vozidla, do kterého se staví mobilní servisy, je o celkové hmotnosti 7,5 tuny se skříňovou nástavbou a sklopným hydraulickým čelem. Obvyklá šířka nástavby dva a půl metru a délka přes šest metrů, zajišťuje dostatečně veliký prostor na rozmístění vybavení, a současně také nosnost na větší a hmotnější stroje a další vybavení. Především se jedná o montážní stroj, od jehož velikosti se potom odvíjí možnost zdemontovat a namontovat větší pneumatiky než nákladní. Pokud se jedná o montážní stroj do 26“, což je stroj na nákladní kola do 24,5“ a doplňkově ještě na kola na traktorbagry do 26“. Obvyklý půdorys těchto montážních strojů je 1.600 mm na šířku a 2.200 mm na délku. Montážní stroje do 56“ jsou široké kolem dvou a dlouhé do tří metrů. Jejich rozsah použití je nejenom na nákladní, ale také na většinu zemědělských a průmyslových kol. I takový montážní stroj je možné umístit do skříňové nástavby. Uplatňují se dvě varianty, buď se umístí do zadní části za sklopné čelo nad zadní nápravu, což má výhodu z hlediska rozložení hmotnosti na vozidle, anebo blíže ke kabině, prakticky doprostřed, což má výhodu pro naložení a vyložení vyvažovačky a dalších přípravků. Tím se dostáváme k dalšímu vybavení. Vyvažovací stroje pro mobilní servisy bývají samostatně mobilní, aby je bylo možné, přes sklopné čelo, vyvézt ven na pevnou betonovou nebo asfaltovou plochu. Nedoporučuje se vyvažovat v nástavbě, protože většinou nestojí v ideálně vodorovné poloze a není zajištěna proti vibracím a otřesům, což je problém pro přesnost vyvážení. V posledních letech se při mobilním servisování nákladních a autobusových kol, nahrazuje vyvažování olovem na vyvažovačkách, použitím vyvažovacího prášku, které je pro tyto účely vítaným zjednodušením. Z dalšího vybavení je nutné se zmínit o strojích na výrobu energií. Jedná se o elektrocentrálu, většinou s benzínovým motorem, na výrobu elektrické energie pro montážní stroj a kompresor. Elektrocentrála s kompresorem se umisťuje do přední části skříně, do boxů opatřených dvířky z boční části skříně. Především v letních měsících je to důležité z důvodu odvětrávání a chlazení. Existují také tzv. energomoduly, které v sobě spojují všechny komponenty pro výrobu energií – dieselový motor, generátor a kompresor se vzdušníkem. Kompresor slouží k výrobě tlakového vzduchu pro další nářadí, potřebné na zvednutí vozidla, povolení a utažení matic, naskočení patek pneumatiky na ráfek a také na nahuštění pneumatik. Dalším nářadím může být ještě bruska, která se používá na opravy průpichů a průrazů. Mimo pneumatického nářadí jsou nedílnou součástí vybavení mobilního nákladního servisu podpěry, zakládací klíny a další bezpečnostní prvky, jako např. výstražná světla a vymezovací kužely. Speciálním vybavením může být také hydraulický stlačovač na přirezlá kola na náboji nebo zvedací vak, pro případ snížených vozidel, pod které je někdy problém zajet se zvedákem. Mobilní servis v nákladním vozidle je vlastně komfortním řešením, v podstatě nákladním pneuservisem na kolech.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz