Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 17 » „Nejasné vzpomínky na blízkou budoucnost“
Věta na úvod. "Jsme na vrcholu jednoho z nejrychlejších, nejhlubších a nejdůležitějších zvratů v dopravě v historii. Ale v tom není nic magického. Je to způsobeno ekonomikou. " Tony Seba, spoluzakladatel RethinkX
Tento text věnuji těm kolegům z oboru, kteří pro pochopení zítřka nemají potřebu se neustále ohlížet dozadu.
Akta X.
Býval jsem otrávený z proklamací výrobců toho či onoho zboží o tom, že právě oni a pouze teď s vynaložením neuvěřitelně tvrdé a dlouholeté práce opět a opět posunuli hranice technických možností.
Musím ovšem přiznat, že únavu z neodbytných a stále více a více si podobnějších novinek jsem si za poslední rok vyléčil díky prudkému zrychlení ve vývoji jak automobilů a dopravní techniky všeobecně, tak i pneumatik pro novou kolovou techniku.
Barometrem verneovského formátu vynálezectví a novátorství je fenomén Elon Musk.
Pokud jsem dříve jeho projekty Space X (odpal nosnou raketu a postav její první stupeň zpět na přistávací platformu na vyklápěcí nožičky), vývoj a výrobu autonomních automobilů s elektrickým pohonem (dej ruce pryč z volantu, vybal si půllibrový cheesburger a relaxuj za ticha motoru) nebo dopravu pasažérů a nákladu tubusem Hyperloop rychlostí 1300 kilometrů v hodině z bodu A do bodu B (pijte rychleji, za třináct minut po startu vysedáme) považoval za rozmar talentovaného miliardáře, dnes už přemýšlím o tom, jak rychle dostane tento frajer turisty na Mars a kdy si pořídíme lístek na jeho tubus z Prahy do Brna.
A o to je potěšitelnější i to, že skutečné změny klokotají v tak konzervativním průmyslovém odvětví, jako je výroba pneumatik.
Koneckonců – už to byla někdy i dost nuda, nemyslíte?
Jaký tlak mají ty vaše koule?
O tom, že pneumatiky blízké budoucnosti budou plněny čipy více než vzduchem, se už ani nediskutuje. A že se jejich tvar bude měnit, je více než zřejmé.
Zákony fyziky, hydrauliky a aerodynamiky jsou totiž neoblomné.
Ovšem sférická pneumatika Eagle 360 prezentovaná na loňském autosalonu v Ženevě mnoha návštěvníkům svým ideálním tvarem vyrazila dech.
Koule je koule
Pokud návštěvníky i experty řídící i hnací těleso pobavilo, to letošní modifikace Eagle 360 Urban už byla chápána jako rozhodné potvrzení začátku revoluce ve vývoji pneumatik.
Revoluce, která vykrystalizuje z průsečíku tří vývojových směrů - autonomního řízení vozidla s alternativním pohonem, sdílení vozidla uživateli a aplikační mobility.
Futuristické tvary dezénů a barevné bočnice – to už jsme všichni někde viděli. Ale pneumatika ve tvaru koule s biotickým povrchem, měnícím se tvarem a přenosem dat z vozovky, geolokací polohy, hubkou na odsátí dešťové vody nebo autonomní akcí v provozu – tak to tady ještě nebylo.
A navíc – uběhl sice jen jeden rok, ale to, co bylo vloni považováno za mladický rozmar nadržených vývojářů a konstruktérů, najednou zapadalo do konceptu autonomních vozidel s alternativním pohonem řízených IT technologiemi.
Inovátoři a vizionáři, dva kroky vpřed
Ale nekřivděme upomenutím pouze sférického Eagle dalším zajímavým novátorům.
Mimořádně poutavý je další koncept Goodyear – BH 03. Pneumatika, která umí transformovat teplo a dobíjet energii pro pohon elektromobilů, ale díky technologii „Triple Tube“ dokáže změnit během jízdy svůj tvar pro tři režimy provozu – sportovní, ekologický a na mokru.
A co azerbájdžánský inovátor a návrhář supercarů Samir Sadikov, který ohromil komisi Hankook Tyre Design Challenge svým návrhem pneumatiky pro osobní i nákladní vozidla s názvem DAKAR? Protektor osobní pneumatiky vyskládal z pravidelných hexagonálních komponentů, které jsou z nosné části pneumatiky samostatně demontovatelné a vybavené autonomním huštěním.
KUMHO MAXPLO je sice ověšeno oficiálními designerskými cenami, ale umím si jej stejně dobře představit i v běžném provozu. Pohyblivé lamely se dokáží měnit v závislosti od povrchu komunikace i meteorologických podmínek.
A na závěr je tady lahůdka pro české nimrody a sváteční střelce z mysliveckých spolků – bezvzdušnicová KENDA TERRAINARMOR ve speciální vojenské úpravě ujela 563 kilometrů po zásahu municí kalibru 12,7 milimetrů.
Ovšem jak budou vypadat ty skutečné pneumatiky zítřka, záleží jen a jen na technických zadáních a objednávkách výrobců automobilů. Tak už to chodí.
Celý článek si přečtěte v Pneu revue č. 2/2017