Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 06 » AKTUALITY
Inženýři společnosti BBS se stále snaží přicházet na nové způsoby, jak snižovat váhu disků z lehkých slitin, které společnost vyrábí. A to ruku v ruce se stoupajícími nároky na bezpečnost. Sladění takto konfliktních cílů není vždy jednoduché....
Inženýři společnosti BBS se stále snaží přicházet na nové způsoby, jak snižovat váhu disků z lehkých slitin, které společnost vyrábí. A to ruku v ruce se stoupajícími nároky na bezpečnost. Sladění takto konfliktních cílů není vždy jednoduché. Společnost BBS se v této oblasti posunula opět o něco dále a představila technogii „BBS Air Inside Technology“, která se dá popsat jako „více vzduchu, méně váhy“. Hlavní podstatou technologie jsou dutá místa v disku samotném i v parscích, což podle BBS nejen snižuje váhu kola, ale i zlepšuje stabilitu, jízdní komfort a bezpečnost. Odolnost ráfku proti deformaci se zvýšila o 60 %, váha kola o 5,3 kg na kus. Další novinkou je poté použití speciálního ventilku, ke kterému je lepší přístup a je více chráněn proti vlivům počasí. BBS představila novou technologii na dvou modelech – první je označován jako AIR I AI a druhý jako AIR II CK. Ten je dvojdílný, přičemž střed je spojen s ráfkem samotným titanovými šrouby. Technologie je jasným příkladem snahy BBS o neustálý vývoj produktu. Je vidět, že i v tak specifickém prostředí, jako je výroba kol z lehkých slitin je možné přijít s něčím novým a zajímavým.
Partnerství Dunlop a Jaguar obsahuje mnoho významných historických úspěchů. Firmy spolu dosáhly šesti vítězství v Le Mans, počínaje rokem 1951, kdy jako první dojel Jaguar XK120C. Poté následovala éra legendárního modelu D-Type a poslední společné vítězství získaly společnosti v roce 1988 s Jaguarem XJR-9LM. Partnerství v současné době obnovuje vybavování nového modelu Jaguar XK s dvacetipalcovými ráfky pneumatikami Dunlop SP Sport Maxx o rozměru 255/35 R20 vpředu a 285/30 R20 vzadu. Na pneumatikách Sport Maxx byla použita technologie dezénu MRT (Multi Radius Tread). Ta umožňuje rovnoměrnější rozložení tlaku v pneumatice a také to, že do kontaktu s vozovkou přichází co možná největší plocha dezénu. Technologie napomáhá lepší ovladatelnosti za sucha. Vylepšené rozložení tlaku ve styčné ploše usnadňuje přechod z přímého směru jízdy do nasazení oblouku. Přednosti MRT nejvíce vyniknou především v extrémních podmínkách při zatáčení a ve vysokých rychlostech. Jaguar XK s devatenáctipalcovými ráfky je zase vybaven pneumatikami Dunlop SP Sport 01. Jedná se o pneumatiky s asymetrickým dezénem - na rozdíl od pneumatik Sport Maxx, které mají dezén směrový. V tomto případě jsou použity pneumatiky o rozměru 245/40 R19 vpředu a 275/30 R19 vzadu. Pneumatiky Dunlop speciálně vyvinuté pro potřeby Jaguaru se odlišují malým písmenem „j“ na bočnici pneumatiky. Benjamin Willot, ředitel prodeje a marketingu Dunlop pro Evropu, Střední východ a Afriku, dodává: „Jsme rádi, že jsme se stali klíčovým partnerem a jediným dodavatelem 19- a 20palcových pneumatik pro nový sportovní model Jaguaru. Pro Jaguar je model XK důležitý, obnovuje se jím dlouhodobá a úspěšná spolupráce dvou velkých značek. Konstruktéři pneumatik Dunlop a Jaguaru úzce spolupracovali na doladění obou typů pneumatik podle specifických požadavků nového Jaguaru XK. Výsledkem tohoto technického partnerství je propracovaný výrobek.“
Slovenský výrobce pneumatik Matador se rozhodl prodloužit záruku svých koster při jejich prvním protektorování metodou Bandag na Slovensku, v České Republice, Polsku a Maďarsku. Matador zároveň svým zákazníkům metodu Bandag doporučuje jako optimální. Partnerství mezi těmito dvěmi společnostmi je zaměřené na nákladní pneumatiky a trvá již několik let. Prodloužení záruky je logickým krokem celého vývoje, který přinese úsporu konečným zákazníkům. Prodloužení záruční doby koster, určených k protektorování metodou Bandag, má ovšem několik podmínek. První z nich je nutnost při procesu testování koster používat stroje Bandag NDI Casing Analyser a Bandag 7400 Insight Shearographic Casing Analyser. Tyto zařízení jsou podle Matadoru spolehlivými pomocníky při odhalování i sebemenších poškození koster pneumatik, které by ve svém konečném důsledku mohly být překážkou k protektorování. Při analýze je také nutné používat online CAMWeb program (Casing Asset Management on the Web), ve kterém se online shromažďují údaje o průběhu celého životního cyklu každé pneumatiky. Ten zahrnuje informace o údržbě, opravě a protektoraci (typ běhounu Bandag, datum návratu do provozu) a též důvody možného zamítnutí kostry. Program je také schopen vytvořit analýzy a statistiky, což správě vozového parku usnadňuje další rozhodování. V rámci konceptu starání se o pneumatiky „od kolébky až do hrobu“ nabízí Matador svým zákazníkům také havarijní službu Up Time 24. Pneuservisy Matador byly navíc zařazeny do sítě servisních partnerů Eurofleet, která v současné době obsahuje více než 3500 servisů po celé Evropě.
Podle Mezinárodní agentury pro recyklování pneumatik (BIR) je množství recyklovaných pneumatik v Evropě mnohem vyšší než v USA. Zpráva vyšla u příležitosti posouzení vývoje v této oblasti za období 1994 až 2004. Předseda BIR, Barend Ten Bruggencate z Nizozemí oznámil na setkání v Pekingu, že 62 % starých pneumatik z EU skončilo v roce 1994 na skládkách. V roce 2004 toto číslo činilo 20 %, což znamená, že v EU bylo zrecyklováno 3213 tun starých pneumatik. Ze 31 % z nich byla vyrobená elektrická energie (v roce 1994 to bylo pouze 11 %). V oblasti dalšího využití tohoto materiálu vidí společnost velký potenciál v použití starých pneumatik při výrobě povrchů dětských hřišť a sportovišť. Potvrdil také, že tyto produkty by mohly být použity na pekingských Olympijských hrách v roce 2012. Předseda BIR také rázně zamítl názor, který otiskl jeden holandský deník. Jeho autor tvrdil, že rozdrcená guma ze starých pneumatik je karcinogenní. Holandské ministerstvo prostředí provedlo testy, jejichž výsledkem bylo, že drť z pneumatik rakovinu nezpůsobuje, vyzdvihl Bruggencate. Výsledky setkání byly pozitivní, na životní prostředí se v této oblasti klade stále větší důraz.
Cooper rozšiřuje svou řadu off-road pneumatik o Discoverer ATR. Ten je nevržen pro specifické podmínky segmentu 4x4, SUV, a pick-upů. Podle výrobce nabízí velice dobré trakční vlastnosti a všestrannost použití díky novému vzorku, konstrukci a pozměněnému složení směsi. Discoverer ATR, pneu určená do nejnáročnějších terénů tak přichází s příslibem vysokého výkonu. Směs, ze které je nová pneumatika vytvořena, nabízí kromě schopností v terénu také dobré vlastnosti na asfaltových silnicích. K dobru lze připočíst také to, že u většiny rozměrů je nabízena celoroční verze. V rychlostních indexech R a S je pneu nabízena v rozměrech 14, 15, 16 a 17 palců. Zajímavostí je pak 20palcová verze. Celkem je dispozici 50 rozměrů, které by měli podle společnosti pokrýt většinu nových vozů 4x4 a SUV. Vzorek byl vytvořen pomocí počítačové technologie VT2ech.
Novinka pro průmyslové využití
Michelin přichází s novou pneumatikou XMCL, která byla vyrobena speciálně pro stroje „Compact Line“, ať již se jedná o rýpadla a nakladače pro veřejné práce či teleskopické manipulanty užívané v zemědělství. Nová pneumatika Michelin XMCL nahrazuje pneumatiky Michelin XM27 a XM37. Životnost oproti předchůdci XM27 vzrostla o 46 %, odolnost vůči poškození běhounu a bočních stěn o 10 % - to jsou dvě základní přednosti nové pneumatiky Michelin. Dezénu dominuje především výška zubů, ocelové nárazníky a bočnice zesílené textilní výztuhou. Při zemědělském využití přináší nová stavba pneumatiky Michelin XMCL dvě výhody navíc: velkou tažnou sílu a dobrou stabilitu. Při využití pro veřejné práce se projeví další výhody jako o více než 50 % vyšší kapacita zátěže a pevnost, která pomáhá při manévrování. Michelin XMCL je k dispozici ve čtyřech rozměrech (460/70 R24, 440/80 R28, 340/80 R18 a 480/80 R26). Osm nových rozměrů doplní nabídku v září 2006. Michelin XMCL patří mezi pneumatiky z řady Compact Line, která je určená pro kompaktní stroje. Ať již se jedná o rýpadla, nakládače, teleskopické manipulanty, kolové nakladače či mini nakladače („skid steer“). Hlavním heslem nového produktu je vysoká produktivita, která v konečném důsledku zajistí snížení nákladů. Velký důraz byl při vývoji kladen na bezpečnost.
Hayes Lemmerz, výrobce kol z lehkých slitin, slavnostně otevřel nový výrobní závod v Manise (v turecké oblasti Izmir). Továrna byla otevřena ve spolupráci se společnosti Inci, která vlastní 40 % akcií Lemmerze. Výroba probíhá na nízkotlaké bázi a její kvalita podléhá stejným standardům jako ostatní závody pro výrobu do originální výbavy vozů (OE). Během letošního roku již závod vyprodukoval 400 000 kol, které byly převážně prodány společnosti Toyota. V příštím roce je naplánováno navýšení produkce až na jeden milion kusů kol ročně s tím, že konkrétní plány záleží na prodejní situaci. Hayes Lemmerz je tradiční společností, která vznikla již v roce 1908 a její první produkt (kolo s dřevěnými loukotěmi) byl použit na Ford T. V současné době má firma celosvětově 35 továren na výrobu ocelových ráfků a kol z lehkých slitin pro osobní, lehké užitkové, lehké nákladní a nákladní vozy. V roce 1999 otevřela společnost výrobní závod také v České Republice, konkrétně v Ostravě-Kunčicích.
Více aktualit si přečtěte v časopise Pneu revue č. 3 / 06.
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.