Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 06 » LEASINGOVÉ SPOLEČNOSTI A PNEUMATIKY
I kdybychom analyzovali nabídku ještě podrobněji, bez zpětné vazby by to mělo jen poloviční hodnotu. O názor jsme proto požádali i „druhou stranu barikády“, leasingové společnosti, které pneuservisní služby ve velkém využívají. Jak hodnotí zástupci...
I kdybychom analyzovali nabídku ještě podrobněji, bez zpětné vazby by to mělo jen poloviční hodnotu. O názor jsme proto požádali i „druhou stranu barikády“, leasingové společnosti, které pneuservisní služby ve velkém využívají. Jak hodnotí zástupci velkých fleetů úroveň nabídky, jsou s ní spokojeni, nebo naopak vidí v některých oblastech nedostatky?
Čekání na komplexní nabídku
„Na našem trhu chybí více dodavatelů, kteří by byli schopni zajistit pokrytí v rámci celé republiky,“ míní Ivo Ščuka ze společnosti Hertz Lease a dodává: „Je pravdou, že se již blýská na lepší časy, ale zdali se společnostem podaří uvést koncepty v život a nabídnou kromě samotného servisu kvalitní doprovodné služby, ukáže jen čas.“
HertzLease jako poskytovatel operativního leasingu a tzv. full service leasingu potřebuje pro podporu svých zákazníků co nejkvalitnější subdodavatele (v tomto případě pneuservisy). Vytváří si proto vlastní partnerskou síť, založenou na prověřených firmách. Mezi ně patří i malí lokální dodavatelé, kteří dokážou často nabídnout přesně to, co společnost potřebuje. Malé servisy mají ale podle pana Ščuky i své nevýhody – často disponují omezenými provozními kapacitami a rozdílnou úrovní poskytovaných služeb. „Hertz Lease pak musí zajišťovat sjednocení kvality vlastními prostředky, což snižuje efektivitu tohoto řešení. Dalším mínusem je pak nutnost velkého množství subdodavatelských smluv, které sice nezatěžují naše zákazníky, ale zato zatěžují naší firmu administrativně. Na sjednocení smluvních podkladů a podmínek v současné době pracujeme,“ vysvětluje situaci Ščuka.
Fleetoví zákazníci kladou důraz na to, aby všechny služby byly realizovány s jednotnou kvalitou a v rámci stejné, dohodnuté ceny. „Domnívám se, že právě odklon od jednorázového nákupu pneumatik a následného hledání pneuservisu směrem ke komplexnímu zabezpečení provozu vozidla činí rozdíl mezi samostatným, přímým nákupem pneumatik a službami operativního leasingu Hertz Lease,“ říká Ščuka. Právě v této oblasti se situace podle Hertz Lease v poslední době zlepšuje. Prodejci pneumatik správně vnímají, že dnes již nestačí umět pneumatiky prodávat, ale je potřebné logistické a servisní zázemí pro zajištění poprodejního servisu a všech ostatních služeb, požadovaných současným konkurenčním trhem. Kolik tedy konkrétně Hertz Lease využívá dodavatelů v oblasti pneumatik?
Jak se dá logicky předpokládat, kvalitní servisní místa jsou vybírána na základě geografického umístění klientů společnosti, jejich počet se pohybuje v řádech několika desítek. Objem spolupráce se u jednotlivých partnerů značně liší, podle nabízených služeb, jejich kvality (hlavní kritérium výběru), úrovně vybavení a profesionality personálu. „Velice důležitým požadavkem je pro nás flexibilita poskytovaných služeb a fyzický přístup ke klientovi. Pokud náš zákazník bude v pneuservisu nespokojen, budeme to my, kdo si v jeho očích zkazí pověst. Když přejímací technik vyplní skladový lístek od převzatých pneumatik rukou, kterou předtím kontroloval hloubku dezénu, tak ten ušmudlaný kus papíru bude po několik dalších měsíců pro zákazníka reprezentovat kvalitu služeb Hertz Lease. Je zřejmé, že tento přístup není o investičních nákladech pneuservisu, ale o jeho organizaci a kvalitě práce. Zde vybíráme mezi těmi nejlepšími,“ uzavírá Ščuka. Budoucí vývoj vidí ve vytváření silných řetězců, které se budou soustřeďovat právě na B2B (business-to-business) sektor, jako jsou právě vozové parky leasingových a dalších společností. Koneckonců pravidelná údržba a nákup a servis pneumatik jsou jedny z hlavních nákladových položek , se kterými musí počítat ve svém rozpočtu každý majitel větších vozových parků.
Business Lease je spokojen
Co člověk to názor. Josef Měrka ze společnosti Business Lease je s nabídkou na našem trhu spokojen, i když připouští, že prostor pro zlepšení tu je. Při zajišťování pneuservisních služeb pro svůj vozový park využívá firma několik partnerů. „Spolupracujeme se sítí Barum a Barum Centrum Praha, s programem 4Fleet od Goodyearu, v určitých regionech využíváme služby společnosti Chára a GPD. V poslední době nás zajímá také servisní síť slovenského Matadoru, Obnova Brno (Pneubox, pozn. red.),“ jmenuje obchodní partnery Měrka.
Ještě před několika lety dělalo společnosti největší problémy sezonní přezouvání, servisy nestíhaly jak kapacitně, tak skladově. „Tento problém jsme již vyřešili, přezouvání provádíme dřív, než je obvyklá doba. Tím jsme eliminovali zdržení a komplikace, které nám kazily pověst,“ vysvětluje Měrka. Jako velice pozitivní vidí společnost schopnost pneuservisů přizpůsobit se požadavkům a změnám na trhu: „V sezoně nám pneuservisy pomáhají tím, že rozšiřují pracovní dobu i na soboty a neděle.“
Jaké jsou hlavní výhody velkých sítí, které poskytovatele operativního leasingu, jako je Business Lease, v oblasti pneuservisních služeb zastřešují? Podle Měrky jednoznačně plynulost dodávek materiálu, centralizovaný systém a kvalita služeb. „Úroveň nabízených služeb se v této oblasti za posledních několik let výrazně zlepšila, zákazníci si při potřebě výměny pneu nebo jiné související operace zvykli na on-line objednávání, které sami také preferujeme,“ říká Měrka. Velký zájem je také o tzv. pick-up servisy a regionální přezouvání. V případě regionálního přezouvaní se servis domluví přímo se zákazníkem a přezutí pneumatik mu pomocí mobilního servisního stanoviště zajistí přímo u něho doma nebo na jiném smluveném místě. „V tomto ohledu je u nás průkopníkem společnost Baurm, která tyto služby nabízí již několik let,“ vysvětluje Měrka. Business Lease se snaží využívat komplexní nabídku služeb, přičemž přínosem pro firmu jsou hlavně jednotné podmínky. „Důležitá je také nabídka pneumatik, výrobce na nové vozy obouvá určité typy pneu, které musíme mít při defektu k dispozici. I v této oblasti jsem s úrovní nabídky na našem trhu spokojen,“ uzavírá Měrka.
Analýzu fleetového trhu v oblasti pneu si přečtěte v Pneu revue č. 3 / 06.