Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 05 » ZELENÝ DIAMANT OD PNEU VRANÍK

ZELENÝ DIAMANT OD PNEU VRANÍK

 
image197

Slušovická firma Pneu Vraník, výrobce osobních protektorů, se stala exkluzivním distributorem technologie Green Diamond. Pneumatiky Green Diamond obsahují tvrdé granule (karbid křemíku a kysličník hlinitý), které se používají jako náhražka...

 
Slušovická firma Pneu Vraník, výrobce osobních protektorů, se stala exkluzivním distributorem technologie Green Diamond. Pneumatiky Green Diamond obsahují tvrdé granule (karbid křemíku a kysličník hlinitý), které se používají jako náhražka průmyslových diamantů, fixovaných na brusné kotouče a řetězová kola, např. v metalurgickém průmyslu. Při výrobě pneumatik Green Diamond se granule rozvrstvují rovnoměrně po celé pryži. Tato rovnoměrná distribuce granulí na nosném povrchu pneumatiky zajišťuje, že jak se pneumatiky opotřebovávají a granule odcházejí, objevují se nové.

Pneumatiky Green Diamond jsou vhodné pro používání s brzdovým systémem ABS i bez něj a oproti jiným typům pneumatik se osvědčují nejlépe za těch nejtěžších a nejtvrdších podmínek, kolem 0 °C. Jsou šetrné k životnímu prostředí a mohou se používat po celý rok.

Technologie Green Diamond je licencována islandskou společností, která postup vyvinula. V současné době se pneumatiky Green Diamond vyrábějí ve všech zemích severní Evropy, USA, Kanadě a připravuje se jejich výroba v Itálii, Polsku, Německu a dalších zemích. Společnost Pneu Vraník byla oslovena pro zastoupení Green Diamond v ČR a SR.

Používání pneumatik Green Diamond
Pneumatiky Green Diamond se vyrábějí jak v zimních, tak v celoročních vzorech. Pro používání v oblastech s těžkým sněhem jsou vhodnější zimní vzory, ale pro oblasti s menším množstvím sněhu, ale s větším množstvím ledu na silnicích jsou pak vhodnější celoroční vzory. Pneumatiky získávají efekt po ujetí 500 až 1000 km. Dojde k obnažení granulí umístěných nahoře na běhounu, protože nové pneumatiky Green Diamond mají tenkou vrstvu pryže přes granule, která se při používání brzy opotřebí. Jak se pneumatika Green Diamond opotřebovává, některé z viditelných granulí vypadnou z pneumatiky a objeví se nové granule. Odkrývají se neustále nové tvrdé granule. To dodává pneumatikám Green Diamond velkou výhodu oproti jiným pneumatikám, jejichž výkonnost se opotřebováním snižuje.

Testy pneumatik Green Diamond
Švédský institut silniční dopravy VTI provedl komparativní test pneumatik Green Diamond a osvědčených nových pneu M+S běžně dostupných na trhu. Cílem bylo změřit brzdné tření, a za trojích podmínek: maximální brzdné tření, brzdné tření při 13% skluzu a tření se zablokovaným kolem.

Testy se prováděly na speciálním zařízení VTI při rychlosti 30 km/h na hladkém ledu, pokropeném před pneumatikou proudem vody, což vytvořilo vodní film asi 0,1 mm. Než se led namočil, měl teplotu -3,5 +/- 1,5 ˚C. Zatížení kola bylo 4,5 kN, tlak pneumatiky byl 250 kPa. Do testu bylo přijato osm pneumatik, z toho šest nových a dva protektory Green Diamond, jednou ve variantě s granulemi a jednou bez:

Pneumatika č. .
 Název pneumatiky 
Rychlost a index zatížení 
Poznámka 
1
Green Diamond
91T
Bez tvrdých příměsí 
2
Gislaved SoftFrost
91Q
 
3
ContiVikingContact 2
91Q
 
4
Bridgestone Blizzak MZ-02
91Q
 
5
Cooper Weather-Master
91Q
 
6
Good Year UltraGrip 5
91T
 
7
Michelin Alpin
91T
 
8
Green Diamond
91T
Tvrdé příměsi v pryži 

Výsledky
Měření ukázala, že za podmínek, které lze považovat v zimě za nejhorší, je špičkové tření a tření se zablokovaným kolem pneumatiky Green Diamond s granulemi na úrovni nejlepší z pneumatik M+S. Při 13% skluzu s ABS měla tato pneumatika nejvyšší tření ze všech testovaných. Kluzná křivka byla u pneu Green Diamond rovněž nejpříznivější – mezi 10 – 100% téměř rovná.

Pneumatika č. 
Špičkové tření 
Zablokované kolo 
Tření při 13%  skluzu 
 
Průměr 
Stdv
Průměr 
Stdv
Průměr 
Stdv
1
0.088
0.003
0.081
0.003
0.063
0.008
2
0.126
0.002
0.120
0.003
0.067
0.012
3
0.120
0.009
0.114
0.009
0.067
0.015
4
0.113
0.004
0.107
0.003
0.082
0.009
5
0.107
0.007
0.098
0.002
0.066
0.009
6
0.093
0.005
0.084
0.005
0.062
0.013
7
0.076
0.015
0.059
0.002
0.065
0.012
8
0.117
0.013
0.100
0.002
0.112
0.011


Komentář: levý sloupec ukazuje hodnotu tření, údaj napravo standardní odchylku. Zatímco ve všech třech případech dosahuje pneu Green Diamond špičkových hodnot v kategorii nových pneu, při 13% skluzu je vůbec nejlepší.

Na snímcích přehled testovaných dezénů a stroj používaný k testu.



 
image197image198image199
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz