Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 24 » Nebát se a krást
Máte zavedený e-shop dobrého jména. A najednou se všechno změní. Čelíte reakcím nespokojených zákazníků, kteří se domáhají svého objednaného zboží, a vy nevíte proč. Tón kolísá od „nespokojeného“ až po „zoufalý“. To se opravdu stalo. Společnost AZ PNEU z Opavy má 20letou tradici v prodeji pneumatik. Přesto, nebo možná právě proto se stala obětí promyšleného podvodu.
Podvodný e-shop s doménou azet-pneu.cz byl spuštěn zřejmě 8. dubna letošního roku. Již 11. dubna se firmě AZ PNEU, která má doménu az-pneu.cz, začali ozývat první podvedení zákazníci. „V té době jsme ještě netušili, o co jde, jen jsme byli překvapeni, že vznikl web s takto podobným názvem,“ říká zástupce firmy AZ PNEU.
Zaplaťte předem, ušetříte!
Podvodný internetový obchod nabízel pneumatiky za extrémně nízké ceny. Za dobírku zákazník zaplatil 600 Kč, při platbě předem byla cena jen 125 Kč. Se zákazníkem komunikoval pouze chatbot, který vykazoval zjevné gramatické a faktické chyby a používal i nevybíravé vyjadřování. Poté, co se zákazníci dožadovali svého zboží, byl jim přislíben termín dodání 19. 4. odpoledne. Tento termín byl však zároveň termínem zmizení e-shopu azet-pneu.cz z internetu.
Zpočátku si napadená společnost AZ PNEU počínala velmi obezřetně, protože neměla jistotu, že se jedná o podvodníky. „Naše společnost podnikla právní kroky k ochraně značky firmy, na kterou má ochrannou známku, včetně fonetického znění,“ vysvětluje zástupkyně společnosti.
Na scéně jsou cenové srovnávače
„Podvedení zákazníci nás upozornili, že e-shop azet-pneu.cz našli na Zboží.cz a Heurece. Což nás přimělo k tomu, abychom začali jednat. Na ochranu zákazníků a následně i našeho dobrého jména,“ říká zástupkyně společnosti.
Paralelně se tedy začal odvíjet další příběh, který můžeme nazvat „Heureka“. Té firma AZ PNEU 16. dubna telefonicky sdělila, že vznikl e-shop, který se jeví jako podvodný a parazituje na dobrém jméně společnosti AZ PNEU. V té době již volalo zmíněné společnosti na 30 lidí denně. Heureka požadovala telefonicky sdělenou informaci zaslat e-mailem a ještě tentýž den ji obdržela. O den později, 17. dubna, napsali, že je to mrzí, ale že jsou nezávislým rádcem a obchod prověří. Jenže to už atmosféra houstla, počet podvedených zákazníků raketově rostl. 18. dubna AZ PNEU znovu žádala Heureku, ať zasáhne. Bez reakce. Zmíněného 19. dubna podvodníci web vypnuli a zřejmě i zrušili bankovní účet (peníze převedli jinam), protože některým z posledních důvěřivců se platba vrátila.
„22. dubna mi zástupce firmy Heureka napsal, že daný účet byl zablokován a profil není aktivní,“ říká zástupkyně společnosti a dodává, že to byl výsměch, protože zablokovali něco, co již tři dny neexistovalo. Ještě předtím, 20. dubna, vznikla na Facebooku skupina podvedených zákazníků azet-pneu.cz a celý případ začala řešit Policie ČR. Pokud si lidé průměrně nakoupili za 13 000 Kč (částky na fakturách se pohybovaly v rozpětí 5 000–21 000 Kč), tak jsme na necelých 6 milionech dle množství zatím zjištěných vystavených faktur. Kdyby jen polovina poslala peníze předem (druhá polovina byli šťastlivci, kteří prokoukli tu podivnou hru s šesti stovkami za dobírku), tak jsme stále na cca 3 milionech ukradených korun českých. To je však jen pouhý odhad.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2 / 2024