Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 20 » Společnost Ferdus letos završí 30 let

Společnost Ferdus letos završí 30 let

 
Ferdus

úterý, 2. června 2020

První rozhovor jsme spolu dělali na podzim 1998 v jednom brněnském hotelu – Pneu revue měla tehdy tři roky a firma Ferdus byla o pět let starší. Následovalo dalších dvaadvacet let, za které se společnost Ferdus pod vedením jejího zakladatele Pavla Ferduse vypracovala do pozice jednoho z předních dodavatelů pneuservisů a autoservisů nejen v Česku, ale i za hranicemi. A díky tomu máme další „exemplář“ do sbírky úspěšných tuzemských firem v oboru, které začaly podnikat těsně po revoluci a „přežily“ až do dnešních dnů. V případě firmy Ferdus se však o žádné přežívání nejedná, spíš si počíná jako třicátník ve velmi dobré kondici.

 

Pane Ferdusi, jak se máte? Jak trávíte čas nucených dovolených, karantén a celého toho „rozkývaného světa“?
Děkuji za rozhovor, zdravím čtenáře Pneu revue, nejstaršího a nejtradičnějšího odborného časopisu oboru pneu. Změna v podobě pandemie přišla rychle, ale na naši firmu zatím moc vliv nemá. Ze spolupracovníků zatím nikdo neonemocněl, ale až se tak stane, tak nás to určitě silně ovlivní. S našimi zákazníky spolupracujeme už třicet let, takže pracujeme v hodně stabilním prostředí.

Za třicet let podnikání člověk už něco zažije – a není to pokaždé jen radost a euforie. Považujete současnou situaci za něco opravdu výjimečného, něco, čemu se nevyrovnala žádná z předchozích krizí, ať už politických či ekonomických?
Vliv současné pandemie na Evropu je opravdu velmi silný, ale je to „přírodní katastrofa“. A to je z lidského pohledu mnohem příznivější než válka, politický převrat nebo jiné zavinění z lidské hlouposti. Je to to něco, co lze překonat. Vznikají při tom ztráty na životech, ekonomické ztráty, ale všichni lidé i se svými vládami jsou jednotní. Nikoliv válka lidí proti lidem, takže optimismus.

Jak je vaše firma na tu současnou situaci připravena a máte nějakou strategii na nejbližší měsíce?
Tradičně vyrábíme materiály na opravy pneumatik a chemické komponenty pro pneuservisy a autoservisy. Vždy v dobách krizí je po těchto materiálech poptávka. Dále prodáváme stroje a vybavení. Ani v tomto necítíme příliš velkou změnu. Možná v tom, že je větší poptávka po jednodušších strojích než po superautomatech. Asi proto, že čeští lidé jsou podnikaví, nebojí se práce a když přijdou o zaměstnání, tak začnou podnikat.

Chystáte se využit nějakou formu pomoci, které stát nyní předkládá?
Stát nám nikdy nic moc nedal, a i teď budeme spoléhat sami na sebe.


Jak jsou podle vás české firmy obecně na krizi připraveny? Čím si vysvětlujete, že po mnoha letech bezprecedentního růstu ekonomiky řada firem deklaruje svoji „lhůtu přežití“ ve dnech; neměly by mít větší rezervy?
Na jedné straně vláda slibuje, jak bude pomáhat řemeslníkům a živnostníkům. Na druhé straně vidím, že řemeslníci měli a stále mají spoustu práce a ten stát moc nepotřebují. Stát by je neměl zatěžovat neustálým a stupňujícím se nařizováním, administrativou, vykazováním a kontrolami.


Vraťme se k hlavnímu tématu našeho rozhovoru, společnosti Ferdus a jejímu výročí. Všichni pamatujeme 90. léta a překotný rozvoj odvětví, v němž podnikáte. Od té doby se trh hodně konsolidoval, některé firmy zcela zmizely, jiné jedou dál, ale v poměrně skromném režimu. To se o vás říct nedá – účastníte se zahraničních výstav, přidáváte nové produkty a značky, dodáváte prestižním velkoobchodům. Čím to je? Myslíte si, že jste dělali něco jinak než ostatní?
Dlouhodobě se plnou silou věnujeme jednomu oboru, což jistě není na velké a rychlé zbohatnutí. Na druhou stranu to neustálé upevňování krok za krokem poskytuje spolehlivé zázemí. Ale i v tomto jednom oboru je spousta činností, které neděláme a bylo by dobré je dělat. Příležitostí, co dělat, je stále dost. Nechť se nikdo nevymlouvá, že ne.

Ohlédnete-li se zpět, jako podnikatel jste musel učinit řadu rozhodnutí, často takříkajíc „naslepo“, kdy jste se musel spoléhat více na instinkt než na data a analýzy. Můžete vyjmenovat ta hlavní dobrá rozhodnutí, a naopak ta, na která byste raději zapomněl?

Mezi dobrá rozhodnutí obecně platí něco rozšířit a zvětšit. Například postavit novou halu. Zezačátku se může zdát, že to nebude potřeba, ale moje zkušenost je, že volné místo se vždy rychle zaplní – vymyslí se nová činnost a potom znovu chybí místo. Moje špatné osobní rozhodnutí bylo, že jsem si koupil motorku a nikdy jsem si nenašel čas na ní jezdit.

Firma Ferdus stojí „na více nohou“ – vyvíjí a vyrábí opravné materiály, distribuuje zboží jiných značek, dodává servisům i velkoobchodům, v Číně vyrábí stroje pod vlastní značkou, rozvíjí zahraniční obchod. Jaké činnosti jsou pro vás ekonomicky klíčové a není to široké rozkročení do tolika oblastí nakonec spíše zátěží?

Je to stále v jednom oboru, který dobře známe, a měli bychom se naopak nutit do větší aktivity. Znám hodně jiných firem, které dokázaly víc vyniknout, a také jenom v jednom oboru. To je důkaz, že to jde, a příklad pro nás.

Nenapadlo vás někdy investovat do příbuzné oblasti, které dobře rozumíte, například do pneuservisu či prodeje pneumatik?
Napadla nás už spousta věcí, co zajímavého dělat. Pneuservisům konkurovat nechceme a prodávat vlastní značku pneumatik – v tom jsou úspěšní jiní. Ale určitě se málo staráme o provozovatele nákladních a zemědělských pneumatik. To je celá jedna velká kategorie. A také nám chybí česká odborná výstava servisní techniky. Vystavujeme v zahraničí, ale z ČR tam přijede velmi málo lidí. Na letošní jaro jsme alespoň v Chropyni postavili výstavní EXPO o ploše 400 m2, kde jsme vystavili všechny stroje a zařízení pro pneuservisy a autoservisy. Všechny srdečně zveme k návštěvě.

Jak vůbec vnímáte českou pneuservisní branži, když odhlédneme od té současné specifické situace? Můžete definovat svůj recept na prosperující a dlouhodobě udržitelné podnikání v českém pneuservisu?
Všechno, co se uživí, je určitě dobré a potřebné. Pneuservis má dva sezónní vrcholy a je vhodné ho v době mezi jarní a podzimní sezónou zkombinovat s jinou činností. Skoro každý jezdí celé léto na kole. Ale nikdo si už neumí zalepit píchlou duši, namazat řetěz, vyměnit lanko a seřídit přehazovačku. Tak třeba to.

Omlouvám se za klišé: Co vám podnikání dalo a co naopak vzalo?

Podnikání mě od roku 1990 plně zaměstnalo. Kdybych s ním měl skončit, tak bych si musel najít jiné. Nic jiného ani neumím.

Třicet let víceméně ohraničuje jednu pracovní kariéru. Můžete prozradit své další plány, co se týče firmy a jejího rozvoje? I když to v této chvíli ještě není aktuální, přemýšlíte již o době, kdy už nebudete tím lídrem a do firmy si budete chodit třeba jen popovídat či zavzpomínat? 
Určitě další rozvoj. Auta se v blízké době změní. Pneuservisy a autoservisy budou potřebovat nová zařízení. Někdo je musí nabídnout. Ale umím si představit dobu, kdy nebudu mít nadhled, přehled a chápat souvislosti.

Děkujeme za rozhovor a přejeme společnosti Ferdus mnoho úspěchů do dalších let

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz