Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 08 » M+S, nebo vločka?

M+S, nebo vločka?

 
image1108

Mud + Snow – láto a sníh – to je všeobecně uznávané označení pro zimní pneumatiky, jež používá většina světových pneuvýrobců. Přesto se jeho platností nedávno zabýval soud v Bad Oeynhausenu (Severní Porýní-Vestfálsko). Jedna zákaznice, která si...

 

Mud + Snow – láto a sníh – to je všeobecně uznávané označení pro zimní pneumatiky, jež používá většina světových pneuvýrobců. Přesto se jeho platností nedávno zabýval soud v Bad Oeynhausenu (Severní Porýní-Vestfálsko). Jedna zákaznice, která si takto označené pneumatiky zakoupila přes internet pro svůj terénní vůz, je chtěla po dvou týdnech vrátit s tím, že nejde o zimní pneumatiky. Když jí nechtěl prodejce vyhovět, obrátila se na soud. Soud uznal žalobu zákaznice za oprávněnou a odvolal se přitom na znalecký posudek, podle něhož „není označení M+S nutně spjato s vhodností pneumatiky pro zimní provoz“. „Prokazatelné zimní vlastnosti pneumatiky signalizuje spíše symbol sněhové vločky umístěný na boku pneumatiky,“ citoval ze zdůvodnění rozsudku list Neue Westfällische Zeitung. Jednatel Spolkového sdružení obchodníků s pneumatikami a vulkanizérů (BRV) Hans-Jürgen Drechsler označil odůvodnění rozsudku za nesmysl. Poukázal přitom na příslušné směrnice Evropské unie platné na celoevropské i národní úrovni. „Tam se uvádí, že zimní pneumatiky se označují symbolem M+S,“ uvedl Drechsler. Jde však o to, zda to skutečně platí i obráceně, respektive o to, zda lze podle zákonného ustanovení pneumatiky označené M+S automaticky pokládat za zimní. Drechsler tvrdí, že ano a odvolává se přitom na směrnici EU 92/23 EWG, dodatek II, odstavec 2. 2. „Pneumatika M+S je taková pneumatika, u níž jsou celková struktura a vzorek běhounu uspořádány tak, že její chování v blátě a čerstvě napadaném či tajícím sněhu je lepší než u normální silniční pneumatiky. Vzorek běhounu u takové pneumatiky se vyznačuje kromě jiného většími drážkami a bloky, jež od sebe oddělují větší mezery než u běžných silničních pneumatik,“ citoval Drechsler příslušné pasáže ze směrnice. „Co však chybí, je zkušební postup v rámci typového osvědčení pneumatik podle předpisu Evropské hospodářské komise (EHK) ECE-R 30 nebo směrnice EU 92/23/EWG, jenž by dokazoval, že daná pneumatika skutečně odpovídá podmínkám vymezeným pojmem M+S – že totiž má lepší chování v bahně a v čerstvě napadaném či tajícím sněhu než normální silniční pneumatika,“ dodal Drechsler. „Do doby, než sami výrobci pneumatik nebo zákonodárci nedoplní předpis ECE-R 30, na nějž se směrnice EU 92/23 a zákon o pozemních komunikacích odvolávají, o zmíněný zkušební postup, je teoreticky možné, že některé – typově povolené – letní pneumatiky, zejména určené pro export do USA, budou moci být označeny symbolem M+S,“ objasnil Drechsler. Současně ale zdůraznil, že z praxe mu není známo – maximálně by mohlo jít o ojedinělé případy – že by se na německém trhu objevily letní pneumatiky s označením M+S. Své členy BRV v tomto směru sám jednoznačně poučil.

Pozor u offroadů
Drechsel dále uvedl, že poněkud jiná je situace u vozů typu offroad resp. s pohonem 4x4. V této oblasti především významní výrobci pneumatik nadále označují symbolem M+S některé vzorky pneumatik, které ve skutečnosti zimními vzorky nejsou. Souvisí to podle Drechslera s vysokým podílem exportu těchto pneumatik do USA. Teoreticky je tedy možné, že u pneumatik, o nichž rozhodoval soud v Bad Oeynhausenu, šlo o dovoz z USA, neboť tam se všechny pneumatiky označují M+S. „To vedlo k tomu, že tam byl jako dobrovolná průmyslová norma zaveden symbol sněhové vločky. Dnes existuje pro tento symbol zákonný předpis ASTM E 1136 (American Standard for Testing and Materials). Hospodářské sdružení německého kaučukového průmyslu (WdK) přišlo s iniciativou, aby byl symbol sněhové vločky dobrovolně zaveden také v Německu a celé Evropě. Dnes se dá říci, že už je to – přinejmenším v Německu – pravidlem, ovšem podle modernějšího zkušebního postupu než je ASTM E 1136,“ objasnil Drechsler. Po dohodě s ETRMA (European Tyre and Rubber Manufactures Association) byla sněhová vločka zanesena jako ochranná známka v Německu i v celé Evropě. Označení s příslušným logem na bocích pneumatiky by měli mít právo užívat výrobci, kteří jsou členy WdK a ETRMA, případně i jejich mimoevropské závody, jejichž výrobky projdou obdobným testem jako v USA. Ve Spojených státech musí pneumatika se symbolem vločky prokázat při testu přinejmenším o sedm procent vyšší zpomalení než referenční pneumatika (Uniroyal „Tiger Paw“ v rozměru 195/75 R 14). V Evropě se uvažuje o jiné referenční pneumatice, ale přesný zkušební postup nebyl dosud stanoven. Jelikož je sněhová vločka nyní chráněnou značkou, nemohou ji využívat jiní výrobci než členové WdK nebo ETRMA. Další nevýhodou je, že k získání značky se využívá pouze vlastní test pneuvýrobce a nikoliv neutrální zkušebny, jak tomu bývá například při schvalování typového osvědčení. „Proto BRV již delší dobu požaduje, aby v rámci typového osvědčení podle ECE-R 30 nebo směrnice EU 92/23/EWG byl schválen oficiální zkušební postup, který by zajistil, že skutečně každá pneumatika označená M+S bude pneumatikou zimní,“ uzavřel Hans-Jürgen Drechsler.



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz