Pilot Sport 3 se představil v Rakousku
Svou letošní novinku, letní pneumatiku pro osobní automobily s názvem Pilot Sport 3, představil Michelin v polovině března na testovací trati rakouského autoklubu ÖAMTC Teesdorf. Byli jsme u toho, abychom si ji mohli sami vyzkoušet a přesvědčit se o...
Svou letošní novinku, letní pneumatiku pro osobní automobily s názvem Pilot Sport 3, představil Michelin v polovině března na testovací trati rakouského autoklubu ÖAMTC Teesdorf. Byli jsme u toho, abychom si ji mohli sami vyzkoušet a přesvědčit se o vlastnostech, kterými se na papíře honosí.
Necelých 30 kilometrů jižně od Vídně, ve spolkové republice Dolní Rakousko se nachází menší městečko Teesdorf se zhruba patnácti sty obyvateli. V roce 1987 právě zde rakouský automobilový klub ÖAMTC vybudoval středisko zaměřené na kurzy bezpečné jízdy a tím přivedl jméno Teesdorf do povědomí motoristicky zaměřené veřejnosti. Ideální poloha na trase Vídeň – Graz nabízí výbornou dostupnost nejen pro Rakušany. Cesta z Prahy nám autem trvala necelé čtyři hodiny. Pro jistotu jsme vyrazili s předstihem, díky čemuž jsme na místo přijeli o dvě hodiny dříve, než bylo třeba. Využili jsme volného času a s povděkem přijali nabízenou možnost prohlédnout si klubovou budovu ÖAMTC, která patří k okruhu. V budově je k dispozici celkem pět konferenčních sálů, z nichž největší z nich pojme až 120 lidí. Pro pohodlí návštěvníků tu funguje restaurace a garáž s vysokozdvižnou plošinou. Před devíti lety se k tomu všemu přistavěla také moderní multifunkční hala o rozloze 300 m2, do které se vejdou a mohou v ní jezdit i velké nákladní vozy a autobusy, takže se tu pořádají i výstavy zaměřené na nákladní dopravu. Překvapilo nás, jak je ve skutečnosti celý komplex budov rozlehlý a co vše se vevnitř naskýtá.
Pilot Sport 3 proti starším soupeřům Naším cílem ale nebyla budova autoklubu, i když ta je sama o sobě také zajímavá; to, co nás do Teesdorfu přivedlo, byla letošní novinka francouzského výrobce Michelin, pneumatika Pilot Sport 3. Primárně je tento nový osobní plášť určen pro městské automobily, malé rodinné vozy, stejně tak zvládne i výkonnější sedany či sportovní vozy. Na trh se uvádí v 25 rozměrech ve škále od 195/45 R16 až po 275/40 ZR19. Abychom si mohli udělat obrázek o této novince sami, připravili pro nás pořadatelé tři menší testovací okruhy. Po skončení technické prezentace (technické představení viz Pneu revue č. 1/2010, str. 66-67) jsme konečně byli vyzváni k otestování novinky na okruzích.
Na každém stanovišti, kromě vozů s obutými micheliny, byl pro porovnání také stejný model s konkurenčními pneumatikami od značek Bridgestone či Goodyear. Nutno dodat, že organizátoři vybrali z konkurenční nabídky starší modely Potenza a Eagle, takže spíše než seriózně vyhodnotit výsledky například délky brzdné dráhy šlo o možnost bezprostředně porovnat pocity a zážitky z jízdy a subjektivně hodnotit, který dezén se zdá být lepší.
První stanoviště nabízelo možnost vyzkoušet si nouzové brzdění za mokra v modelu BMW, přesněji třetí řady s dvoulitrovým vznětovým motorem. Rychlost byla přednastavena tempomatem na 70 km/h. GPS zařízení měřilo brzdnou dráhu, která se při našem testování pohybovala u pneu Michelin kolem 25 metrů. Objektivní posouzení výsledků tu ovšem není možné a ani se o to nepokoušíme, a to hlavně z toho důvodu, že každý řidič má v noze jiný cit a používá různou sílu při brzdění. Pokud jde o naše vlastní pocity, tak drobné rozdíly mezi Pilotem Sport 3 a dezénem Eagle od značky Goodyear byly patrné. Především pokud šlo o kontrolu nad vozidlem. Z vozidla jsme měli pocit větší stability a jistoty, když jsme řídili to obuté pneumatikami Pilot Sport 3. Jak jsme již zmiňovali, velkou výhodou byla možnost v krátkém intervalu porovnat dojmy z jízdy. Jakmile jsme se svezli na pneumatikách hostitele, okamžitě jsme nastupovali do druhého vozu obutého konkurenční značkou, což nám umožnilo bezprostřední srovnání.
Na druhém stanovišti jsme měli k dispozici vozy Audi A5 s pohonem na všechny čtyři a opět modely třetí řady BMW. Okruh začínající slalomem mezi kužely napodoboval užší okresní komunikace po dešti s několika ostrými zatáčkami a zajímavě řešeným stoupání a klesáním. Tentokrát se proti Michaelinu postavil Bridgestone Potenza. Usměvavá instruktorka nám hned na začátku pohrozila, že jakmile někdo byť jen jeden kužel srazí k zemi, okamžitě s testováním končí. Zpočátku jsme se tak více než na jízdní dojmy soustředili na ony kužely. S vozem Audi testovaným na pneumatikách Bridgestone jsme se v zatáčce dostali do smyku a sjeli z trati. Ve druhém kole, tentokrát už na pneumatikách Michelin, jsme i přes stejnou rychlost vjezdu do inkriminovaného místa vozidlo zvládli o dost lépe. Jak výrobce představoval v prezentaci, podíl na tom má inovovaná architektura pneumatiky Programmed Distortion. Jak jsme již psali v minulém čísle, tato technologie umožňuje pneumatice udržet si optimální teplotu nutnou pro přesnější ovládání vozidla.
To nejlepší nakonec Naštěstí všechny kužele vydržely a my jsme mohli pokračovat k třetímu a zároveň poslednímu připravenému stanovišti. Tentokrát jsme nebyli vyzváni k tomu, abychom usedli za volant, ale na místo spolujezdce. Profesionální závodní jezdci nám ve vozech Audi S3 a Renault Mégane RS Cup předvedli, co všechno pneumatiky od Michelinu vydrží. Pneumatiky naštěstí pro nás zběsilou, chvílemi až exhibiční jízdu zvládly. A i když počáteční dojem byl trochu děsivý, po chvíli bylo všem jasné, že řidiči vědí moc dobře, co dělají, a ukázali se jako opravdoví mistři ve svém oboru. To, že jsme závěrečnou divokou jízdu vůbec ve zdraví „přežili“, nebylo jen zásluhou dobrých pneumatik, ale především také skvělých řidičů a neméně dobře vyladěných podvozků.
Rakouský okruh nás velmi mile překvapil možnostmi, které se tu nabízejí. Pro představení novinky jako Pilot Sport 3 byl ideální. A Pilot Sport3? Po záplavě informačních materiálů a vychvalování, které redakci před jejím uvedení na český trh zaplavily, nás nezklamala a obhájila pověst, která se kolem ní šíří.