Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 10 » Rakousko: pozor na „pseudozimní“ pneu M+S!

Rakousko: pozor na „pseudozimní“ pneu M+S!

 
image758

V Rakousku smí jezdit osobní automobily od 1. listopadu při zimních jízdních podmínkách pouze se zimní výbavou – tedy s letními pneumatikami a sněhovými řetězy nebo se zimními pneumatikami. Vyvstává tak zajímavá otázka, podle čeho lze poznat zimní...

 
V Rakousku smí jezdit osobní automobily od 1. listopadu při zimních jízdních podmínkách pouze se zimní výbavou – tedy s letními pneumatikami a sněhovými řetězy nebo se zimními pneumatikami. Vyvstává tak zajímavá otázka, podle čeho lze poznat zimní pneumatiky. „V Rakousku je za zimní pneumatiku považována taková pneumatika, která má označení M+S (mokrá břečka + sníh) a hloubku vzorku minimálně čtyři milimetry,“ vysvětluje Friedrich Eppel, specialista na pneumatiky rakouského automotoklubu Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touringclub (ÖAMTC). Kdo by se však spoléhal pouze na to, může se podle jeho slov „dostat do smyku“.

Ani v Rakousku, ani na mezinárodní úrovni neexistují totiž dostatečně přesně definované standardy, pro co může být označení M+S použito. Podle mezinárodní směrnice ECE jsou pneumatiky M+S takové, u kterých jsou profil běhounu a struktura „koncipovány tak, že zaručují především v břečce a na čerstvém nebo tajícím sněhu lepší jízdní vlastnosti než běžné pneumatiky“. K této dosti neurčité charakteristice směrnice ECE sice ještě dodává, že se profil běhounu pneumatiky M+S obecně „vyznačuje většími profilovými drážkami a/nebo vzory“, které jsou od sebe odděleny „většími meziprostory, než je tomu u běžných pneumatik“. Ale ani to nedělá v celé věci jasno, a ostatně proto také ÖAMTC kritizuje, že tím nejsou ani přesně definovány vlastnosti, které musí mít pneumatika M+S, ani takové, které by charakterizovaly „běžnou pneumatiku“.

Letní s M+S na bočnici
„Chybějící standardy vedou k tomu, že už jsou na trhu ryze letní pneumatiky s označením M+S,“ varuje Eppel před možnými následky pro bezpečnost jízdy takto vybaveného automobilu. Špatné na tom je to, že se přinejmenším v Rakousku takovéto produkty v rámci zákona, který požaduje pouze symbol M+S a hloubku vzorku více než čtyři milimetry, počítají za zimní pneumatiky. Ve srovnání s Německem by se sice dalo argumentovat, že jsou zde předepsány „vhodné pneumatiky“, ale zda musí spotřebitel také rozeznat/vědět, že letní profil označený symbolem M+S nenabízí dostačující zimní jízdní vlastnosti, a tím pádem nepředstavuje vhodné obutí vozidla v chladném ročním období, je už jiná otázka.

Jak to tedy je? Aby demonstroval, jaké následky může mít fakt, že neexistuje definice zimních pneumatik, provedl ÖAMTC speciální test „letní pneumatiky M+S“ versus zimní pneumatiky. Během testu spolu soutěžily čtyři modely se symbolem M+S, označené jako vysokorychlostní letní pneumatiky, GT Radial Champiro 128, Westlake „R-VH 680, Achilles ATR Sport a Triangle Talon GLS TR928 proti pneumatikám Continental WinterContact TS830, které se v loňském srovnání zimních pneumatik provedeném evropskými automobilovými kluby zařadily jako špičkové. Podle ÖAMTC se musely pneumatiky „pocházející z levného sortimentu výrobců z Dálného východu“ podrobit testům trakční síly a také zkoušce brzdění ABS a rozjíždění s kontrolou záběru na sněhu.

Celý článek si přečtěte v PR č. 3/10.

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz