Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 24 » Kolik "pé" by měla mít prémiová pneumatika?
Jaké atributy by měla mít pneumatika označovaná jako „prémiová“? Říci o pneumatice, že je prémiová, je velice snadné. Jak se říká, papír snese všechno, a totéž platí i pro ústní podání. Neexistuje ani závazný seznam požadavků, na nichž by se třeba výrobci či jejich zákazníci shodli, je to velmi obecný a nezávazný termín. Pokusíme se vytipovat hlavní atributy, které by měla prémiová pneumatika nést, ale tím netvrdíme, že je to jediný správný výklad. Náš seznam je spíš „maximální“, může mu vyhovět jen opravdu hrstka značek a je zcela legitimní otázka, jestli to to má pro koncového zákazníka tak zásadní význam.
Pojďme tedy na to. Je to tak trochu jako „5 P prémiových pneumatik“, ale těch „P“ je nakonec o jedno více.
Pamětník
Prémiová pneumatika by měla mít nějakou historii; jak se říká, mít něco za sebou, něco pamatovat. Ale kolik by to mělo být? Nejstarší výrobci mají sto, někteří dokonce 150 let, ale měly by se vylučovat značky, které jsou mladší? Na druhé straně prémiové značky s desetiletou historií nepůsobí příliš věrohodně. Ale 40–50 let je určitě doba, která toto kritérium splňuje.
Průkopník
U prémiové značky se určitě očekává, že je technologicky vyspělá. A s tím souvisí i konkrétní inovace a vynálezy, ale i občasné „verneovské studie“, které se zřejmě nikdy nezrealizují, ale vzbudí pozornost. Radiální pneumatiku či run-flat se nepodaří vynaleznout každý den, ale drobné inovace v oblasti konstrukce, dezénů či směsí jsou přesně tím, co posouvá průmysl dál. Pokud se navíc technologie rozšíří i mezi další výrobce, má její autor našlápnuto k „prémiovosti“ – i když jen v jedné oblasti.
Podíl
Prémiový výrobce by měl mít nějaký podíl na trhu a globální pokrytí. Stejně jako u historie je tu pouze otázka, kolik by to mělo být. Zřejmě není tak důležitý celkový podíl na trhu jako to, zda dosáhne na nejvyspělejší a nejnáročnější trhy, jako je Evropa, Severní Amerika či Japonsko. S tím souvisí i rozmístění výrobních kapacit. Podíl a uznání na TOP trzích výrobce nezíská, pokud zde nebude mít své výrobní kapacity, logistická centra atd. Do té doby bude stále jen na půli cesty (s kontejnery).
První výbava
Jedno souvisí s druhým, takže další „must be“ prémiového výrobce souvisí s předchozími parametry. Prémiový výrobce opravdu musí mít výrazný podíl v první výbavě, ideálně také v segmentu prémiových vozů. Dnes je to o to důležitější, že pneumatiky se vyvíjejí takřka „na míru“ konkrétním modelům automobilů, takže s první výbavou roste výrobce i technologicky. Spolupracovat s konstruktéry podvozků, zavěšení, brzd či bezpečnostních prvků je ohromné plus a doslova živá voda pro vývoj.
Premiant v testech
Na testy panují různé názory, ale ať tak či onak, na koncové zákazníky mají velký vliv. Prémiová pneumatika by v nich měla figurovat a ideálně se také umisťovat.
Patron či partner
Prémiová značka by měla být vidět – v reklamě, jako sponzor sportovních i jiných aktivit, podporovatel charitativních akcí apod. Vedle top událostí, jako je formule 1, vrcholné evropské a národní soutěže v kopané nebo v Americe Super Bowl, podporují prémioví výrobci aktivity v zemích výrobního či obchodního působení. „Stíhají“ i různé nadstavbové aktivity, jako průzkumy mezi motoristy, bezpečnostní akce, spolupráci s komunitami atd. „Být viděn“ je pro prémiového výrobce velmi důležité, a i když to stojí peníze, nemůže bez toho být.
Zapomněli jsme na něco? Pokud ano, dejte nám vědět, rádi se o tom pobavíme. Můžeme se také bavit o tom, že zákazník může tu „prémii“ vidět v něčem úplně jiném a některé z výše zmíněných parametrů ho příliš nezajímají. Pokud však uznáme naše kritéria za relevantní, splňuje je opravdu pouze pět šest značek na současném trhu. Ale v předpokoji prémiového salonku již čekají další a každý tak nějak tuší, kdo to je. Časem tedy může vypadat jeho složení trochu jinak. Nemluvě o tom, že ani současní členové klubu nemají své křeslo předplacené doživotně. Pro nové adepty to však bude stejně těžké, ale příklady z relativně nedávné minulosti ukazují, že to jde.
Více v Pneu revue č. 2 / 2024