Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 05 » ZVAŽTE, JAKÉ ZÁVAŽÍ
V době, kdy vychází toto číslo Pneu revue, máme za sebou první dva měsíce fungování legislativy, která mimo jiné zakazuje používání olova při vyvažování osobních pneumatik. Připomeňme, že v evropském, unijním měřítku má podobu směrnice 2000/53/EC,...
V době, kdy vychází toto číslo Pneu revue, máme za sebou první dva měsíce fungování legislativy, která mimo jiné zakazuje používání olova při vyvažování osobních pneumatik. Připomeňme, že v evropském, unijním měřítku má podobu směrnice 2000/53/EC, známé pod zkratkou ELV (End of Life Vehicle) a závazné i pro ČR.
Náš malý internetový průzkum na stránkách Pneu revue na konci července naznačoval, že si české pneuservisy se zákazem olova těžkou hlavu nedělají. Téměř 70% respondentů v anketě odpovědělo, že budou používat olovo bez omezení i nadále, zatímco jen 8% těžký kov nekompromisně vyřadilo. Zbytek odpověděl, že bude vyvažovat olovem jen do vyprodání zásob. Také názory, které jsme porůznu před náběhem ELVD posbírali, nebyly příliš lichotivé, kolísajíc od rázného odmítnutí po nezájem o věc jako takovou. Zvýšenou poptávku po informacích jsme zaznamenali jen několik dnů před prvním červencem, vystřídanou kolébavým spánkem následné okurkové sezony. Problém zřejmě znovu vyvstane na podzim, kdy se do pneuservisů vrátí obvyklý ruch.
Tentokrát jsme se zajímali o názor představitelů předních výrobců závaží v Evropě z firem Trax a Remog. Útěchou nám může být, že nepřipravenost na novou legislativu panuje nejenom u nás, ale prakticky ve všech zemích EU.
Výkonný ředitel společnosti Trax John Halle říká: „Distributoři závaží jsou dobře informováni, ale pro pneuservisy to může být tak trochu šok.“ Gianluca Patuzzo, manažer kvality Remogu, dodává: „Trh není dobře připraven. Na výstavě Autopromotec jsme zaznamenali, že výklad směrnice se značně rozchází.“
V tom je právě problém. Zatímco všichni jsou o zákazu olova již dávno zpraveni, mnozí nemají ani ponětí o tom, jak se bude direktiva ELV naplňovat v praxi. Hlavním ohniskem sporu jsou zásoby olověných závaží. Smí je pneuservis spotřebovat, či nikoliv? Ti, kteří si odpověděli kladně, se na jaře zásobili na několik měsíců dopředu, a tak si získali čas k dobru: Do podzimu se všechno „vystříbří“ a pak už jen udělám to, co bude třeba. Jenže je tento výklad oprávněný. John Halle z Traxu je nekompromisní: „Olověná závaží dejte do sběru, protože nejsou legální. Zákon je zákon a my jako zodpovědná firma musíme dát rázně najevo, kde je pravda.“
Zástupce Remogu však zastává názor, že trochu flexibility zákon v sobě má. Když ne oficiálně, tak alespoň na úrovni nepsané dohody, že po určitou dobu všichni zainteresovaní „přimhouří oko“. „Lidé z krajského úřadu skoro stáli frontu před naším stánkem, aby se zeptali, jak to s to s tím olovem vlastně bude,“ konstatuje Gianluca Patuzzo. Jak může být potom připraven trh, když není připravena ani výkonná moc, ptáme se my.
Ačkoli zákon hovoří jasnou řečí, tichý souhlas úřadů zřejmě zavládne v otázce zásob. Je přece proti duchu směrnice, aby se jednou vyrobené zboží, na které se spotřebovalo množství materiálu i energie, jednoduše hodilo do kontejneru. Na druhé straně ten, kdo by se v tomto směru rozhodl jakkoli spekulovat (např. ono nadměrné předzásobení), se vystavuje riziku citelných sankcí.
Nedávno bezolovnatý benzín, teď bezolovnatá závaží
Za materiál, který nejlépe nahradí olovo ve vyvažovacích tělískách, byl zvolen zinek. Ten se rozhodli používat všichni přední výrobci, jako Remog, Hofman či Trax. Zinek je podobně jako olovo relativně hustý, což umožňuje výrobu poměrně subtilních závaží. Zinek je však méně poddajný než olovo, co může způsobovat potíže při montáži. „Je tu tudíž problém univerzality,“ vysvětluje Halle a dodává. „Na druhé straně prodáváme zinková závaží již přes rok a žádné závažné problémy jsme nezaznamenali. Samozřejmě pokud jste zvyklý uchycovat po léta olověná závaží, rozdíl pocítíte. Ne však takový, abyste se nemohl rychle zaučit.“ Další alternativu zinku představuje cín a měď.
Trax byl první firmou, která vyrobila neolovnatá závaží – poprvé je ukázala na výstavě Reifen v Essenu v roce 2000. Úspěšné uvedení prvních závaží bez olova – tehdy na bázi cínu – podnítilo EU urychlit kroky na tomto poli. Paralelně začaly některé japonské automobilky vyvažovat kola pomocí ocelových závaží, což definitivně utvrdilo EU v přesvědčení, že myšlenka zrušení olova je reálná. Trax i další výrobci se v dalším vývoji zaměřili na zinek, nicméně cín ve výrobním programu také zůstává. Trax z něho vyrábí samolepicí tělíska na litá kola, která jsou oblíbena pro svou poddajnost a přizpůsobivost.
Bez ohledu na výrobce však platí, že zinková, cínová či měděná závaží jsou větší než olověná. Dokud budou mít tyto kovy menší hustotu než olovo, nic se na tom nezmění. Další rozdíl spočívá v ceně. Bezolovnaté materiály jsou tři až čtyřikrát dražší a vyžadují jiné postupy při zpracování. Na konci července mluvčí Remogu prohlašoval, že prodejní ceny nejsou ještě definitivně stanoveny. Prý se čeká na reakce trhu, nicméně v řádu několika měsíců by se měly ceny upravit v souladu s tím, jak se rozjede masová výroba pro největší trhy. Jak to přeložit? Na samém začátku bude zřejmě cena velmi vysoká, posléze s velkosériovou produkcí dojde k jejímu snížení. Zdaleka ne však na úroveň olověných závaží.
V konečném důsledku se však odborníci shodují v tom, že eliminace olova má své opodstatnění. Nakonec v tom není olovo samo – na úsilí EU snížit obsah těžkých kovů v současných automobilech a zvýšit podíl recyklovatelných materiálů „dojela“ rtuť, kadmium či šestimocný chrom. Olovo naopak zůstává při vyvažování nákladních automobilů, kde se dosud nepodařilo najít vhodnou alternativu. „Souhlasím, že z hlediska odpadového hospodářství a recyklace je lépe mít v automobilu 100 než 1000 různých kovů,“ říká John Halle z firmy Trax. Shoda panuje i v tom, že použití zinkových závaží nikterak neohrožuje přesnost vyvažování, pokud se dodržují stanovené postupy. Zákazník se tedy nemusí ničeho obávat. Tedy – až na tu cenu.
Martin Mensa
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.