Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 12 » Pneumatiky a operativní leasing
Ne každý pneuservis získá možnost obsluhovat větší firemní autoparky. A ještě méně z nich dosáhne na spolupráci s největšími správci vozových parků, kterými jsou tzv. operativně leasingové společnosti. Zjišťovali jsme názory obou stran – jak pneuservisů a pneuservisních sítí, které mají s obsluhou firemní klienty zkušenosti, tak se zástupci operativního leasingu. Jejich výpovědi je asi zbytečné komentovat – každý si z nich odnese své. Jedno je ale jisté: mít v zákaznickém portfoliu velké fleety je lákavé, ale jde o tvrdý byznys, v němž musí poskytovatel (pneuservis) hodně obětovat.
Stále více firem svěřuje svůj fleet do rukou specializovaných společností, které řeší v rámci jedné smlouvy financování i komplexní péči o vozový park, takže míra zapojení provozních útvarů firem do tohoto procesu je minimální. Full servis operativní leasing prodělává nebývalý boom, a protože jeho podíl je oproti západní Evropě stále relativně nízký, má ještě dlouho kam růst. Sílící konkurence v odvětví též stlačila ceny, čímž se externí správa fleetů stala zajímavější i pro středně velké a menší firmy. Zejména pro ty prosperující, rostoucí, které potřebují maximum kapacit soustředit na hlavní předmět podnikání. Ale i ty společnosti, které se při správě vozových parků nadále spoléhají na vlastní síly, mají řadu možností, jak provoz zefektivnit a uspořit překvapivě vysoké částky. Vstříc poptávce po těchto službách vyšla v posledních letech řada specialistů od poradenských firem, přes dodavatele různých telemetrických systémů, servisních služeb, kartových systémů pro čerpání pohonných hmot až třeba po elektronickou aukci automobilů.
Pro gumaře je povzbuzující, že všechny čtyři oslovené operativně-leasingové společnosti preferují v oblasti pneu jednoznačně spolupráci se specialisty před tou s autodealery a značkovými autoservisy. Na druhé straně se, jak vyplývá z výpovědí gumařů, pneuservisy se zatím těžko prosazují při nabízení autoservisních služeb. Zde to ještě vypadá na běh na delší trať. „Operativci“ oceňují na gumařích-specialistech především větší pružnost a zvládnutí logisticko-účetních procesů. Jeden z účastníků diskuze vidí v této oblasti gumaře „o generaci dále“ než značkové autoservisy. Tlak na obchodní podmínky je ze strany leasingu enormní, na tom se shodují všichni tři zástupci odvětví. Někdy jde až za hranici ekonomických možností a ochoty pneuservisů nabízené podmínky akceptovat.
Leasingy:raději specialisty než autosalony
Petr Kosmák, Sixt Leasing
Peter Škoda, LeasePlan
Aleš Polák, Arval
Jaroslav Laur, ALD Automotive
Využíváte pro své klienty služeb některých pneuservisních sítí nebo ponecháváte tuto službu na autorizovaných servisech automobilek?
PK: Sixt Leasing využívá zásadně pneuservisních sítí. Je to z důvodu lepší disponibility se zásobami pneumatik a vyššího stupně akčního rádiusu v případě přesunu vozidel v rámci firemní flotily mezi regiony. Pneuservisní sítě jsou schopny flexibilněji přesouvat pneumatiky vč. logistiky skladu. Standardní servisy automobilek službu pneumatik umí, avšak nejsou pro tento účel příliš často využívány.
PŠ: U nás je podmínkou servis pneumatik provádět výhradně ve specializovaných pneuservisech. A není asi žádným tajemstvím, že spolupracujeme se sítěmi Best Drive, Chára Sport, Pneu-Procházka, Euromaster, Pneu-Šafránek a Storex. Pneuservisních služeb u klasických autoservisů využíváme pouze v případech, pokud nestačí kapacita našich smluvních partnerů, což výjimečně může nastat v období přezouvání na zimní pneumatiky.
AP: Pro naše klienty využíváme (až na výjimky) služby vybraných pneuservisních sítí. Z hlediska flexibility, regionální dostupnosti i celkové spolupráce vnímáme služby těchto sítí za ideální řešení oblasti managementu pneumatik pro námi spravované vozové parky.
