Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 17 » Od remízy k nakládačce. Pneuservisy hrají ve stále větším oslabení
Dnešní pneuservis, to je boj o přežití a místo na zemi. Boj o zákazníka s okolními pneuservisy i se samotnými výrobci pneumatik. Ti všichni chtějí mít vašeho zákazníka pro sebe. Před několika lety tomu tak nebylo, vypadalo to tak na remízu. Pak se skóre začalo postupně měnit.
Výrobci-Pneuservisy 1:0 Trh byl ovlivněn globalizací. Začalo upřednostňování velkých velkoobchodů a jejich zvýhodňování speciálními slevami za množství.
Výrobci-Pneuservisy 2:0 Výrobci dovolili velkým prodávat i na cizím území, za hranicemi mateřského státu. S obhajobou, že se jedná o volný trh. Neměli však evropsky srovnané cenové hladiny a začalo se spekulovat a přeprodávat. Nastaly nerovné podmínky pro velkoobchody i pneuservisy. Rozdílné cenové hladiny vytvořily ideální podmínky pro vznik e-shopů a jejich expanzi.
Výrobci-Pneuservisy 3:0 Výrobci zvyšovali neúměrně výrobní kapacity, vytvořili nadvýrobu a začali bojovat mezi sebou. Výsledek: Ceny pneumatik začaly klesat a prostor pro marže pneuservisů se začal rapidně snižovat.
Výrobci-Pneuservisy 4:0 Výrobci nadále snižovali ceny a klesala i marže pro velkoobchodníky. Těm dovolili porušit zaběhlý obchodní řetězec výrobce-velkoobchod-pneuservis-zákazník. Velkoobchody začaly nově pomocí vlastních e-shopů prodávat přímo koncovému zákazníkovi. Pneuservisy vyřadily z prodejního řetězce a minimalizovali jejich zisk.
Výrobci-Pneuservisy 5:0 Výrobci náhle zjistili, že ztrácejí loajalitu pneuservisů a nedaří se jim pneuservisy motivovat k preferenci jejich značky při prodeji. Místo aby bojovali o pneuservisy a přemýšleli o tom, jak je zpátky vrátit do hry, vydali se cestou ovlivňování a „uplácení“ koncového zákazníka přímo. Investují milionové částky do podpory prodeje pomocí reklamy, soutěží a pobídek. Uvědomili si, že je výhodné si „pohlídat“ výsledky testů, pak toho prodají více a koncový zákazník ochotněji nakupuje. Novináři je však několikrát nachytali, jak upravují výsledky, a v časopisech se objevovaly články jako „ADAC - podvádět se nevyplácí“.
Výrobci-Pneuservisy 6:0 Výrobcům se podařilo obhájit u pneuservisů, že je to výsledek dnešní doby a oni s tím vším špatným neumějí nic udělat. Vyhlásí pro pneuservisy různé soutěže o zájezdy, mobily, trička, batohy atd. Pneuservisy na to reagují a dají si vlastní gól. Za malou úplatu ochotně soutěží.
Výrobci-Pneuservisy 7:0 Výrobci disponují několika prodejními kanály a jedním z nich je vlastní síť pneuservisů. Místo aby alespoň pro tuto skupinu pneuservisů vytvořili opravdu „luxusní“ podmínky spolupráce, nutí členy sítí do stále větších odběrů. Na tyto pneuservisy je nahlíženo z pohledů „čísel“ a podle toho dostávají obchodní podmínky.
Výrobci-Pneuservisy 8:0 Mnozí výrobci nejdříve tvrdili pneuservisům, že neví, od koho odebírají zboží velké e-shopy, ale protože se jedná jenom o manažery placené za skutečně prodané množství, už se netají tím, že jsou rádi, když u nich e-shopy nakoupí přímo. A berou e-shopy za svůj významný prodejní kanál.
Výrobci-Pneuservisy 9:0 Někteří výrobci už přicházejí s vlastními e-shopy a zkoušejí, jak budou zákazníci ochotni nakupovat u nich přímo. Ostatní výrobci jim závidí. Blíží se doba, kdy výrobci budou chtít komunikovat se zákazníkem sami prostřednictvím vlastních nebo jimi ovládaných e-shopů.
Výrobci-Pneuservisy 9:1 Pneuservisů je hodně a tak se našli i takoví šikovní majitelé, kteří vybojovali jeden gól. V očích jiných pneuservisů možná vypadají jako blázni, ale oni vědí přesně, co chtějí a co nechtějí dělat. Jedním z logických řešení je prodávat a nabízet takové zboží a výrobky, které umožňují rozvíjet jejich podnikání. Uvažují jinak. Nazývejme je bojovníky, odlišujícími se od většiny.