Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 09 » Umytá kola: bonus, nebo zdroj zisku?
Ještě před patnácti lety byla myčka kol v tuzemských pneuservisech téměř neznámým pojmem. Postupně se ale tento moderní stroj zabydlel nejdříve v těch „větších“ provozovnách, později se začal rozšiřovat i do ostatních pneuservisů. Důvodem tohoto...
Ještě před patnácti lety byla myčka kol v tuzemských pneuservisech téměř neznámým pojmem. Postupně se ale tento moderní stroj zabydlel nejdříve v těch „větších“ provozovnách, později se začal rozšiřovat i do ostatních pneuservisů. Důvodem tohoto rozšiřování je, že myčky kol mají pro provoz pneuservisu velký význam technický, estetický i hygienický, a to jak ve vztahu k pracovišti pneuservisu, tak k vlastníkovi vozidla.
Technický význam spočívá nejenom v kvalitnějším a rychlejším vyvážení kol, ale také v prodloužení životnosti instalovaných strojů snížením prašnosti.
Hygienický význam souvisí s čistotou pracoviště i pracovníků samých.
Estetická funkce se může jevit jako nepodstatná, ale z pohledu zákazníka není rozhodně bezvýznamná. Tak, jak bývá zvykem, že dobrý autoservis po opravě odevzdá vůz zákazníkovi umytý, vizitkou dobrého pneuservisu by mělo být předání pneumatik v perfektní čistotě. Zákazník pak odchází s dobrým pocitem, který si bude pokaždé s danou provozovnou spojovat. Ne nadarmo se říká, že první dojem, často postavený na maličkostech, je nejdůležitější.
Pro všechny typy kol
Většina vyráběných myček umožňuje mytí všech typů kol osobních a dodávkových vozů včetně SUV. Cyklus mytí ocelových kol trvá podle typu stroje a stupně znečištění několik desítek sekund. ALU kola mohou vyžadovat prodloužení mycího cyklu nebo jeho zopakování z důvodu důkladnějšího umytí. Moderní myčky v běžném provozu již nepotřebují ohřev vody ani saponáty. Spokojí se s vodou studenou, a tak spoří elektrickou energii a neničí životní prostředí. Pouze u některých typů myček a v případě velkého znečištění kol se aplikuje voda zahřátá spolu s nepěnivým biologicky odbouratelným saponátem.
Typy myček kol
Mycí zařízení můžeme rozdělit podle způsobu mytí do třech základních skupin:
- granulátové
- kartáčové
- ostatní
Granulátové myčky
Jsou v pneuservisech nejvíce rozšířené. Podstata mycího procesu spočívá v tom, že suspenze užitkové vody běžné teploty a granulí z plastu se pod přiměřeným tlakem (aby nedošlo k poškození kola) rozstřikuje proti mytému kolu, které se otáčí. Používaná směs obsahuje dva typy granulí (tvrdé a měkké) tak, aby došlo k optimálnímu abrazivnímu účinku na kolo a zároveň se nesnižovala životnost čerpadla.
Spláchnuté nečistoty o větší hustotě než voda se usadí na dně zařízení, plastové granule s menší hustotou plavou na hladině a jsou proto jako stálá součást suspenze znovu využívány v mycích cyklech. To znamená, že jsou opět nasávány čerpadlem a hnány spolu s vodou skrze trysky proti kolu. Částice plastu zvyšují mechanický účinek mytí. Působí jako jemně abrazivní materiál, který uvolňuje zaschlé nečistoty nebo špínu zachycenou ve vzorku pneumatiky. Některé myčky mohou být vybaveny pohyblivým ostřikovacím ramenem, které se během mycího cyklu pohybuje podél disku a dochází tak k jeho důkladnějšímu umytí. Po ukončení mycího cyklu se kolo automaticky osuší proudem vzduchu tak, aby na kole zůstalo co nejméně vody a granulí. Dobu mytí lze přednastavit a mycí cyklus lze opakovat podle potřeby.
Výhodou těchto myček je uzavřený okruh vody, rychlost a kvalita mytí, osvědčená konstrukce. Nevýhodou velký nárazový příkon čerpadla (5,5 – 6 kW).
Nejznámějším výrobcem těchto osvědčených myček je firma Hedson, která je vyrábí pod názvem Drester nebo Turbo Wasch v několika provedeních. Myčky do České republiky dodává firma Swiss Garage a Rema Tip Top Inco CZ.
Cena myček se pohybuje podle provedení od 162 000 do 230.000 Kč bez DPH.
Obdobný typ mycího zařízení vyrábí polská firma KART a její výrobky pod názvem Wulkán najdeme v nabídce řady firem, jako např. TG pneu, AP Progress CZ atd.
Cena se pohybuje dle typu a provedení od 125 000 do 175 000,-- Kč bez DPH.
Kartáčové myčky
Někteří výrobci kartáčových myček tvrdí, že malé plastové granule se mohou zachytit v kole a obsluha pak musí vynakládat značný čas na jejich odstranění z pneumatik. Podle nich také existuje riziko, že se kuličky při vypouštění vody dostanou do kanalizace, což může představovat ekologický problém. Tito výrobci místo granulí používají „robotické čelisti“ vybavené měkkými kartáči nebo různě sofistikované kartáčové systémy. Například jedna z posledních generací těchto myček má v mycím boxu čtyři různé kartáče, každý garantuje specifické mytí kola z různé strany. Levý kartáč je napojen na píst. Jakmile je kolo uvnitř boxu a stroj začne pracovat, píst posouvá rotující kartáč podél kola, které je udržováno ve vertikální poloze. Motor je umístěn na dně boxu. Voda je zachycována do nádoby na dně stroje. Ta je vybavena filtrem. Po přefiltrování je voda opět nasávána do čerpadla. Vypouštění špinavé vody je zajištěno postranní hadicí. Na konci procesu je pneumatika sušena běžným postupem.
Výhodou těchto myček je vysoká kvalita mytí a nižší spotřeba el. energie. Nevýhodou složitý systém pohonu a ovládání kartáčů. Nejznámějším výrobcem kartáčových myček kol je firma Ibassan se svým výrobkem Ketty W 2020. Myčka nemá uzavřený vodní okruh a na jedno kolo spotřebuje zhruba 3 l vody z vodovodní přípojky. Myčku dodává firma TG pneu za cenu 165 000 Kč bez DPH. Jiným typem kartáčové myčky je Blueclean, který využívá uzavřený okruh studené nebo teplé vody. Tuto myčku dodává firma Technology-Garage a její cena je podle vybavení 189 000 až 199 000 Kč bez DPH.
Celý článek si přečtěte v PR č. 3 / 09