Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 23 » Na celoroční vlně. Vyzkoušeli jsme nový ContiAllSeasonContact

Na celoroční vlně. Vyzkoušeli jsme nový ContiAllSeasonContact

 
3023-saalfelden-allseasoncontact

čtvrtek, 1. června 2023

„Před několika lety byly celoroční pneumatiky okrajovým produktem pro malé vozy, zatímco dnes si bez nich trh nedovedeme představit. Řidiči stále častěji vybavují své osobní vozy i SUV celoročními pneumatikami. Společnost Continental nyní uvádí svou dosud nejvyspělejší celoroční pneumatiku, která nabízí nejvyšší bezpečnost za jakéhokoli počasí. Pneumatika AllSeasonContact 2 navazuje na předchozí generaci, korunovanou řadou ocenění v testech...“

 

To je volně přeložený začátek tiskové zprávy společnosti Continental, věnovaný nové celoroční pneumatice AllSeasonContact 2. Její uvedení je zjevně důležitou událostí německého výrobce, když na premiéru do rakouského Saalfeldenu pozval početnou skupinu novinářů v celé Evropy. Přitom Continental byl jednou z posledních, ne-li poslední prémiovou značkou, která vzala segment celoročních pneumatik ve své výrobkové řadě plně na vědomí.

Čtenářům Pneu revue nemusíme „genezi“ celoročních pneumatik připomínat. Po dlouhá léta se mu věnovala značka s kořeny v USA, a ačkoli se jednalo o věrohodné produkty, prověřené desítkami let vývoje, jejich zákaznická základna v Evropě nebyla nijak výrazná, i když velmi loajální. Pak přišla jiná značka, tentokrát z Francie, která vycítila potenciál celoročních pneumatik, ale začala tím, že se proti nim vlastně vymezila. Pro svůj nový produkt vytvořila příběh o „novém segmentu“, a to čistě letní pneumatice s vlastnostmi „prodlouženými“ do zimních podmínek, dokonce až tak, že splňovala certifikace pro symbol 3PMSF. Od té doby, přibližně od poloviny minulé dekády, zájem o celoroční pneumatiky průběžně roste a často jsou tím jediným segmentem, který se drží v černých číslech. Naposledy v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy evropský trh náhradní potřeby ztratil 12 %, zatímco celoroční pneumatiky byly, byť jen mírně, v plusu.

Ještě těžší kompromis
Pokud je obtížné „vybalancovat“ letní či zimní pneumatiku tak, aby byla bezpečná, úsporná, komfortní a současně hodně najela, jak toho dosáhnout u pneumatiky, která má toto všechno zvládnout za všech ročních období? Edwin Goudswaard a Tobias Rahn nás během odborné prezentace přesvědčili o tom, že se jedná opravdu o tvrdý oříšek. A není to zdaleka jen počasí, pro které musejí inženýři pneumatiky optimalizovat. Další proměnnou jsou trendy automobilového průmyslu, které přinášejí vývojářům další rébusy. Zástupci Continentalu to doložili na několika číslech z věrohodných zdrojů: za poslední dekádu se průměrná hmotnost nového vozu zvýšila o 17 % (na 1481 kg), výkon vzrostl o 38 % (na 102 kW), ale průměrné emise oxidu uhličitého poklesly o 31 % na 116 g/km. Také do tohoto rámce musí výrobci zasadit své pneumatiky.

K tomu, aby mohl Continental představit novou generaci AllSeasonContact 2 a být připraven střetnout se s vrcholnou konkurencí v oboru, musel jen na poli dezénu virtuálně vyzkoušet na 252 dezénových variant, a to celé trvalo 2,5 roku. Do pomyslného „semifinále“ pak šlo celkem 14 dezénových variant, které se testovaly již „naživo“ v různých klimatických podmínkách devíti zemí světa po dobu jednoho roku.

A to je pouze dezén; třináct vítězství v testech od roku 2017 by bylo nemyslitelných bez stejně usilovné práce na poli konstrukce pláště či směsi běhounu. Nová generace je připravena dostát pověsti té předešlé. Už interní testy jsou povzbuzující. Renomovaná společnost Dekra otestovala kilometrový proběh nové generace celoroční pneumatiky Continental a konstatovala, že je o 20 % lepší než u ContiAllSeason 1. A daleko na špičce schopností konkurenčních dezénů. Samozřejmě ty pravé, nezávislé testy novou pneumatiku teprve čekají.

Na trať!
Pro testy nové pneumatiky nabídl Continental sice „jen“ dvě disciplíny, zato velmi zajímavé a sugestivní. Srovnávací test brzdění na mokré vozovce z 85 km/h na nulu byl podchycen přístrojově, což zaručilo vysokou objektivitu výsledků. S Continentalem tu soupeřila celoroční pneumatika čínského výrobce, která je běžně v prodeji v malých rozměrech přibližně za tisícovku. Zatímco na Continentalech se snažím svůj pokus srazit pod 30 metrů, což se mi při poslední jízdě podaří, na konkurenční pneumatice při stejné intenzitě brzdění na pokoření 40 metrů nedosáhnu. Tento nebetyčný rozdíl, který se promítá do zbytkové rychlosti nějakých 46 km/h, vězí za těmi stovkami odzkoušených dezénových variant a testováním v devíti zemích. A ukazuje se stará pravda: celoroční pneumatika je z právního hlediska vlastně zimní pneumatika – takže i výrobek z kategorie low budget musí objektivním měřením splnit parametry 3PMSF. Když toho dosáhne, zpravidla „představení“ končí. Zimní vlastnosti byly u srovnávaného produktu na 93 % Continentalu, což by možná kdekoho překvapilo. Ale přejdeme-li k letním vlastnostem, konkrétně brzdění na mokru, jsme na 56 %! V tom je zřejmě jedno z úskalí celoročních pneumatik – rozdíly mezi prémiovou a budgetovou pneumatikou budou v tomto segmentu zřejmě hlubší než u specialistů na léto či zimu. A pokud jsou některé z nich již dnes označovány za „nebezpečné“, bude to platit dvojnásob.

 
3023-saalfelden-allseasoncontact3023-saalfelden-allseasoncontact3023-saalfelden-allseasoncontact3023-saalfelden-allseasoncontact3023-saalfelden-allseasoncontact
 
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz