OSOBNÍ PROTEKTORY A EVROPA
Na stránkách britského časopisu Tyres & Accessories nedávno proběhla zajímavá diskuze na téma budoucnosti osobních protektorů. V březnovém čísle byl zveřejněn článek redaktorů měsíčníku, který končil chmurnou citací viceprezidenta Kraibirgu...
Na stránkách britského časopisu Tyres & Accessories nedávno proběhla zajímavá diskuze na téma budoucnosti osobních protektorů. V březnovém čísle byl zveřejněn článek redaktorů měsíčníku, který končil chmurnou citací viceprezidenta Kraibirgu Thorstena Schmidta: „Protektorování osobních pneumatik nemá budoucnost.“ V reakci na to publikoval časopis článek reprezentanta opačného názorového proudu Davida Wilsona, ředitele RMA (Sdružení výrobců protektorů ve Velké Británii) nazvaný Deset velkých mýtů. Jak to tedy s osobními protektory na zhýčkaném evropském trhu vůbec je?
Z odvětví nedávno vycouval jeden z největších výrobců osobních protektorů, společnost Reiff Reifen + Autotechnik GmbH. Stejné rozhodnutí učinil finský Nokian, když svůj závod na výrobu osobních protektorů prodal do Švédska. Prý i navzdory tomu, že závod byl dlouhodobě ziskový. Místo „navzdory tomu“ si však můžeme dosadit „právě proto“ a dojít k závěru, že to s budoucností osobních protektorů nemá co do činění.
Prvně zmíněná německá firma však otevřeně deklaruje, že důvodem zastavení výroby protektorů byla nízká rentabilita. Stalo se tak na konci roku 2004, kdy Reiff Reifen + Autotechnik uzavřel továrnu na výrobu značkových protektorů Condor. Paradoxně pouze pět let starou, považovanou za nejmodernější svého druhu na světě...
Ředitel a podílník firmy Eberhard Reiff investoval do rekonstrukce továrny zničené požárem přibližně 2,5 milionu eur ve víře, že poptávka po osobních protektorech bude v Německu existovat i v budoucnu, pokud se do jejich výroby zapojí nejmodernější technologické postupy. V rozhodnutí investovat do výroby utvrdil Reiffa i odchod jeho největšího konkurenta, firmy Gummi-Mayer, brzy následován dalším silným hráčem, společností Vergölst (dceřinná firma Continentalu v Bad Nauheimu). Jenže predikce, že si uřízne velký díl z koláče, kdysi patřícímu Mayerovi a Vergölstu, Reiffovi nevyšla. Místo protektorů Condor začali němečtí řidiči kupovat levné pneumatiky z Asie a východní Evropy.
Reiff se nevzdával a s podporou Německé asociace výrobců protektorů AiR i kolegů z branže (firmy Ihle a Schwarz) se snažil prostřednictvím komunikační kampaně veřejnosti dokázat, že protektory jsou kvalitnější a vyspělejší než levné nové pneumatiky. Jenže jejich argumenty, stejně jako poukazy na ekologické výhody, neměly na německé řidiče valný vliv. Když stál Reiff tváří v tvář rozhodnutí, zda letos investovat další šesticifernou částku do nových forem, nebo skončit, rozhodl se pro druhou variantu. Volil tak pověstného vrabce v hrsti, neboť právě letos se mu měla původní investice plně vrátit. Nepřišel tak o mnoho, ale další riziko již podstupovat nechtěl.
Na německém trhu zůstaly firmy Ihle (značka Rigdon) a Schwarz (značka Respa), které se podobně jako kdysi Reiff těšily, že budou profitovat z odchodu svého konkurenta. Jenže ani jejich budoucnost není vůbec jistá. V roce 2004 se v Německu prodalo 1,4 milionu osobních protektorů, z nichž obě firmy dohromady vyrobily na 500 tisíc. Před deseti lety to byla jiná káva. Němci skoupili ročně 4,3 milionu obnovených pneumatik. Jenže od roku 1995 začala poptávka poměrně dramaticky padat – meziroční pokles byl kolem 10% (viz graf). Tento trend se zastavil až kolem roku 2003, kdy nastala jistá stabilizace. Z celkového objemu však nesla drtivá většina protektorů označení M+S. Letních protektorů se prodalo jen kolem sta tisíc, totéž platí pro vyspělou Evropu jako celek, kde jejich podíl na celkovém trhu protektorů činí jen sedm procent. Před deseti lety byl podíl zimních protektorů mnohem méně výrazný (65:35). Z toho lze vyvodit, že exitus letních osobních protektorů ve vyspělých zemích EU již pravděpodobně nastal. Ani podíly zimních protektorů však nejsou nijak ohromující. Tvoří jen 2,9% celkového trhu osobních pneu (letních i zimních) a 6,4% trhu ve skupině zimních pneu. V roce 1994 byla ještě každá pátá pneumatika s identifikací M+S protektor...
Víra zůstává Navzdory neúprosným číslům zůstávají na trhu hráči, kteří věří v obrat k lepšímu. Patří k nim již zmíněná firma Reifen Ihle. Její obchodní ředitel Adolf Mayer tvrdí, že „z dnešního úhlu pohledu“ má osobní protektorování budoucnost. Jeho firma obnoví ročně na 355 000 osobních pneumatik, z nichž pouze 5000 je letních. V reakci na odchod hlavních konkurentů letos Ihle plánuje zvýšit výrobu o 20-30 tisíc kusů. Ihle těží i z toho, že má vlastní přidruženou výrobu forem. Zhotovení jedné přijde zhruba na 30 000 eur, což je polovina toho, co by firma zaplatila na volném trhu. Ani tomu se však Ihle občas nevyhne - letos plánuje koupit dvě formy pro zimní pneumatiky, každou za 50 tisíc eur. Celkově vlastní Ihle 70 forem.
Ihle opírá svou víru v osobní protektory o několik faktorů. Jedním z nich je např. klesající disponibilní příjem průměrných Němců. Pneumatiky nepatří k atraktivním položkám nákupního seznamu, a tak je pravděpodobné, že při poklesu kupní síly sáhne spotřebitel k levnějším alternativám, tj. třeba k protektorům. Ústup několika firem z protektorování také neznamená, že by tento obor měl být pro každého ztrátovou záležitostí. Alexej von Bagh z Nokianu naopak tvrdí, že výroba osobních protektorů byla vždy velmi zisková. Záleží na rozměru podnikání, distribučních řetězcích, efektivitě výroby a řadě dalších vlivů. „Bylo to čistě strategické rozhodnutí, chceme se plně koncentrovat na výrobu nových pneumatik a nákladní protektorování,“ říká von Bagh. Prodej továrny ve městě Vara tak nebyl v žádném případě ránou z milosti, ale dobrým obchodem. Nokianem vlastněná maloobchodní síť Vianor bude osobní protektory prodávat i nadále (125 000 ročně), pouze s tím rozdílem, že jejich dodavatelem už nebude mateřská firma, ale švédská společnost MacRipper AB.
Zda se naděje výrobců osobních protektorů ve vyspělých evropských zemích naplní, zatím zůstává nezodpovězenou otázkou. Na východ od nás se však otevírají nové trhy, kde soumrak protektorů není zdaleka na pořadu dne.
Martin Mensa
s použitím materiálů
Tyres & Accessories
www.tyrepress.com