JL: Využíváme dvou pneuservisních sítí, konkrétně sítě Barum Continental a 4Fleet. V síti Barumu realizujeme větší část našich objemů .
Jsou podle vás pneuservisy připraveny na spolupráci po logisticko-účetní a kvalitativní stránce?
PK: Jednoznačným kritériem pro výběr partnerské sítě je kvalita a schopnost operativně řešit zákaznické požadavky uživatelů vozidel. Sixt má vybraného partnera, který je vyzkoušený praktickými zkušenostmi z řešení nahodilých případů. Současně patří tento partner k dodavatelům, kteří disponují větší škálou značek a zejména velikostí pneumatik. Pro vybrané zákazníky dokonce prostřednictvím Sixtu zajišťuje přezouvání přímo v areálech zákazníka.
PŠ: Tyto pneuservisní sítě jsou na spolupráci naopak připraveny o poznání lépe než autorizované servisy automobilových značek. Se všemi máme nastavenu elektronickou fakturaci či systém elektronického schvalování výměn pneumatik. Také předsezonní přípravu či uskladnění řeší specializované pneuservisy jednoznačně na vyšší úrovni. Pneuservisy jsou operativnější a dnes bych řekl, že jsou z logistického hlediska o generaci dál než sítě autorizovaných servisů, pro které je logicky pneuservis jen jedna z mnoha činností.
AP: Ano, významné pneuservisní sítě jsou po logisticko-účetní stránce dokonce více flexibilní než dealerské sítě. Kvalitativní stránka věci (ať už péče či poradenství pneumatik nebo klientský přístup) je minimálně na srovnatelné či lepší úrovni.
JL: Ano, s oběma sítěmi máme nastaveno on-line schvalování i elektronickou fakturaci a v obou sítích máme také celoplošně jednotné ceny. Nicméně cena je jedna z věcí, která je pro nás tématem, neboť klient porovnává s cenami, které může nalézt v internetových obchodech. Pro nás ovšem není nákup pneumatik tímto způsobem cestou, není zde garance kvality a samozřejmě pak nejsme schopni zaručit ani cenu servisních úkonů. Obecně lze ale říci, že je spolupráce s výrobci a distributory pneumatik velmi dobrá. Problémy, které řešíme, se týkají obvykle nedostupnosti pneumatik nebo sezonních špiček a přetíženosti servisní sítě. Pro schvalování servisních úkonů v pneuservisech jsme vyvinuli aplikaci ALDisa, díky které technik v pneuservisu nemusí telefonovat do ALD kvůli schválení výměny pneu. Potřebné údaje má přístupné on-line a schválení je tak velmi rychlé. Tím jsme zvýšili flexibilitu služeb pro klienty.
Jak vnímají pneumatiky klienti při kalkulacích? Snaží se u tohoto bodu šetřit, nebo volí kvalitnější produkty?
PK: Ze zkušenosti lze jednoznačně rozlišovat mezi manažerskými vozy a vozy pro běžný provoz (pojížďky po městě atp.) a současně mezi velkými a malými flotilami. Nákupní manažeři firem s velkým vozovým parkem často tlačí na cenu splátky a tím dostávají pod cenový tlak i náklad za pneumatiky. V konečném důsledku je cena tak nízká, že akceptují nižší kvalitu pneumatik. Tím se však nákupní manažer logicky dostává do sporu s manažerem autoparku, který dbá na bezpečnost uživatelů vozidel. U středně velkých a malých firem převládá poptávka po kvalitnějších pneumatikách. Další souvislost kvality souvisí s celkovým nájezdem vozidla a lokalitou, protože o takových faktorů se odvíjí právě onen požadavek bezpečnosti při delších jízdách nebo služebních cestách mimo kvalitní komunikace ve městech. Sixt v tomto ohledu spatřuje jistou výhodu pro své zákazníky, vzhledem ke zkušenostem z optimalizace právě nákladů za pneumatiky v kontextu synergie vozů operativního leasingu a flotily autopůjčovny Sixt.
