Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 07 » Levná kola mohou přijít draho
Německé Sdružení obchodníků s pneumatikami a vulkanizérů (BRV) před používáním kol, jež neodpovídají sériovému vybavení vozidel, případně jejich ekvivalentům. Podle BRV mohou být na vozidla namontována jen taková kola, která po příslušných testech...
Německé Sdružení obchodníků s pneumatikami a vulkanizérů (BRV) před používáním kol, jež neodpovídají sériovému vybavení vozidel, případně jejich ekvivalentům.
Podle BRV mohou být na vozidla namontována jen taková kola, která po příslušných testech získala všeobecné povolení k provozu udělované (v Německu) Spolkovým úřadem pro dopravu. Další možností je schválení oficiální zkušebnou, například TÜV, a udělení tzv. dílčího povolení podle evropské směrnice ECE 124. Taková kola potom nesou příslušné značení ECE. „Pokud jsou na vozidlo namontována kola, respektive ráfky, které nemají žádné z uvedení značení, má to za následek nejen zánik platnosti povolení k provozu vozidla (případně udělení bodů v řidičském registru) a příslušnou pokutu, ale představuje i značné bezpečnostní riziko, jak pro řidiče takového vozidla, tak pro ostatní účastníky silničního provozu,“ varuje Gerhard Ackermann, vedoucí pracovní skupiny výrobců ráfků v BRV.
Ackermann dále radí, že všímat si, zda ráfky mají příslušná schválení nebo značení, je třeba zejména při nákupu přes internet. „Právě tam existuje opravdu „bohatá“ nabídka kol, jež neodpovídají zákonným požadavkům,“ podotýká dále odborník z BRV. Podle něj je indicií pro takovou nepoctivou nabídku například skutečnost, když prodávající firma upozorňuje, že se zákazník musí sám postarat o schválení od TÜV, případně, že toto schválení uděluje jen několik konkrétních, prodejcem předem určených míst. „Nezávadný produkt odpovídající příslušným normám musí totiž získat potřebné schválení k provozu u kteréhokoli zkušebního místa,“ zdůrazňuje jednatel BRV Hans-Jürgen Drechsler. Pokud totiž prodejce určí ke schválení jen některá konkrétní místa, pak existuje podezření, že příslušný posudek bude falešný, respektive, že souhlas nebude udělen na zákonném podkladě. Podle Ackermanna jsou pracovníci technických zkušeben „také jen lidé“, kteří nejsou obrněni proti lákavým nabídkám. Upozornil současně na několik nedávno odhalených podvodů, které se sice již projednávají v trestním řízení, ale jež podle jeho názoru představují „jen špičku ledovce“. Mezi odhalenými podvodně schválenými koly jsou mimo jiné tzv. US Custom Wheels, jež jsou zpravidla čínského původu a jejichž kvalita je velmi rozdílná. U zmíněných případů bylo odhaleno, že kola neprošla předepsanými zkouškami pevnosti, a přesto jim byl – podvodně – udělen dílčí souhlas k provozu.
„Kupcům, prodejcům kol a pneumatik a rovněž tuningovým dílnám musí být jasné, že montáž neschválených kol představuje vysoké nebezpečí,“ radí Gerhard Ackermann a doporučuje zákazníkům odmítnout nabídku kol, respektive ráfků, které nemají příslušné značení nebo souhlas TÜV.
Ilustrační foto