Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 24 » Mezi pláží a plantáží
Ve dnech 26. února až 2. března 2024 uspořádala společnost Prinx Chengshan v thajské metropoli Bangkoku a přímořském středisku Pattaya konferenci svých evropských distributorů, které se zúčastnilo více než 50 klíčových evropských partnerů, a také na 25 novinářů, mezi nimiž nechyběla ani Pneu revue. Na akci byla představena řada produktových novinek včetně nejnovějších pneu společnosti Prinx Chengshan Europe pro osobní vozidla.
Thajská továrna vznikla vedle té čínské z jasného důvodu – obejít cla, která proti čínské produkci zavedla Evropská unie. Od jara 2020, kdy z výrobního pásu sjela první radiální pneumatika, se počáteční kapacita více na zdvojnásobila na 2 miliony nákladních a 10 milionů osobních pneumatik.
Úplné počátky firmy se datují do poloviny 70. let minulého století. V roce 1990 zde byla vylisována první radiální pneumatika a v roce 2003 se původní název Rongcheng změnil na Chengshan, který přetrval až do dnešních dnů. V té době roste export, který se zaměřuje i na Evropu, a firma zakládá jont venture s americkým výrobcem Cooper. V roce 2016 firma oficiálně vstupuje do Evropy, nejdříve prostřednictvím slovenské firmy registrované ve slovenském Púchově, a o tři roky později zakládá německé GmbH. Následující 2–3 roky byly poznamenány pandemií, nicméně rozvoj evropské filiálky pokračoval, a i když z nízkých základů, rostl raketovým tempem. Loni firma demonstrovala pevné ukotvení v Evropě konferencí a dealerským setkáním v Miláně.
V loňském přehledu největších čínských výrobců kotovaných na burze (Pneu revue č. 1/23) figuroval Prinx Chengshang na pátém místě. Každopádně patří k největším výrobcům v Číně s vysokým významem zahraničního obchodu.
Nové produkty
Účastníci měli možnost seznámit se s řadou nákladních pneumatik (TBR), které nedávno úspěšně prošly certifikací VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) Evropské unie, zaměřené na emise CO2 a spotřebu pohonných hmot dle předpisu (EU) 2017/2400. Certifikaci provedla organizace TÜV SÜD a týkala se dezénů užitkových pneumatik AR603, TH155 a TH135. Z nových produktů nechyběly ani pneumatiky řady PRINX EV a osobní zimní pneumatiky, které už sklidily v Evropě velmi kladný ohlas.
Hosté byli pozváni na prohlídku nejmodernějšího výrobního závodu společnosti v Thajsku, který se vyznačuje ekologickými a vysoce automatizovanými výrobními procesy. A o tom, jak se získává a zpracovává přírodní kaučuk jako základní surovina při výrobě pneumatik, podala svědectví návštěva nedaleké kaučukové plantáže jednoho ze zpracovatelů a dodavatelů – Thai Eastern Group.
Michael Chu, generální ředitel Mezinárodního obchodního centra společnosti Prinx Chengshan, zdůraznil závazek společnosti vůči evropským trhům. „Jsme velmi vděční za podporu a obětavost našich evropských partnerů v uplynulém roce. Stále více našich osobních a užitkových pneumatik získává prestižní certifikace TÜV a EU VECTO. V tomto roce uvedeme řady výjimečných nových produktů, ale také rozšíříme jejich nabídky v rozmanitějších specifikacích, abychom vyhověli rychlému rozvoji parku osobních vozidel a vozidel na alternativní pohony v Evropě.“ Akce se zúčastnili také Zhang Yougan, generální ředitel společnosti Prinx Chengshan Tires Company (Thajsko), a Li Chongbing, ředitel výzkumného a vývojového centra Prinx Chengshan.
Nové produkty
Na konferenci byly představeny tři produkty pro evropský trh: letní pneumatika Aquila REV s mimořádně vysokým výkonem, celoroční pneumatika Vanea 4S a celoroční pneumatika Quattura 4S+. Zejména celoroční pneumatika Quattura 4S+, přizpůsobená pro sedany a vozy SUV, nabízí všestranný výkon srovnatelný s předními mezinárodními značkami. Celoroční pneumatika Vanea 4S pro lehké užitkové vozy nabízí nízké opotřebení a přilnavost za mokra v širokém spektru klimatických podmínek. Mimořádně výkonná letní pneumatika Aquila REV, určená pro sedany, sportovní vozy a SUV střední a vyšší třídy, upřednostňuje zážitek z jízdy a pohodlí a poskytuje výjimečný celkový výkon.
Piotr Zielak: „Česko je mezi dvěma šelmami“
Obchodní tým společnosti Prinx Chengshan Tire Europe GmbH v německém Darmstadtu má svého zástupce i pro středoevropský region. Je jím Dr. Piotr Zielak ve funkci obchodního ředitele pro region CEE. Zielak působil devatenáct let v čele polského zastoupení Continentalu, později řídil slovinskou pobočku německé společnosti v Mariboru. U firmy Prinx Chengshang Europe působí dva roky.
Během návštěvy thajské továrny jsme mu položili několik otázek.
Jak se díváte na český trh s pneumatikami?
Český trh je jedním z nejvýznamnějších v Evropě, ale bohužel se nám zde ještě nepodařilo najít obchodního partnera. Je to škoda, ale je to dáno i nároky, které musí splňovat. My fungujeme jako exportér, a proto potřebujeme importéra určité velikosti a kapacity. Nabízíme exkluzivitu pro Česko i Slovensko současně, což dává smysl z logistického hlediska.
Jak by měl takový partner vypadat?
Naše distribuční strategie spočívá v exkluzivitě pro daný trh, na druhé straně potřebujeme loajálního a motivovaného partnera s chutí naši značku uvádět na trh a rozvíjet. Měl by mít určitou velikost, vyjádřenou schopností dovážet pneumatiky v plných kontejnerech, protože dosud nemáme v Evropě sklad. Český trh je velmi zajímavý, vyznačuje se loajalitou distributorů i koncových zákazníků; vezměte si třeba značku Barum, jak důležitou roli u vás stále hraje. Ale trhy se rozvíjejí a mění a my chceme nabídnout něco nového. Za prvé je to kvalita; opravdu si myslíme, že naše značka je srovnatelná se třemi čtyřmi prémiovými i globálními značkami. Dále nám jde o to, aby byl Prinx cenově dostupný opravdu každému, tedy o férovou cenu. A za třetí považujeme za důležité, aby naši partneři byli za své úsilí náležitě odměněni. To jsou také tři ústřední pilíře naší strategie: perfektní kvalita, dobrá cena pro koncové zákazníky a profit pro distributory. Jsme připraveni nabídnout exkluzivitu na několik příštích let pro Česko a Slovensko. Netlačíme na objemy, jak to často bývá u čínských exportérů, hledáme důvěru a férovost. Dovézt sto tisíc pneumatik je poměrně jednoduché, ale vybudovat značku na trhu znamená čas a tvrdou práci. A ta musí být dobře zaplacena.
Jedním z důležitých aspektů takového obchodu je ochrana značky před paralelními obchody, cenovými podrazy a dalšími formami nekalého konkurenčního boje. Jak toho chcete dosáhnout?
Specifikem českého trhu je to, že žije mezi „dvěma šelmami“ – Německem a Polskem. Řada distributorů trpí tokem zboží z těchto dvou zemí. Kromě exkluzivity chceme, aby naši zástupci byli něco jako rodina – aby žili ve vzájemném kontaktu a hráli s poctivými kartami. Budeme aktivně předcházet situacím, při kterých by akce jednoho partnera ohrožovala strategii jiného. Pokud přistupujete k trhu dlouhodobě, jinak to ani nejde.
Michel Poirier, obchodní ředitel pro západní Evropu
„Kdyby to bylo jednoduché, dělali by to všichni“
„Každý trh je jiný a naším úkolem je adaptovat naši politiku pro každou zemi zvlášť,“ říká Michel Poirier, muž odpovědný za prodej značek Prinx Chengshan pro západní část Evropy. „Britové jsou extrémně citliví na cenu. Francie je trh all-season. Všude se musíme přizpůsobit. Ale tak to má být, kdyby to bylo jednoduché, dělali by to všichni,“ směje se.
