Trendy při demontáži a montáži osobních pneumatik
Při pracovních návštěvách v pneuservisech je prakticky vždy položena otázka na výskyt problematických demontáží a montáží osobních pneumatik. Pokud problémy proběhly, tak většinou jsou spojeny s nízkoprofilovými pneumatikami větších průměrů nebo...
Při pracovních návštěvách v pneuservisech je prakticky vždy položena otázka na výskyt problematických demontáží a montáží osobních pneumatik. Pokud problémy proběhly, tak většinou jsou spojeny s nízkoprofilovými pneumatikami větších průměrů nebo pneumatikami typu run-flat. Z praktického hlediska to znamená zvýšenou tuhost v oblasti bočnice, což logicky přináší zvýšenou pracnost, především při demontáži a montáži horní patky pneumatiky. V jednom pneuservisu poznamenal mechanik: „V tu chvíli bych potřeboval šest rukou anebo další dva kolegy vedle sebe.“ Nutno dodat, že každá druhá ruka bude držet montážní páku, aby se uvolnilo pnutí v oblasti přetahování patky přes okraj ráfku. Z pohledu mechaniků se jedná o jediné, nakonec nevyhnutelné, řešení, z pohledu opodál stojícího zákazníka řešení ne moc profesionální. Ve zbývající části článku se zaměříme na profesionální řešení, která budou popisovat jak průběh pracovního postupu, tak možnosti vybavení montážních strojů.
Čím začít? Z pohledu pracovního postupu vlastní demontáži pneumatiky předchází stlačení obou patek a upnutí do čelistí montážního stroje. Jedná se o stroje, dá se říct klasické, které mají pracovní otočný stůl a boční stlačovač. Stroje tzv. nové generace jsou konstruovány s novými prvky, jakými jsou upínací hlavy s upínáním přes středový otvor v disku, stlačovací kotouče na horní i spodní patku pneumatiky, speciální montážní hlavy, a různé typy a tvary asistenčních ramen umístěných na levé nebo pravé straně montážního stroje. Některé montážní stroje kombinují základ klasického stroje s prvky strojů nové generace. Abychom drželi krok s vývojem v posledních deseti letech, tak pracovním postupem budeme procházet, jakoby se prováděla demontáž a montáž na stroji nové generace. Tzn. nejdříve se upne kolo do upínací hlavy a poté se provede stlačení patek pneumatiky.
Upnutí kola Jak bylo v předcházejícím odstavci řečeno, stlačování patek pneumatiky se provádí v upnutém stavu. Používá se upnutí přes středový otvor pomocí šroubu s bajonetovou aretací, jako u stroje Butler Aikido, nebo přes šroub s pneumatickou aretací, jako u stroje Aquila Raptor. Disk se svým středem opře o upínací talíř, do středu zasune šroub a zajistí. Systém je téměř stejný u všech strojů se středovým upínáním. Součástí patentovaného systému u stroje Butler Akido je samosvorný plovoucí upínací talíř, u kterého dochází v průběhu demontáže a montáže k samovolnému dotažení. Bez problémů také řeší i upnutí disku s opačnou montážní drážkou. Po doplnění o přírubu, podobnou univerzální flanši pro vyvažování, také řeší upnutí disků bez středového otvoru, tzv. francouzských disků. Pevné upnutí kola je velmi důležité především v průběhu největšího pnutí na patce, kdy může v čelistech klasického stroje dojít k protočení. Současně je systém upnutí disku přes střed šetrný k povrchové úpravě slitinových disků a umožňuje bezproblémový přístup ke spodní patce pneumatiky pro případ použití spodního stlačovacího kotouče.
Stlačení patek Pokud dojde k poškození nízkoprofilové nebo run-flatové pneumatiky, může se tak stát při stlačování patek na bočním stlačovači na klasických strojích. Na strojích nové generace je stlačování pomocí stlačovacích kotoučů plynulé a kontrolované do potřebné hloubky. Provádí se za stálého otáčení upnutého kola a postupně se přidává na hloubce. Tento postup stlačování patky zároveň umožňuje rovnoměrně aplikovat montážní pastu na obě patky pneumatiky a příruby ráfku až do oblasti humpu, kde je patka fixovaná. V případě výskytu senzoru na kontrolu tlaku se může stlačovat prakticky po celém obvodu. Pohyb a tvar stlačovacího kotouče zamezuje jakémukoliv přímému kontaktu nebo kontaktu přes stlačovanou patku, což nelze vyloučit u bočního stlačovače. Další výhodou středového upnutí a stlačovacích kotoučů je možnost zatlačení na bočnici v případech, kdy nechce přeskočit patka pneumatiky přes hump při jejím huštění.
Celý článek si přečtěte v PR č. 3/10.