Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 3 / 05 » MALÁ SONDA PŘED ZIMOU
Jaké zimní pneumatiky letos „pofrčí“? Z hlediska výměny pneumatik se zima hlásí o své slovo rok od roku dříve. Většina řidičů, kteří přezouvají na zimní obutí, stále čeká na první sněhové vločky nebo náledí. Přibývá ale motoristů, kteří přípravu na...
Jaké zimní pneumatiky letos „pofrčí“? Z hlediska výměny pneumatik se zima hlásí o své slovo rok od roku dříve. Většina řidičů, kteří přezouvají na zimní obutí, stále čeká na první sněhové vločky nebo náledí. Přibývá ale motoristů, kteří přípravu na zimu řeší již na přelomu léta a podzimu. Včasný nákup zimních pneumatik není otázkou pouhé bezpečnosti, ale také projevem ohleduplnosti vůči rodinnému rozpočtu, protože sada nových plášťů zakoupených s větší časovou rezervou před zimou vyjde nezřídka o 20 – 30 % levněji.
Zeptali jsme se v některých pneuservisech, co očekávají od letošní zimy a jaké značky se u nich osvědčují nejlépe. „Nejlépe se u nás prodávají pneumatiky značky Nokian a Kleber hlavně kvůli garant programu (pojištění) a Michelin a Kormoran především s ohledem na cenu,“ říká Vítězslav Stiskala, majitel Pneuservisu Stiskala. „Dá se říci, že rok co rok stoupá vědomí zákazníků o důležitosti zimních pneumatik, tím také stoupá zájem o pneumatiky vyšší rychlostní třídy. Samozřejmě poptávka není tak velká, protože nejčastěji prodávaným rychlostním indexem je Q, T a H. Rovněž záleží na tom, jestli je pneuservis v Praze nebo např. ve Vsetíně,“ doplňuje Vítězslav Stiskala. Nepřezouvají pouze flotily „Podle mého názoru jsou v zimním období relativně dobře prodávané pneumatiky střední cenové třídy. Z prémiových značek je velmi požadovaná pneumatika Goodyear Ultra Grip 6, a to hlavně kvůli své ceně, která je trhem silně tlačena dolů,“ říká Vojtěch Schwangmaier ze serveru E-pneumatiky.cz. Obecně se projevuje trend přezouvat na zimní a neplatí to jako před několika lety pouze u firemních vozů a flotil. „Řekl bych, že do nižší střední třídy vozů se na rychlostní indexy ze strany zákazníku ´až tak nehraje´, ale u vyšších tříd (např. Škoda Superb) již zákaznici vyžadují pneumatiky předepsané rychlostní kategorie,“ konstatuje Vojtěch Schwangmaier. V každém případě již neplatí, že zimní pneumatiky se prodávají do průměru ráfku 16", ale v současnosti jsou podle zkušeností e-pneumatiky.cz naprosto běžné již v 17" a 18". Zátěžový index jde ruku v ruce s indexem rychlostním, ve vyšší výkonnostní třídě zákaznici nechtějí kompromisy. Lze tedy říci, že se zvyšuje zájem o vysokorychlostní pneumatiky se zimním dezénem.
Cena: Klíč k prodeji?
Další zkušenost, konkrétně ze společnosti Pneu Matyáš, vypovídá rovněž o rostoucím zájmu o zimní dezény především střední nebo prémiové třídy. „Pneumatiky ´dělám´ velkoobchodně a během čtyř let jsem přešel od Matadoru, přes Barum až ke značce Avon a Lassa. Chceme prodávat pouze kvalitní pneumatiky a za ta léta zkušeností víme proč,“ konstatuje Robert Matyáš. Zároveň ale doplňuje, že o prodeji zimních pneumatik vyšších výkonnostních tříd nemůže být příliš řeč, protože většina zákazníků prý raději pořídí „téčkové“ pláště místo předepsaného rychlostního indexu V, aby ušetřila. „Některé lidi nezajímá nic kromě ceny,“ uzavírá pesimisticky Robert Matyáš.
Zkušenosti se zákazníky ze strany Radka Dvořáka, jednatele Pneu Dvořák, jsou velmi proměnlivé. „Každopádně zájem o zimní pneumatiky je vzrůstající. Za velmi kvalitní zákazníci většinou považují značky Bridgestone, Goodyear nebo Pirelli,“ říká Radek Dvořák. Volbou kompromisu mezi kvalitou a cenou bývají pneumatiky Firestone, Sava nebo Barum. Z ekonomického segmentu jsou většinou žádány značky Dayton, Matador, Ceat, popř. protektory Vraník.
Ve společnosti AZ Pneu vede tradičně značka Barum. „Z hlediska ceny se díky nejrůznějším promočním akcím výborně prodávají pneumatiky Pirelli SnowSport, Dunlop SprinterSportM3, Goodyear UG, Michelin Alpin A2, v nižší kategorii vede asi značka Matador,“ doplňují zástupci společnosti AZ pneu. Pozice firmy je specifická tím, že podobně jako e-pneumatiky.cz realizuje konkrétní pneuservisní práce přes smluvní partnery. Ze zkušeností AZ Pneu vyplývá, že v zimní sezóně se prodávají pneumatiky s převážně nižším rychlostním indexem T nebo H. Zákazníci většinou nepožadují pneumatiky s vyšším rychlostním indexem.
Překvapení součástí nákupu pneumatik V Pneuservisu Galásek se nejlépe osvědčily zimní pneumatiky značek Sava a Fulda. Ke kvalitativním požadavkům zákazníků Petr Galásek říká: „Zájem je dodržet technické požadavky dle vozidla, výběr mezi značkovými pneumatikami je velký, nicméně ještě neplatí, že značka se rovná kvalita.“
Pneuservis Bílý a syn učinil poznání, že pro vozy nižší třídy motoristé nejčastěji žádají Barum Polaris 2 nebo OR59, pro vozy vyšší třídy bývá nejfrekventovanější značkou Michelin. Zájem přitom roste s počtem prodaných nových vozů vyšší kategorie. „... i když nemilé překvapení majitelů většinou přichází po zjištění, kolik tyto pneumatiky stojí. Kolikrát jim tuhne úsměv na tváři po sdělení, že pneumatika už nestojí 1300 korun jako na Felicii nebo Fabii,“ říká David Bílý ze zmiňované provozovny.
Poslední oslovený ostravský pneuservis Pneu Magika nejvíce prodává zimní protektory nebo nové pneumatiky značek Barum, Dayton či Semperit. „Lidé se hodně rozhodují podle ceny, a proto jim příliš nezáleží na indexu rychlosti nebo dalších parametrech pneumatiky,“ říká jeho provozovatel Aleš Klučka.
Z názorů oslovených zástupců pneuservisů vyplývá, že celkově roste zájem o zimní obutí, a pokud letošní zima bude přibližně stejná jako ty předchozí, můžeme čekat další nárůst. Ten bude pravděpodobně podpořen zvýšeným zájmem o nákup disků, protože zákaz používání olověného závaží prodražuje přezouvání. Obecně platí, že téměř každý zákazník po vás bude vyžadovat alespoň minimální slevu.
Stanislav D. Břeň