PŠ: Pneumatiky jsou jednou z těch komodit, které „rozumí každý“, ale tyto názory hodně ovlivňují výsledky nejrůznějších testů. My zákazníkům nabízíme tři kategorie pneumatik: budgetovou, střední a prémiovou. Je na zákazníkovi, aby si zvolil, kterou kategorii bude používat a v ní má pak určitou možnost výběru konkrétní značky či dezénu. V současnosti je cítit, že v rámci tlaku na cenu přecházejí klienti z prémiového segmentu do střední cenové úrovně. Sami jsme v naší komunikaci poukazovali na to, že pokud chce zákazník ušetřit, nemusí nutně volit nejžhavější novinky top značek. S rozumným přístupem lze dosáhnout výhodného poměru cena – výkon.
AP: Zde záleží skutečně klient od klienta. U některých je skutečně cenové hledisko celkové splátky primárním ovlivňujícím faktorem spokojenosti, u jiných klientů zase převažuje kvalita zosobněná minimálně v podmínce středních kategorií značek pneumatik.
JL: Položka pneumatiky je jednou z důležitých součástí TCO (total cost of ownership) a klienti se o ni samozřejmě zajímají. Preference zákazníků se velmi liší. Společnosti, kde prioritu ve splátce hraje cena, volí kategorii Economy (v případě ALD Automotive jde o značky Barum, BF Goodrich, Hankook, Sava, Matador, Kumho) i pro manažerská auta. Na opačném pólu jsou firmy, kde prim hraje bezpečnost, a tam vybírají pneumatiky z řady Premium (Continental, Dunlop, Michelin, Goodyear, Pirelli, Bridgestone) i pro referentské vozy. Výběr typu pneumatik se liší, ovšem pro všechny klienty ALD Automotive platí, že garantujeme fixní cenu splátky v položce pneu po celou dobu trvání smlouvy bez ohledu na navyšování cen pneumatik a prací, ke kterému každoročně dochází. To je jistě z hlediska stability nákladů výrazné plus. Současný tlak na výši splátky se samozřejmě odráží i ve volbě kategorie pneumatik, zaznamenali jsme i požadavky na velmi levné čínské pláště, které vycházejí v renomovaných testech příšerně. To jsme ale všem klientům rozmluvili...
Jaké jsou Vaše zkušenosti, vyplatí se zákazníkům v konečném důsledku prémiové značky pneumatik?
PK: Jednoznačná odpověď je, že prémiové značky se vyplatí z hlediska bezpečnosti. Vždyť zaměstnanci jsou nositeli řady hodnot, které firmy mají. Současně s případnými nehodami způsobenými kvalitou pneumatik může docházet ke zvyšování rizik nákladů náhrad škod. Nákladově však existují typy provozu motorových vozidel, kde na značce výrobce naprosto nezáleží. To je vždy na odborném posouzení správce autoparku, aby vyhodnotil nebo si od leasingové společnosti nechal poradit, jaký typ zvolit. Zákaznici Sixt Leasing volí převážně prémiové značky pneumatik.
PŠ:To je těžká otázka, protože dle mého názoru bezpečnost by měla být na prvním místě a teprve potom finanční stránka věci. Rozdíly mezi prémiovými pneumatikami a plášti středních či budgetových značek samozřejmě existují, ale pneumatika je produktem kompromisu a je třeba si určit, co je prioritní. Zda je to bezpečnost, komfort, hlučnost či životnost... Neexistuje jedna pneumatika, která by byla ve všech aspektech nejlepší, může se ale stát, že požadavky klienta splní jen prémiový plášť. Většinou se tak děje u vozů vyšších kategorií, zatímco u běžných firemních aut převládá zájem o střední a budgetové značky.
AP: Dle našich zkušeností ve svém důsledku ano. U prémiových značek nové technologické postupy výroby přinášejí maximalizaci většiny vybraných parametrů hodnocení kvality pneumatik. I zde záleží na preferencích zákazníků, kterým z kvalitativních prvků přikládají větší význam. Může se tak jednat o minimalizaci spotřeby (ekonomické hledisko), hlučnosti (pohodlí řidiče) či brzdné dráhy (bezpečnostní hledisko). Sečteme-li všechny tyto aspekty, rozdíl v pořizovací ceně nevynahradí tyto zmíněné výhody.
JL: Z čistě finančního hlediska se nevyplatí nikdy, protože rozdíl v ceně může být dvoj a vícenásobný, zatímco rozdíl v životnosti je v řádu deseti – patnácti procent. Ale pokud se budeme bavit o vlastnostech, o brzdné dráze, hlučnosti a dalších důležitých aspektech, tak tam se jednoznačně prémiové pláště vyplatí.