Editorial
„Po delší době se v naší branži dá říct, že bude možné si vytvořit solidní zisk pro další rozvoj našich firem.“ To je názor jednoho z účastníků naší internetové diskuze a já s ním souhlasím. Dodávám však, že v tom doslovném znění, tedy že bude...
„Po delší době se v naší branži dá říct, že bude možné si vytvořit solidní zisk pro další rozvoj našich firem.“ To je názor jednoho z účastníků naší internetové diskuze a já s ním souhlasím. Dodávám však, že v tom doslovném znění, tedy že bude „možné“, ale nebude „jisté“. Ano, letošní zima bude určitě spoustou věcí výjimečná. Nové distribuční kanály a metody prodeje se za poslední tři, čtyři roky konsolidovaly, ukázaly hranice svých možností a jejich dosud strmé křivky nabyly poněkud plošší tvar. Ukazuje se, že dravé specializované velkoobchody nevymítí sklady maloprodejců, jak to možná chvíli vypadalo. Ba právě naopak, letos se ukazuje, že o zimní předzásobení je větší zájem než v minulých letech. Ani internetový prodej již nemůže počítat s růstem „do nebe“; získal si ekonomicky a/nebo kyberneticky orientovanou část veřejnosti a přesvědčovat nové vrstvy zákaznické obce bude již těžší a pomalejší. Alespoň do té doby, než někdo nevymyslí v souvislosti s internetem něco opravdu nového, co skýtá další možnosti úspor v distribučním řetězci, ale já osobně o něčem takovém nevím. I naprostý laik vidí, že velkou část úspor, které nabídl internet, spolykaly reklamní a mediální agentury za reklamu, která v souvislosti s internetovým prodejem pneu nabyla nepřirozených a neodůvodnitelných rozměrů. Do hry vstupují stále více zahraniční subjekty, hlavně velkoobchodní, a někteří místní obchodníci si stále častěji osmělují vyzkoušet si prodej různých privátních značek na exkluzivní bázi. Chce to určitou mezinárodní zkušenosti a erudici, ale kupodivu zjišťují, že se na často vysmívaných „no name“ značkách dá i solidně vydělat. Do bublajícího kotle pneuservisní branže však vstupují i další faktory. Tak třeba prodej pneumatik prostřednictvím etablovaných distributorů náhradních dílů. Dlouho se tomu bránily; vzpomínám, si, jak nám před lety v jednom rozhovoru řekl Josef Štangl, že „ty pneumatiky jsou ještě větší džungle než náhradní díly“ a myšlenku rozšíření sortimentu tímto směrem odmítal. Uběhlo pár let a dnes už minimálně jedna taková síť pneumatiky nabízí, a to tak, že je docela zřetelným hráčem. A dost možná, že ne z vlastní iniciativy, ale z inspirace svých vlastních zákazníků – autoservisů, které se stále častěji v servisu pneu angažují. K posílení klasického pneuservisního sektoru zase mají sloužit franšízové systémy organizované výrobci pneumatik. Zda se jim to skutečně daří, je téma na jiný článek, koneckonců se tomuto tématu pravidelně věnujeme. Tak, a nyní do tohoto kotle, jehož obsah pojímá ještě další ingredience, které jsem nestačil vyjmenovat, vstupuje další „koření“, jako růst cen pneu, jejich nedostatek na evropském i světovém trhu, nevypočitelná cenová politika výrobců (také téma na samostatný článek) a v neposlední řadě v případ naší země nová legislativa. Vše nasvědčuje tomu, že letošní zimní sezona by mohla obchodně opravdu vyjít. Ale obchod s pneumatikami je stále složitější alchymie, takže vítězem rozhodně nebudou všichni. Přeji Vám, abyste v této napůl šachové a napůl pokerové partii uspěli!