Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 22 » Chaos, kam se podíváš

Chaos, kam se podíváš

 
pneufory

středa, 8. června 2022

Sklady u obchodníků praskají ve švech, ale o smluvních dodávkách nákladních pneumatik ve druhém pololetí víme zatím toliko to, že nějaké budou.Trh je mdlý a povadlý, sezónní prodejní erekce se nekoná. Inflace je naopak rekordní, ceny rostou o velmi neopatrná procenta. Jen u nás se může stát, že nový guvernér národní banky svým jmenováním vyvolal dočasný pád koruny.

 

Opozice chce dotace pro ty naše skvělé lidi i na to, co se sama dotovat nikdy neodvážila. Bambilion sem, bambilion tam. Vždyť je to jen nějaký státní dluh. Kandidát na prezidenta v karavanu bloudí Moravou, Kreml místo třídenní vítězné skvělé války lije třetí měsíc řeky krve a rve se o ukrajinskou vesnici Popasnaja. Znovu si pročítám článek Jiřího Pohla „Dálková automobilová nákladní doprava je oborem bez delší perspektivy“ a bojuji s vysokým tlakem. Ale po pořádku.


Nejdříve fakta, pak emoce.
Vážený pan Florent Menegaux, CEO of the Michelin Group, je znám jako člověk, který mimořádně váží každé slovo a vyhýbá se jakýmkoliv silným výrokům, které by mohly zneklidnit konzervativní akcionáře pod penzí. Pokud je ovšem nechrlí na šokované novináře pařížského Le Monde v pátek 13. května. „Chcete opravdu vědět, co se děje? Budu stručný. Je to chaos. Jsme prakticky paralyzováni. Tuto situaci nepamatujeme od konce 2. světové války. Chybějí nám suroviny, chybějí nám komponenty, lodě jsou zablokovány v přístavech, nemáme kontejnery, nemáme kamiony. Pokud máme kamiony, chybějí řidiči. Běžně jsme měli dva tři antikrizové týmy za kvartál. Dnes jich nonstop pracuje dvacet. Již v březnu jsme částečně zastavili v některých závodech výrobu. Chyběly saze. Dnes vyrábíme a saze dovážíme místo z Ruska z Číny. Hrozí další zastavení výroby? Neumíme na to odpovědět. Řešíme důsledky konfliktu na Ukrajině. Stát se může ještě cokoliv.“

Globus je vážně kulatý a obchodní stezky propletené
Pokud se ovšem nějaký idiot nerozhodne, že ze dne na den zničí to, co desetiletí obstojně fungovalo a nehodí do spletitého přediva mezinárodních ekonomických vztahů ve čtyři ráno bez vyhlášení války vidle. Pokusíme se blízkou budoucnost možného vývoje našeho trhu s pneumatikami zjednodušit, pochopit a připravit si realistické varianty pro podzimní tsunami. Strana A má na své straně trhy, ekonomickou sílu, vědecko-technickou a technologickou převahu a obranný balík sankcí. Strana B má suroviny, energetické zdroje a červené tlačítko. A agresi jako státní program. Krade cizí obilí a vyhrožuje světu tu hladem, tu vypnutím plynu a ropy. Občan strany A je zděšen a neptá se, kam by strana B tu ropu a plyn v případě zastavení dodávek natlačila. Roury vedou jedním směrem a příjem státní pokladny strany B je z poloviny kryt právě exportem plynu a ropy. Obě strany se potřebují. Ovšem máme tady toho idiota s vidlemi.Čeká nás nebojující těžká a nervní partie. A její součástí jsou sankce.

Utrum
Pátý balík sankcí EU z 8. dubna 2022 je jasný. Obsahuje zákaz dovozu i pneumatik všech druhů a typů, vyrobených na území Ruska, syntetických kaučuků, ocelových kordů a komponentů pro výrobu pneumatik. Výjimku mají zatím karbonové saze. Pneumatiky a sankcionované zboží lze na území EU na základě dříve uzavřených kontraktů dovézt nejpozději do 8. července tohoto roku.Importéři se rozdělili na dvě skupiny. Jedni anulovali dodávky z Ruska už den po zahájení války proti Ukrajině. Druzí naopak antedatovali svoje kontrakty jak vzteklí před datum zahájení sankcí. Bůh to vše vidí. A spočítá. Sankce se pochopitelně týkají jak výrobců ruských značek s domácím kapitálem, tak i značek zahraničních, které byly výrobně v Rusku zastoupeny. A to bez ohledu na to, zda po 24. únoru t.r. výrobu utlumily, ukončily nebo s omezeními vyrábějí. Vyvézt postupně vlastní výrobní zařízení do bezpečné země hrozí nacionalizací nebo nuceným předáním všeho majetku do pařátů domácích lapků. Na trhu EU i u nás jednoznačně po 8. červenci končí ruské značky Kama, Cordiant, Tyrex, Voltyre a Nortec. Možný je pouze doprodej zůstatků z českých a EU skladů. Embargo EU na export v Rusku vyráběných osobních pneumatik se nejbolestivěji dotkne uživatelů Nokianu, dále to jsou Bridgestone, Yokohama, Michelin, Pirelli a Continental. Ruská strana objemy exportu v kusech neuváděla. Podle poslední dostupné statistiky ETRMA byl ruský export na evropské trhy včetně neruských značek v roce 2020 na úrovni 10 milionů kusů osobních pneumatik a přibližně 400 tisíc kusů nákladních pneumatik. Zajímá nás ovšem pochopitelně import na náš český trh. Z celkového objemu ruského exportu byl významný. Stejně tak jako podíl ruského zboží na našem trhu. Nákladních pneumatik se dovezlo v letech 2020 do České republiky 79 tisíc kusů, v roce 2021 to bylo 75 tisíc kusů. V osobních pláštích byl špičkovým rokem ten předcovidový 2019 – 786 tisíc kusů. Minulý rok to bylo celkem 601 tisíc kusů. Kolik bude na trhu chybět? Výpadek odhaduji na 400 tisíc zimních osobních pneumatik a 45 tisíc nákladních pneumatik ve druhém pololetí letošního roku. Jistě, náš trh to absolutně nepocítí, máme přece k dispozici alternativní kapacity v Evropě i jinde. Máme?


Celý článek si přečtěte v Pneurevue č.2/2022

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz