Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 07 » Dealer není jen výrobní závod

Dealer není jen výrobní závod

 
image1068

Postup protektorování pomocí předvulkanizovaných běhounů vynalezl během druhé světové války Bernhard Anton Nowak z německého Darmstadtu. V roce 1957 koupil práva na Nowakovu metodu Američan Roy Carver a založil společnost Bandag (Bernhard Anton...

 

Postup protektorování pomocí předvulkanizovaných běhounů vynalezl během druhé světové války Bernhard Anton Nowak z německého Darmstadtu. V roce 1957 koupil práva na Nowakovu metodu Američan Roy Carver a založil společnost Bandag (Bernhard Anton Nowak Darmstadt AG). Dodnes patří Bandag k předním světovým hráčům tzv. protektorování za studena. Ing. Jan Broulík je obchodní a technickýmanažer Bandagu pro český trh a právě s ním jsme si povídali o přítomnosti i budoucnosti značky u nás.

Co znamená, když se dnes řekne Bandag a Česká republika?
První dealer zahájil svou činnost na českém trhu již v roce1992, tedy ve stejném roce, kdy se rozdělila federace a vznikla samostatná ČR. Síť se etablovala do roku 1996 a od té doby má Bandag šest dealerů, územně rozprostřených po celém území republiky. Každý dealer provozuje protektorovací závod, zabývá se tedy jak výrobní, tak obchodní činností. Myslím si, že územní pokrytí je optimální a momentálně se aktivně nesnažíme tuto síť rozšířit. Naši partneři mohou pochopitelně obchodovat v kterémkoli regionu, nicméně většinou se soustřeďují na svůj region, který přirozeně vyplývá z polohy provozovny.

Jak hodnotíte pozici Bandagu v rámci celého sektoru nákladního protektorování? Myslíte si, že tato pozice je adekvátní významu, kterému se Bandag celosvětově těší?
Objem trhu náhradní výměny představuje v České republice něco kolem půl milionu kusů ročně, z toho téměř 50 % pokrývají protektory. Náš podíl se pohybuje kolem 20 %, v absolutní hodnotě téměř 50 000 naprotektorovaných plášťů za rok. Myslím, že tato pozice plně odpovídá významu a pozici, kterou Bandag zaujímá v kterékoli jiné evropské zemi.

Můžete charakterizovat produktovou řadu značky Bandag pro Českou republiku. Má náš trh nějaká specifika např. oproti západní Evropě?
Poptávka se samozřejmě vyvíjí ruku v ruce s tím, jak se vyvíjí skladba vozového parku a pneumatiky používané v prvovýbavě. Zatímco v nedávné minulosti se protektorování za studena týkalo téměř výlučně dálkové autodopravy, dnes se zájem přesouvá více do regionální dopravy, jejíž podíl se u naší značky již blíží 50 %. V regionální přepravě se dříve většinou využívaly méně kvalitní diagonální a dušové pneumatiky, které byly obtížněji protektorovatelné. S obměnou a modernizací vozových parků již toto patří minulosti a poptávka rapidně roste. Stejně tak se zvyšuje podíl smíšené přepravy, tedy protektorování pneumatik pro vozidla, která se pohybují na silnici i v terénu. Obecně se nejvíce protektorují pneumatiky pro hnané nápravy, které tvoří zhruba polovinu naší produkce. Určitým specifikem naší země je velký zájem o protektory na návěsy a přívěsy, a to jak v rozměru 22,5 palce, tak 19,5 palce.

Kvalita studených protektorů závisí na řadě faktorů, z nichž jedním velmi důležitým je technologie výroby a strojní vybavení. Co Bandag nabízí svým partnerům v této oblasti?
Bandag každoročně investuje podstatnou část svých výnosů do výzkumu a vývoje a z těchto prostředků putuje značná část do rozvoje strojů. Výhodou systému Bandag je exkluzivita, to znamená, že stroje jsou vyráběny výlučně pro potřeby franšízových partnerů a nedají se koupit na volném trhu. Protektorovací závody si mohou vybrat mezi stroji různé výrobní kapacity i stupně automatizace tak, aby co nejlépe vyhovovaly konkrétním potřebám toho kterého závodu. V České republice je úroveň strojového vybavení obecně velmi vysoká, např. všechny závody disponují analyzátorem koster na nedestruktivní bázi. Bandag dodává nejenom tzv. velké stroje, ale i drobné vybavení, nářadí, prostě všechno, co protektorář pro svou práci potřebuje. Centralizace dodávek je pro naše partnery velkou výhodou, neboť nemusejí hledat žádné dodatečné dodavatele a mohou se plně soustředit na hlavní předmět podnikání. Bandag samozřejmě poskytuje technický servis, dodávky náhradních dílů a každoroční certifikaci, která se netýká pouze strojů, ale provozu jako celku. To je také jeden z pilířů franšízového systému.

