Správný tlak sníží emise CO2
Vyšší opotřebení, vyšší spotřeba, vyšší emise CO2 a horší jízdní vlastnosti. To vše se skrývá za zdánlivě nevinným, ale o to častějším prohřeškem: podhuštěnými pneumatikami. V souvislosti s unesením Evropské komise o redukci emisí CO2 u osobních...
Vyšší opotřebení, vyšší spotřeba, vyšší emise CO2 a horší jízdní vlastnosti. To vše se skrývá za zdánlivě nevinným, ale o to častějším prohřeškem: podhuštěnými pneumatikami. V souvislosti s unesením Evropské komise o redukci emisí CO2 u osobních automobilů se však téma správného huštění pneumatik poprvé dostalo do popředí pozornosti Evropské unie, její administrativy i zákonodárců.
Evropská komise v lednu letošního roku navrhla zákonnou úpravu, aby všechny nové osobní automobily vyráběné od roku 2012 nevypouštěly do ovzduší více než 130 gramů CO2 na jeden kilometr. Komise se přitom nezřekla svého cíle, aby konečný stav v roce 2012 byl ještě o 10 gramů CO2 nižší, ale stanovila, že tento rozdíl v průměru emisí na jeden vůz má být pokryt větším uplatněním biolátek k pohonu automobilů a „jinými technickými zlepšeními“. K nim EK počítá mimo jiné povinné používání automatických systémů na kontrolu tlaku v pneumatikách a stanovení horní hranice pro valivý odpor pneumatik osobních automobilů.
Na usnesení EK ihned reagovalo německé Sdružení obchodníků s pneumatikami a vulkanizérů (BRV). Jeho jednatel Hans-Jürgen Drechsler prohlásil, že jde o „rozumný a smysluplný přístup“, který je ovšem otázkou několika let. „Již dnes však může každý řidič sám efektivně přispět k ochraně ovzduší tím, že bude pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách svého vozidla a upravovat jej na předepsané hodnoty,“ zdůraznil Drechsler v prohlášení pro tisk.
1 300 000 tun méně
Skeptikům, kteří pochybují o účinnosti tak malých opatření, dalo BRV k dispozici několik údajů z průzkumů uskutečněných v Německu a v sousedním Nizozemsku. Pokud by všech sedm milionů osobních vozů jezdících v Nizozemsku mělo správně nahuštěné pneumatiky, snížil by se tak jejich valivý odpor, spotřeba a tím také emise CO2 – o 192,5 kilotun ročně. Různé studie uvádějí, že v zemích EU jezdí až 50 % řidičů vozy s podhuštěnými pneumatikami. To by podle nizozemské metody a při počtu 47 milionů aut registrovaných v Německu znamenalo roční úsporu až 1292,5 kilotun, tedy zhruba 1,3 megatun CO2.
Správný tlak v pneumatikách však šetří nejen ovzduší (tím, že snižuje tzv. skleníkový efekt, jenž je zřejmě příčinou globálního oteplování), ale i peněženku řidičů. Již podhuštění pneumatik o pouhé 0,2 baru, zvyšuje spotřebu v průměru o jedno procento a opotřebení pneumatiky o asi 10 %. „Vedlejšími efekty“ podhuštění pneumatik jsou horší chování vozidla na vozovce, „gumové“ řízení a prodloužená brzdná dráha. Při vyšším podhuštění pneumatik stoupají všechny uvedené negativní vlastnosti velmi razantně.
BRV doporučuje řidičům kontrolovat tlak v pneumatikách pravidelně při každém tankování, nejméně však jednou měsíčně. Podobná doporučení obsahuje i tisková zpráva významného výrobce pneumatik – koncernu Continental. Navíc se v ní poukazuje na skutečnost, že pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách – u hodně vytížených automobilů jednou za 14 dnů – umožňuje včas postřehnout závady, jako například zachycený hřebík v běhounu nebo poškozený ventilek.
Pro snazší kontrolu Jedním z důvodů, proč někteří řidiči zanedbávají pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách, je její zdánlivá zdlouhavost nebo obtížnost. Všem takovým řidičům vychází nyní vstříc výrobce pneumatik Pirelli se svým ventilkovým systémem K-Pressure Optic. Ve ventilku kola je umístěn senzor, který je našroubován místo klasické čepičky a který neustále měří tlak v pneumatice. Stav tlaku pak dává jednoduše najevo barevný indikátor: pokud je tlak správný, má vrchní část ventilku bílé zabarvení, jestliže je pneumatika podhuštěná, „svítí“ na ventilku červená.
Podle Pirelli jsou nastavení ventilku a jeho uvedení do provozu velmi snadné: měřicí senzor je automaticky aktivován našroubováním a dotažením ventilku. Provoz je rovněž automatický, bez potřeby elektrické energie. Váha ventilku je pouhých 3,5 gramu, takže nezpůsobuje nevyváženost. Ventilek je zatím určen jen pro osobní automobily a pracuje v rozsahu od 1,8 do 3,0 barů. Výrobce pamatoval i na ochranu před zloději, protože ventilek se dá demontovat jen s pomocí speciálního klíče, který je součástí každé sady se čtyřmi ventilky.