Jak na vibrace podvozku a tah ke straně
I po perfektním vyvážením kol se může stát, že za jízdy řidič pociťuje vibrace nebo že vozidlo táhne ke straně. Příčin tohoto problému může být více. V tomto článku se budeme věnovat nové možnosti, která se servisům skýtá v případě, kdy příčina...
I po perfektním vyvážením kol se může stát, že za jízdy řidič pociťuje vibrace nebo že vozidlo táhne ke straně. Příčin tohoto problému může být více. V tomto článku se budeme věnovat nové možnosti, která se servisům skýtá v případě, kdy příčina tohoto problému je skryta v kolech vozidla. A to především, jak tuto skutečnost zjistit, identifikovat a jaké máme možnosti ji odstranit.
Příčin, proč zdrojem vibrací je kolo vozidla, může být několik: křivý ráfek, nehomogenní pneumatika, špatné vycentrování, špatné usazení pneumatiky na ráfek. Představme si pneumatiku jako soustavu pružin, umístěných po obvodu ráfku. Pokud se kolo se odvaluje po rovné podložce, je zatížené a tuhost všech pružin není stejná, pak dochází k radiálnímu kmitání kola. Totéž se děje pokud, je křivý ráfek nebo pokud je pneumatika na ráfek špatně usazená. Zatížená, odvalující se pneumatika může také vyvozovat axiální sílu, způsobenou konicitou pneumatiky nebo její konstrukcí a ta má potom za následek tah vozidla ke straně. Ten je zjednodušeně dán výslednicí bočního tahu všech čtyř kol.
Tyto problémy nebylo až donedávna v servisu možné zjistit. Výrobci pneumatik ověřují homogenitu pneumatik testem uniformity, který je pro servisní požití nereálný, nedisponují jím ani výrobci vozidel.
Americká firma Hunter Engineering Company vyvinula zařízení pro měření radiálních a axiálních sil, kterými působí zatížené kolo na vozovku. Jedná se zařízení GSP9700. Jak toto zařízení pracuje? Prakticky se jedná o vyvažovačku kol, na které je připevněn rozměrný válec. Při měření sil v pneumatice válec prostřednictvím pneumatického měchu stlačuje odvalující se kolo silou 635 kg a snímače měří radiální a axiální síly, kterými kolo na válec působí . Pokud je válec vypnut, zařízení funguje jako normální vyvažovačka.
Jak vypadá průběh testu kola? Nejprve zkontrolujeme správné nahuštění pneumatiky. Po napojení vzuchové hadice na ventilek zařízení automaticky dorovná tlak v pneumatice na obsluhou nastavenou hodnotu. Poté válec stlačí pneumatiku a v průběhu rotací v obou směrech proběhne vlastní měření sil. Pokud je silový účinek mimo zadané tolerance, vyzve zařízení obsluhu ke kontrole házivosti ráfků. Házivost ráfků měří při pomalém otáčení kola oboustranná ramena, která se při vyvažování používají pro zadávání rozměrů. Poté již program stanoví, jakou měrou se na celkové házivosti kola podílí ráfek a jakou pneumatika a navrhne obsluze řešení. Tím může být samozřejmě výměna ráfku, výměna pneumatiky a nebo vzájemná eliminace kritického bodu ráfku s kritickým bodem pneumatiky. Zařízení obsluze dopředu spočítá, o kolik se házivost kola vzájemným posunutím pneumatiky vůči ráfku sníží. Pak už jen stačí označit kritický bod pneumatiky a ráfku, pneumatiku na zouvačce vůči ráfku posunout riskami na sebe a dokončit běžné vyvážení kola. Pro zjištění tahu vozidla ke straně musíme postupně změřit silové účinky všech čtyř kol. Program obsluze ukáže, jak velká bude výsledná síla, která způsobuje tah vozidla ke straně při všech variantách umístění kol na vozidlo.
Kombinací s rychlým zařízením pro měření geometrie tím servis dostává do rukou nástroj, kterým je schopen splnit základní požadavky, které zákazník očekává: maximální jízdní komfort, rovnoměrné opotřebení pneumatik a to, že vozidlo drží přímý směr při vycentrovaném volantu.
Mimo měření sil v kolech, které žádné jiné servisní zařízení neumožňuje, je GSP9700 vyvažovačka kol nejvyšší třídy. Disponuje řadou unikátních funkcí, zaměřených především na rychlost a jednoduchost obsluhy. Je vybaveno patentovaným programem pro úsporu závaží, který již byl v Pneu revue představen.
Ve světě je dnes v provozu přes 10 000 zařízení GSP9700, využívá jej řada výrobců vozidel v montážních závodech. Zároveň je většinou výrobců homologováno pro použití v jejich servisní síti. Jen pro zajímavost, v USA je na zařízeních GSP9700 pro sérii NASCAR odladěno přes 100 000 sad kol ročně. V České republice se s ním můžeme setkat ve Škodě v Mladé Boleslavi, v reklamačním oddělení Barum Continental, v Ústavu dopravní techniky VUT Brno, u prodejců vozidel jako Auto Jarov nebo Auto Exner, ale i v řadě servisů, např. Bosch Car Service Jíša, RAL PNEU Olomouc, Bárta Opava, Autoservis Novotný Týn nad Vltavou, Chára Sport Kladno, Krčma Domažlice a nově také Barum Centrum Praha v provozovně na Smíchově.