Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 14 » Těžce zkoušená důvěra

Těžce zkoušená důvěra

 
ilustracni

pondělí, 26. května 2014

Aféra německého autoklubu ADAC, jehož zástupci manipulovali s hlasy ankety o „Nejoblíbenější auto Němců“, nemohla nezanechat stín na dalších aktivitách této mocné organizace. Přes zneužívání vrtulníku záchranné služby bývalým prezidentem, pochybnosti o statutu organizace či nesrovnalostech v členské základně se pozornost postupně přesunula na další exponované výstupy.

 

K nim rozhodně patří i testy všeho možného spojeného s automobily a dopravou, pneumatiky nevyjímaje. Právě tomuto tématu se věnovala relace publicistického pořadu Servicezeit televize WDR, v níž vystoupil Jan Hennen, někdejší tiskový mluvčí Michelinu v Německu a v současné době evropský zástupce čínského výrobce pneumatik Hangzhou ZhongCe. Hennen potvrdil mimořádný vliv výsledků testů na veřejné mínění. Doslova řekl, že testy ADAC rozhodují o tom, který koncern v dané sezoně dobře prodá a který naopak zůstane sedět na svých zásobách.

„Pokud získáte vítězství v testu zimních pneumatik, počítejte s tím, že prodáte o milion pneumatik víc. Ale platí to i naopak.“A právě devastující vliv na obchod v případě neúspěchu potvrdil v pořadu zástupce rakouského velkoobchodu Rudolf Bogner. Ten v roce 2010 přišel o gigantickou zakázku v podobě  440 000 pneumatik Westlake poté, co její dezén SW 601 Snowmaster zcela propadl v testu německého autoklubu a byl označen za nevyhovující a nebezpečný. Tuto značku vyrábí právě čínská továrna, kterou zastupuje Jan Hennen. Poté, co i jemu vznikla po zveřejnění výsledků značná škoda, se obrátil na ADAC se žádostí o zveřejnění naměřených hodnot v jednotlivých testech. „Velmi bych si přál, kdyby mě pozvali a  řekli - milý pane, tady jsou výsledky měření, takhle jsme vaše pneumatiky testovali a takto jsme došli k výslednému hodnocení.“ Jenže se nastalo nic – ADAC na žádost nezareagoval. Ačkoli Hennen nepředložil žádné konkrétní důkazy o tom, že by autoklub s výsledky jakkoli manipuloval, upozornil na několik bodů, které vyvolávají pochybnosti o „rovném zacházení“ s jednotlivými výrobci, jejichž produkty si ADAC bere na paškál. Jde v podstatě o to, že někteří informace mají a jiní nemají. Informace například o tom, jaké rozměry pneumatik se budou napříště testovat a jaká bude váha jednotlivých hodnotících kritérií. Deník Süddeutschezeitung Zeitung dokonce napsal, že někteří výrobci vědí, kde přesně bude ADAC své testovací vzorky nakupovat a že jsou schopni vyrobit minisérie optimalizované pro potřeby testu.

Stín pochybností, který se vznáší nad objektivitou testů ADAC, vedl dokonce tak daleko, že německý spotřebitelský časopis Stiftung Warentest, který s ADAC tradičně sdílí výsledky, si pneumatiky „přetestoval“, aby si ověřil, že výsledky opravdu „sedí“. A i když mohou být vznášená obvinění nepravdivá a nespravedlivá, ADAC nyní musí počítat s tím, že četní oponenti, kterým leží v žaludku jeho moc a síla, se sešikují k útoku. Inu, podvádět se nevyplácí.

Napsal: redakce

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz