Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 08 » Evropské trendy OTR/EM pneumatik
Celosvětový nedostatek OTR a EM pneumatik způsoboval a dosud někde způsobuje těžkou hlavu manažerům důlních a těžebních společností na celém světě. Zprávy o předražených pneumatikách, kterých je stejně málo, zahálející technice, výpadcích ve výrobě...
Celosvětový nedostatek OTR a EM pneumatik způsoboval a dosud někde způsobuje těžkou hlavu manažerům důlních a těžebních společností na celém světě. Zprávy o předražených pneumatikách, kterých je stejně málo, zahálející technice, výpadcích ve výrobě a ušlých ziscích přicházely ze všech koutů světa. Na vině byl nedostatek pneumatik. Problém byl akutní především v největších rozměrech. V důsledku toho některé velké důlní společnosti dokonce přešli z 240tunových k menším, 180tunovým vozidlům, jejichž pneumatiky jsou o něco dostupnější. Nebo naopak experimentují s obřími 260tunovými stroji. Všechna tato opatření jsou nákladná, časově náročná a obvykle řeší problém jen dočasně. Lepší by bylo se obejít se stávající technikou a adekvátními plášti. I zde se nabízí několik řešení. Správci vozových parků např. sahají po nejbližším, ještě použitelném rozměru, montují vyřazené pneumatiky nebo sjíždějí dezén do minus pěti procent. Běžné jsou nákupy pneumatik na konci životnosti a jejich hromadění i v situaci, kdy pro ně není konkrétní využití. V zoufalé snaze udržet techniku v pohybu. Přitom praxe v hospodaření s OTR/EM pneumatikami je podobná té, kterou známe ze sektoru nákladních plášťů. Kvalitní značka a vhodný dezén dokážou ušetřit až 20 % provozních nákladů. Základem ekonomického provozu je protektorovatelnost; na trh bohužel přicházejí levné pneumatiky, jejichž výrobci musejí chtě nechtě někde ušetřit, a obvykle se tak děje na kvalitě kostry. To, co zákazníci ušetří při nákupu, pak dvojnásobně ztrácejí při provozu pneumatiky. Jediný život pneumatiky znamená častější nákupy nových a zvýšené náklady na recyklaci. Výběr protektorovacího materiálu i technologie protektorování jsou dalším klíčovým momentem při hospodaření s OTR/EM pneumatikami. Ještě předtím je však dobré pamatovat na to, že se nevyplácí sjíždět pneumatiku až „na plátno“, ale naopak obětovat pár hodin provozu pro vyšší jistotu, že v této kritické fázi provozu nedojde k nevratnému poškození kostry. U pneumatiky s nosností 50 tun, pohybující se v náročném terénu, pochopitelně riziko stoupá s každým milimetrem opotřebení a neplánované vyřazení kostry těsně před protektorováním znamená ztrátu několika desítek tisíc korun. Při protektorování je důležitý správný výběr směsi a vzorku – proto by měl protektorovací závod s uživatelem tyto otázky velmi podrobně konzultovat.
Výplně a řetězy
Jednou z cest, jak zvýšit odolnost proti průrazu a prodloužit životnost, jsou i polyuretanové výplně plášťů. Ty by neměly být při správném použití na úkor protektorovatelnosti. Novinkou v této oblasti je materiál Zeus Triofill, který k tradičním dvěma složkám na bázi polyuretanu přidává třetí – granulovanou pryž. Ta podle firmy Zeus výrazně zvyšuje pevnost pláště a jeho celkovou odolnost. Inovativní je nejen výplň samotná, ale i zařízení na plnění plášťů, poprvé poháněné elektrickým motorem. Oproti klasické pumpě je toto zařízení rychlejší, snadněji se čistí a je také ohleduplnější k životnímu prostředí. Hlavní předností nového systému je však uzavřený cyklus, ve kterém pracuje. Jednou použitý materiál lze totiž recyklovat a použít při další aplikaci. Firma Zeus má kořeny v dortmundské chemické firmě Roesler, která vyrábí výplně EM pneumatik již od 70. let. Tehdy vyvinula směs, která byla měkčí a pružnější než běžné výrobky, což vyhovovalo tehdy na trhu populárním EM radiálním pneumatikám Michelin s tzv. měkkou bočnicí. Náskok ve vývoji, který tím společnost získala, si udržela až do současnosti. Také speciální řetězy mají za úkol ochránit pneumatiku před mechanickým poškozením, ale současně – podobně jako sněhové řetězy – zvýšit záběrové vlastnosti a manévrovatelnost v obtížném terénu. Jedničkou na evropském i světovém trhu je německá společnost RUD-Erlau. Na řetězy těchto dvou značek lze narazit v Evropě, stejně jako v měděných dolech v Čile, při těžbě železa v Austrálii nebo diamantů v Africe. Nedostatek OTR/EM pneumatik vede ke zvýšenému zájmu o řetězy a jejich aplikace v tomto segmentu pneu. Zmíněná společnost vypracovala zajímavou případovou studii o tom, k jakým úsporám může použití řetězů vést. Nakladač CAT 988B na pneu 36/65-33 nasazený v německém vápencovém lomu spotřeboval každých 1200 hodin provozu sadu pneumatik o celkové hodnotě 37 615 dolarů, resp. 31,35 dolaru na hodinu. Jednorázová investice do řetězů v celkové výši 56 200 dolarů prodloužila životnost pneu na 12 000 hodin a náklady na pneu se snížily z původních 31,35 dolaru za hodinu na 3,13 dolaru. Při velmi střízlivém odhadu životnosti řetězů v délce 10 000 hodin (5,62 dolaru na hodinu) celkové náklady na hodinu (pneu + řetězy) činily 8,75 a oproti provozu pneu bez řetězů tak došlo k úspoře 22,6 dolaru na hodinu, tedy 72 %.