Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 16 » Osmdesát let na cestě inovace
Před více než 80 lety Nokian inicioval první zimní pneumatiku, a od té doby patří k průkopníkům tohoto segmentu. Zkušenosti a um finského výrobce se však dočkaly docenění až relativně nedávno, v době, kdy se pojem zimní pneumatika začal zabydlovat i ve středoevropském prostoru daleko od drsných severských podmínek Finska. K tomu postupně docházelo až od 80. let minulého století.
Nokian Tyres je mezi výrobci pneumatik pojmem, ačkoliv z hlediska objemu výroby a tržeb patří k výrobcům menším. V roce 2015 utržil Nokian za pneumatiky 1,36 miliardy eur (o 2 % méně než o rok dříve) při provozním zisku na hranici 300 milionů eur. Hrubý zisk tedy odpovídal 22 % tržeb z prodeje zboží, což je v pneumatikářské branži velmi slušný výsledek. I když bývaly doby, kdy míra zhodnocení u Nokianu atakovala mnohem vyšší mety, ziskovost je tu tradičně silnou stránkou. Přitom v posledních dvou letech tomu rozhodně nenahrává klíčová výrobní jednotka v Rusku a též poměrně silná vazba na tento trh.
Nokian je stále vnímán jako „zimní specialista“, když podíl zimních pneu činí 73 %. V posledních letech mu však výrazně rostou i prodeje letních pneumatik, takže jednostranná sázka na zimní segment je již minulostí. Marketingoví specialisté Nokianu dnes musí citlivě dávkovat mezi akcentem na zimní tradice a jejím angažmá i v dalších segmentech, jako jsou letní a celoroční. Pokud chce značka úspěšně rozšiřovat globální působnost a zdolávat nové výzvy (jako byl nedávný úspěch v celoevropském tendru na dodávky pro společnost LeasePlan), široké produktové portfolio je nevyhnutelné.
Nabízí se otázka, jak a zda vůbec může výrobce rozměrů Nokianu vzdorovat globalizačním trendům a ekonomickým modelům, v nichž je vše zaměřeno na masovou produkci a nízké výrobní náklady. Zatím se to Nokianu dařilo. Stejně jako dalším finským výrobcům v různých odvětvích, kteří překvapují svět špičkovými výrobky, navzdory řadě komparativních nevýhod (odlehlost země, podnebí, nedostatek surovin, vysoké mzdy, nákladný sociální systém…). Na druhé straně osud jedné technologické značky podobného jména je dokladem, že všechno má své meze. V této chvíli se však zdá, že u Nokianu mají vše pod kontrolou a oblíbenost značky mezi řidiči roste. Na tuzemském trhu to platí bezpochyby.
Celý článek si můžet přečíst v aktuálním vydání Pneu revue 2/2016.