Potenciál dalšího růstu
Svým přístupem k byznysu se značka Nokian Tyres, vyrábějící pneumatiky ve finském městě Nokia už od roku 1932, řadí k těm konzervativnějším. Neoslňuje gigantickými reklamními kampaněmi ani bombastickými cíli a plány, k jejím silným stránkám však...
Svým přístupem k byznysu se značka Nokian Tyres, vyrábějící pneumatiky ve finském městě Nokia už od roku 1932, řadí k těm konzervativnějším. Neoslňuje gigantickými reklamními kampaněmi ani bombastickými cíli a plány, k jejím silným stránkám však patří stabilita, systematičnost a dlouhodobý přístup ke všemu, co dělá. Asi právě proto je dnes nepřehlédnutelným „hráčem“ na evropském trhu, vyznačujícím se vysokou kvalitou, výhodným poměrem ceny a užitné hodnoty a také – zejména na poměry relativně malé firmy – pozoruhodnou rentabilitou.
Podobné atributy, které platí pro Nokian v celoevropském měřítku, lze vysledovat i na českém trhu. Před 15 lety vstoupila značka na český trh prostřednictvím místního dovozce a distributora, společnosti Anděl E+I, která systematicky, krok za krokem budovala pozici tehdy naprosto neznámé značky na trhu. Z pronajatých prostor se postupně přestěhovala do moderního skladového a administrativního areálu, který vybudovala na „zelené louce“ na jižním okraji Prahy. To, že firma v další etapě přešla do rukou mateřské společnosti a stala se její stoprocentně vlastněnou dceřinou společností, nebylo pro majitele prohrou, ale naopak úspěšným završením dlouhodobého cíle. V duchu předešlého systematického rozvoje přešlo vedení původní privátní společnosti do nové struktury a dál pokračovalo v budování a rozvoji značky. Teprve loni, po 14 letech od vstupu značky na trh, stanul ve vedení firmy nový člověk: ing. Milan Hybš, matador oboru, který nabyl bohaté zkušenosti jak prací pro importéra, tak pro významný místní subjekt v oblasti malo- i velkoobchodu. S Milanem Hybšem jsme hovořili přesně rok po nástupu do funkce.
Můžete srovnat práci v čele zastoupení zahraničního výrobce pneumatik s prací pro lokálního distributora pneu? Dá se říci, jaká práce je těžší?
Myslím, že se to úplně srovnávat nedá; každá z nich má svá specifika a své silnější i slabší stránky. U distributora pneu, zvláště toho, který dělá maloobchod i velkoobchod, je hodně náročná práce s mnoha značkami, protože každá z nich je trochu jiná a vyžaduje jiné přístupy. Člověk tím ovšem získá velké zkušenosti. Zde se to může jevit jako zdánlivě jednodušší, protože veškerý čas a úsilí věnujeme jedné značce. Řekl bych, že u zahraniční firmy je člověk pod mnohem větším tlakem, co se týče prodejních výsledků, dodržování firemních standardů, komunikace s centrálou. Očekávání mateřské společnosti jsou velmi vysoká, neboť manažeři v centrále společnosti jsou často ovlivněni výsledky té či oné země, kde ovšem mohou panovat naprosto rozdílné podmínky. Ale pokud chcete uspět na té či oné pozici, je především potřeba odvádět kvalitní práci. V tom žádný rozdíl určitě není.
Pojďme tedy k Nokianu jako značce. Můžete zhodnotit situaci a pozici firmy dnes, 15 let po vstupu na český trh? Nokian si za tu dobu vybudoval stabilní pozici a stal se pevným hráčem na českém pneumatikářském trhu. Stále převládá názor, že Nokian je především specialistou na zimu, což platí, ale škála letních produktů a jejich kvalita šly v posledních letech prudce nahoru, a troufám si tvrdit, že i v této oblasti máme silnou nabídku. Ostatně to potvrzují i výsledky testů nejen zimních, ale i letních pneumatik. Značka Nokian je též vnímána jako přední technický inovátor, zejména v oblasti energetické účinnosti pneumatik a ve sféře šetrnosti k životnímu prostředí při výrobě pneumatik. V neposlední řadě je naší silnou stránkou na tuzemském trhu kvalitní a stabilní prodejní síť.
Celý článek si přečtěte v PR č. 3/10.