Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 22 » Co trápí fleet manažery?

Co trápí fleet manažery?

 
Auta

středa, 8. června 2022

Jak přemýšlejí a konají v současné situaci pracovníci správy vozových parků ve firmách? Oslovili jsme pár z nich, abychom zjistili, jak se mění tvář vozových parků a co lze v nejbližší době očekávat. Z jejich výpovědí lze odvodit i něco z toho, co to bude znamenat pro trh s pneumatikami a pneuservis.

 

Skupina GasNet vlastní rozsáhlý vozový park, který čítá téměř 1700 aktivních vozidel. Větší část, téměř 1200 vozidel, jsou vozidla technická a související mechanizace, které firma využívá zejména v rámci inspekčních činností na distribuční síti. Zbývajících přibližně 500 vozidel jsou vozidla manažerská a služební. „Museli jsme se zamyslet nad způsobem nákupu vozidel. Nejenže se prodloužily dodací lhůty, ale zároveň dochází ke konsolidaci značek a rychle se mění dostupné modely. U osobních vozidel jdeme cestou snižování jejich počtu, proto budeme v roce 2022 zavádět interní carsharing,“ říká Vít Baldík, manažer Car Fleet & Mobility této společnosti.

K redukci vlastního vozového parku v rozvážkové službě směřovala i farmaceutická společnost International Pharmaceutical Corporation se sídlem v Hradci Králové. „K největší změně během posledních dvou let došlo v oblasti provozu vozidel, která u nás zajišťují zásobování léky a zdravotnickým materiálem. Vzhledem k nárůstu obchodu jsme se rozhodli pro zajištění této služby externí společností. Ušetřilo nám to jednak starosti o vozový park, který jsme dříve vlastnili, např. servis, opravy, náhradní vozidla atd., a jednak problémy s plánováním logistiky v případě dovolených a pracovních neschopností našich řidičů,“ vysvětluje Ing. Pavel Bartoš, projektový a fleetový manažer firmy. S externí společností na rozvoz léčiv firma počítá v ještě větším měřítku a v letošním roce se bude také více zamýšlet nad novými způsoby pohonu ve vlastním vozovém parku.

Společnost Albert Česká republika chce letos slovy Kamila Navrátila (Facility Service Manager) stabilizovat fleet, vyměnit všechna vozidla s ukončenými leasingy a vrátit všechna vozidla z půjčovny. „Dále nás v Albertu čeká výběr značky vozidel, se kterou budeme od roku 2023 spolupracovat v rámci fleetu na další období,“ dodává Navrátil.

Delší obměna
„V uplynulých dvou letech jsme centralizovali nákup nových/prodej ojetých vozidel a snažíme se i o jejich využití v rámci celé skupiny. Než se tedy vozu zbavíme, zjišťujeme, zda se ještě někomu nehodí, pakliže má jeho další provozování ještě smysl z pohledu stáří nebo kilometrového proběhu,“ říká Tomáš Horyna, projektový ředitel děčínské společnosti Armex Energy, a dokládá tak dnes rozšířený názor, že doby, kdy se v českých firmách vozidla obměňovala co tři roky, jsou dávno pryč.

Tento trend prohlubuje i nedostatek aut na trhu. Jiří Linder, správce autoparku ve společnosti Seznam.cz, říká: „Původně nás v roce 2022 čekala obměna téměř třetiny vozového parku, ale vzhledem k situaci na trhu jsme využili možnosti rozložit plánovanou obměnu na další dva roky.“ Dodává, že prioritou pro letošní rok je zajistit výměnu vozidel, u kterých nebyl prodloužen nájem z důvodu vysokého nájezdu kilometrů, a zajistit několik nových vozidel pro nastupující zaměstnance.

Na kvalitu vozového parku nehodlá zanevřít společnost Bohemia Sekt. „I přes nárůst nákladů na financování vozového parku a prodloužení dodacích lhůt automobilů všech značek zůstává naším hlavním úkolem pro rok 2022 zajištění bezproblémové mobility našich zaměstnanců. Zároveň musíme zajistit udržení nadstandardní úrovně vozidel, zajišťující bezpečnost, motivaci k profesionálnímu pracovnímu výkonu a odpovídající naší corporate image. Dále jsme se rozhodli pro modernizaci GPS technologií a softwaru, umožňující rozšířenou agendu řízení firemního fleetu,“ říká finanční ředitel společnosti Rastislav Vašica.

Tři nové dodavatele operativního leasingu si vybrala společnost ORLEN Unipetrol, provozovatel sítě Benzina. Firma plánuje také rozšíření portfolia značek alespoň o dvě nové místo dosavadní jedné dominantní. „Tento krok je pro nás nezbytný vzhledem ke končícímu modelu Škoda Fabia Combi, který má v naší flotile poměrně velké zastoupení,“ vysvětluje tamní manažer vozového parku Tomáš Havlovec, který také oznámil rozšíření vozového parku o tři Toyoty Mirai na vodíkový pohon.

Kvalita se (zatím) neopouští
„V roce 2022 a patrně i v dalších letech bude výzvou zejména oblast nákladů, kdy stávající inflační tlaky výrazně zasahují do našich rozpočtů. Budeme cílit na změnu politiky fleetu tak, aby schvalování jednotlivých výměn vozů bylo pružnější a mohli jsme rychleji reagovat na změny trhu,“ říká Matěj Sommerschuh, European Fleet Cooprdinator společností Flexfill, s.r.o., a NCH Distribution, s.r.o., z Lovosic, která patří do nadnárodního řetězce.

Vypadá to, že klíčovou výhodou v oblasti fleetových obchodů bude letos dostupnost, což ostatně zřejmě bude platit i o prodeji pneumatik. „Úplně si nedokážeme představit efektivní plánování dalšího růstu flotily s dodacími lhůtami delšími než cca 12+ měsíců. I přes důraz na dlouholeté vztahy s dodavateli tedy předpokládáme příklon ke značkám, u kterých jsou dodací lhůty i v této době kratší,“ říká Mgr. Michal Šimoník, ředitel společnosti Autonapůl, družstvo – První český carsharing z Brna. A dokazuje tak i názory fleet manažerů: dlouholetá loajalita musí jít stranou, když se jedná o zachování mobility.

Zatím se tedy zdá, že četné problémy, kterým čelí fleet management, nevedou správce vozových parků k úvahám o snížení kvality při výběru modelů či prvků výbavy. Zda to bude platit i o výběru pneumatik a pneuservisu, ukáží příští měsíce.

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz