Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 13 » Velkoobchod čelí novým výzvám
„Automobilové pneumatiky jsou teď peklo,“ popsal v rozhovoru pro britský časopis Tyres & Accessories situaci v oblasti obchodu s pneumatikami zástupce jednoho velkého evropského velkoobchodu. Další popsal evropský trh jako extrémně slabý. „Už minulý rok byl z hlediska tržeb na hraně a s maržemi to bylo ještě horší.“ Dodal, že kolegové, kteří pracují v odvětví 40 let, nic podobného nepamatují.
Lokální velkoobchody s osobními pneumatikami kdekoli v Evropě čelí velkým problémům, přičemž jejich hloubka závisí na tom, jaký typ klientely obsluhují. Problémy jsou pochopitelně veskrze objektivní. Nová auta se neprodávají (loni v EU pokles o více než 8 %), lidé z důvodu recese odkládají nákupy a omezují servis. Jak však poznamenal jeden nejmenovaný velkoobchodník, problémy dealerů tkví částečně v nezkušenosti a neschopnosti orientovat se v jiné situaci, než je prosperita. „Často si stěžují, že nemají žádné marže. Ale ty marže nemají proto, že neví, co se na trhu děje. Když nakoupí levně, prodávají také levně, což je velká chyba. Často neví o špatné dostupnosti některých rozměrů a neumí s tím pracovat.“
Evropští velkoobchodníci poukazují na další faktor, který výrazně oslabil některé dealery: „Podlehli falešné iluzi o své vlastní neomylnosti, když jim nafoukly peněženky raketové nárůsty prodeje zimních pneumatik. Mnoho servisů, síťových i nezávislých, mělo extrémně tučná léta z důvodu dvou velmi vydařených zimních sezon. V těch letech vydělali jako nikdy předtím. Po druhé zimě nakoupili mnoho zásob, rozšířili stávající provozy nebo postavili nové. Ale další zimu nebyl žádný sníh. Byla slabá poptávka, poklesly marže, jediné, co jim v té době vzrostlo, bylo dluhové zatížení. Skončili v potížích. Pozoruhodným produktem této doby je skutečnost, že malé servisy velmi často posílily a jsou dnes silnější než ty velké. Ty totiž velmi často nezvládly velký apetit a přeinvestovaly.“
Co dál?
Co z toho plyne pro velkoobchod? Musí se s tím naučit žít, pokud chtějí zůstat na trhu. Servisy začaly redukovat své zásoby a věnovat větší pozornost stock managementu. Střídmost a opatrnost v naskladnění se staly hitem doby. Jeden zahraniční velkoobchod nám k tomu řekl: „V minulosti jsme nakupovali ve velkém a také prodávali ve velkém. Nyní nakupujeme ve velkém a prodáváme v malém.“ Trendem doby jsou menší, pravidelné dodávky místo kontejnerů. Pro velkoobchody další vráska navíc. Jednak musejí více investovat do vlastních skladů (některé velkoobchody běžně fungují na překupování zboží z místa na místo bez vlastních skladů), jednak každý den, kdy pneumatika leží v regále, znamená finanční ztrátu. Výrobci jsou ochotni prodávat své zboží za stále nižší ceny, což může hodnotu zásob skokově snížit. „Naštěstí to neplatí paušálně pro všechny značky. Některé mají tendenci spíše podražovat než zlevňovat,“ svěřil se nám jeden velkoobchodník.
Velkoobchod nemá na rozdíl od dealera na výběr; navzdory všem rizikům musí kupovat a naskladňovat, protože příliš opatrná, defenzivní politika sice může zachránit od nejhoršího, ale nepřinese valný růst. Evropští velkoobchodníci se těší na obrat k lepšímu, ale zůstávají při zemi: „Nechci, aby to znělo negativně, ale nevěřím, že naše problémy vyřešíme do letošních vánoc. Loni trh nastoupil cestu korekce a tento proces stále trvá. Jak dlouho? To je velmi těžké předvídat. Nečekáme však dramatický obrat, Evropa zůstane skromným regionem,“ komentoval velkoobchodník.
Pro úplnost je třeba dodat, že ne všechny velkoobchody prožívají hubená léta. Především ty, které se zaměřují na speciální segmenty pneumatik, si nestěžují, právě naopak. Zvláště dobře si vedou zemědělské pneumatiky, ale i další mimosilniční segmenty. To je však samostatné téma, kterému se budeme věnovat v některém z příštích čísel.
Celý článek si přečtěte v PR č. 2/2013