Výrobce má své dealery slovy Poiriera „od Irska po Kypr“ a pozice každého z nich je rozdílná. Většinou jsou to ti „novodobí“, kteří byli jmenováni evropským zastoupením v Německu, které se datuje do roku 2019. Ale jsou tu i takoví, především z Velké Británie a Irska, kteří dováželi pneumatiky Chengshan, Austone a Fortune ještě dávno před založením evropské filiálky.
Z „nových“ zemí se firmě daří v Itálii, na Pyrenejském poloostrově a samozřejmě v Německu, které si čínská firma vybrala za svůj evropský domov poté, co otestovala rozjezd se slovenským partnerem v Púchově. Pod taktovkou slovenské firmy se také konala první evropská prezentace pro novináře na podzim 2018. „Nemáme vlastní sklady, a tam se musíme spoléhat na kontejnerovou dopravu. Jeden kontejner, to je 1000 osobních nebo 200 nákladních pneumatik. A obvykle k zákazníkovi nedorazí jeden, ale pět deset kontejnerů najednou. Jedině tak lze dosáhnout efektivity v logistice. Spolupracujeme proto se silnými a zkušenými distributory, zpravidla s jedním a na největších trzích se dvěma. Osvědčila se nám i třístranná spolupráce výrobce – distributor – maloobchodní síť.
„Naši koncoví zákazníci reagují příznivě na design, kvalitní finiš a k tomu fantastickou cenu. Nikoli nízkou, ale takovou, která je ve výborném poměru ke kvalitě. A to je náš hlavní fokus – nabízet prémiovou kvalitu, ověřenou interně i externími autoritami, jako je to, co nyní děláme s německou zkušebnou TÜV SÜD.“
A jak vidí Michel Poirier výrobní závod Prinx Chengshan v Thajsku? „Super flexibilní, super rychlý, super inovativní!“ A dodává, že výrobní zařízení je na špici toho, co lze v současném světě vyrobit a koupit. Výrobní procesy jsou nesmírně efektivní, žádný krok není zbytečný. Odtud putují pneumatiky na nejnáročnější trhy světa, kde se chtějí prosadit jinak než jako „levná čína“.
Hlavní surovina „za humny“
S přibližně 3,3 milionu hektarů plochy kaučukových plantáží po celé zemi a asi 1,6 milionu lokálních pěstitelů kaučuku se Thajsko stalo největším světovým vývozcem přírodního kaučuku a také výrobcem vysoce kvalitní pryže a produktů z ní vyráběných. Navštívili jsme kaučukovou plantáž nedaleko továrny Prinx Chengshan, kde jsme se dozvěděli, že po vysazení kaučukovníku pěstitelé musejí čekat zhruba 6 až 7 let, než stromy začnou produkovat latexové mléko. Produkce a sběr mléka jsou možné v určitém ročním období a také v určité části dne, kdy produkt po naříznutí kůry vytéká do zafixované nádoby ke kmeni stromu. Stromy jsou produktivní 20 až 30 let. Jeden kaučukovník vyprodukuje během své životnosti 60–150 kg kaučuku. Továrna se nachází nedaleko plantáže. Získaný kaučuk se zpracováním mění na polotovar, důležitou surovinu pro výrobu pneumatik.
Prinx Chengshang v číslech
Tržby a zisk 2023 (v přepočtu na Kč)
Tržby 32 mld. +22 %
Čistý zisk 3,343 mld. +162 %
Celková kapacita (Shandong, Čína + Thajsko)
TBR 9,4 mil.
PCR 19,2 mil.
OTR 50 000
Výrobní kapacita Thajsko
TBR 2,0 mil.
PCR 10,0 mil.
*) po dokončené 3. fázi rozšíření v roce 2023
Počet zemí, v nichž společnost prodává
43 (včetně domácího trhu)