Právě toho jsem se chtěl dotknout. Bandag je znám tím, že volí těsnější formy vztahů se svými dealery než konkurenční značky, tzv. franšízy. O některých výhodách jste se již zmínil. Jaké jsou další?
Franšízový partneři získávají podíl na globálních zakázkách značky, které se realizují v rámci programu Eurofleet. Je to oboustranně výhodná spolupráce. Tím, že se franšízový partner zaváže respektovat určitá pravidla a standardy firmy, které jsou přísnější než při volnějších formách vztahů dodavatel – dealer, Bandag jako globální hráč získává velmi cenný nástroj své obchodní politiky – celosvětovou síť s garantovanou kvalitou. A z toho obratem těží jednotliví partneři, kteří si tím rozšiřují spektrum zákazníků. Tím však podpora Bandagu zdaleka nekončí. Máme propracovaný systém školení i nástroje každodenní komunikace. Dealerům nabízíme výhodné formy financování strojů i jiné formy finanční podpory. Vyvíjíme programy, které dodávají výslednému produktu našich franšízantů zřetelnou přidanou hodnotu. Sem patří např. program CIMS (Bandag Customer Information Management System), který nejenže poskytuje informace, ale současně nabízí návody vedoucí ke snížení provozních nákladů a zvýšení rentability dopravce. Jiným příkladem je správa zákaznických koster přes internet, tzv. CAMWEB (Casing Assets Managament). Ať nahlédneme do jakékoli oblasti, všude najdeme příklady široké podpory ze strany Bandagu a jeho těsné propojení s partnery.

Výhody, které poskytuje franšízový vztah, jsou však obvykle podmiňovány určitými omezeními subjektu. Např. dealer Bandagu musí dodržovat exkluzivitu a nepracovat s konkurenčním materiálem…
Ano, máte pravdu. Naši partneři jsou zavázáni pracovat výlučně s technologií Bandag a materiály Bandag.

Zapojují se vaši dealeři do dnes velmi populárních programů tyre managementu u dopravních společností?
Ano, díky podpoře, kterou má, je dealer Bandagu přímo předurčen k poskytování takových služeb. Naši partneři jsou současně i prodejci nových pneumatik, takže pokrývají celý životní cyklus nákladní pneumatiky. My obecně nevnímáme naše dealery jen jako výrobní závody, to by byla chyba. Jde nám o jejich rentabilitu a ziskovost a obojí nemůže existovat bez co nejširší nabídky. Pokud dealeři půjdou tou cestou, že nebudou pouze prodávat pneumatiky, ale budou snižovat provozní náklady autodopravců, pak jsou na nejlepší cestě k úspěchu.

Jak vy osobně vidíte budoucnost nákladního protektorování v Evropě?
Domnívám se, že díky novým předpisům EHK 108/109 se vnímání protektorů dostalo na zcela novou úroveň. Podpora protektorování je zcela na místě, zejména když uvážíte, že běhoun tvoří 40 - 50 % hodnoty pneumatiky a jeho životnost je podstatně kratší než životnost kostry. Protektorování zaznamenalo v posledních letech velký rozvoj, což mimo jiné souvisí s investicemi do technologie a kvality. Málokdo dnes již pochybuje o kvalitě protektorů a jejich opodstatněnosti. Myslím si tedy, že protektorování má světlou budoucnost, navzdory dnešní explozi levných pneumatik.

Nakonec ještě zpět k Bandagu. Nedávnost se uskutečnila významná majetková změna, když Bandag zfúzoval s dcerou japonské korporace Bridgestone v USA, firmou Bridgestone Americas Holding. Oficiální název se změnil na Bridgestone Bandag, LLC…
Ano, obchod se uskutečnil začátkem prosince 2006 a 1. června letošního roku byla akvizice potvrzena příslušnou soutěžní administrativou. Užšímu propojování výrobců pneumatik a protektorářů jsme svědky již delší dobu. Vyplývá to z přirozeného vývoje, kdy dopravci vyžadují, aby dodavatel pokrýval kompletní životní cyklus pneumatiky. Domnívám se, že pro naše partnery a tím méně pro koncové zákazníky se v dohledné době nic nezmění a pokud ano, tak k lepšímu. Bandag je celosvětová značka v padesátiletou tradicí a i její nový vlastník bude mít určitě zájem na jejím rozvoji.


Děkujeme za rozhovor



 
 
 
 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz