Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 10 » Nová kritéria EU. Pomohou při výběru?

Nová kritéria EU. Pomohou při výběru?

 
image1716

Evropský automobilový klub (ACE) a technický inspektorát Ústavu technického dozoru v Německu (GTÜ) testovaly dvanáct letních pneumatik o rozměru 205/55 R91V poprvé podle nových kritérií Evropské unie, tzv. „ekoštítků“. Skutečně spotřebitelům nová...

 
Evropský automobilový klub (ACE) a technický inspektorát Ústavu technického dozoru v Německu (GTÜ) testovaly dvanáct letních pneumatik o rozměru 205/55 R91V poprvé podle nových kritérií Evropské unie, tzv. „ekoštítků“. Skutečně spotřebitelům nová hodnocení pomohou při výběru pneumatik?
Od podzimu roku 2012 vstoupí v platnost hodnocení pro označení pneumatik zvané EU Tyre Label, podobné, jaké zákazníci znají například u ledniček nebo myček nádobí. Podle Evropského automobilového klubu obsahují schválená hodnocení velmi málo kritérií, a z velké části jsou zaměřena více na ekologii než na bezpečnost, o čemž nakonec svědčí i název „ekoštítky“. Naproti tomu důležité bezpečnostní parametry soustředící se na samotnou bezpečnost silničního provozu v hodnocení zcela chybí.
Pro řidiče je nezbytná vyvážená pneumatika, která při běžném provozu nabídne optimální ochranu. A právě tento předpoklad vedlo ACE a GTÜ k současnému postupu při testování letních pneumatik – a nejen to, také budoucí hodnocení vystavily zkoušce. Skutečně pomůže evropská tabulka při nákupu pneumatik?

No comment
Testovalo se na Contidromu poblíž Hannoveru, patřícímu německé divizi společnosti Contintal. Contidrom nabízí jedny z nejlepších podmínek pro měření a posuzování kvalit pneumatik. Jako testovací vozidla posloužily VW Golf nové řady. Kromě zařízení zaznamenávající a spouštějící brzdění, průběhy rychlostí a spotřebu paliv, byly součástí hodnocení také subjektivní dojmy profesionálních jezdců.

Jako první se testovala jízda a brzdění za mokra. Měřila se brzdná dráha na mokrém asfaltu při rychlosti 80 km/h. Výsledky některých z dvanácti testovaných pneumatik byly děsivé. Levný produkt z Číny, Wanli, během testu očividně vůbec zastavit nechtěl. Testovaný Golf jen klouzal a definitivní zastavení přišlo až po 44,4 metrech. Všechny ostatní testované pneumatiky zůstaly s brzdnou dráhou na mokré vozovce pod 40 metrů. Nejlépe v testu dopadla pneumatika Conti Premium Contact 2, s ní vůz zastavil po 31,5 metrech. Co to vše znamená v praxi, dokazuje následující výpočet. V místě, kde auto s pneumatikami od Continentalu zastavilo, se Golf se značkou Wanli pohyboval kupředu ještě rychlostí 50 km/h. Co k tomu dodat?

Hodnoceno podle evropských kritérií
Jak takovou situaci v reklamách vylíčí zákazníkům výrobci pneumatik? A jak by tedy vypadala tabulka u nebezpečných výrobků pocházející z asijského dovozu? Dávat se bude sedm známek od A pro nejlepší výsledky po G pro ty nejhorší. Podle kritérií schválených v evropském hodnocení by pneumatika Wanli dostala nespornou klasifikaci E. Toto je sice jasné podhodnocení, které stačí na to, aby se o nebezpečnosti produktu přesvědčili experti podrobně se zabývající testováním pneumatik, nikoliv ale zřetelné varování pro zákazníka, které by zohledňovalo absolutní nedostatek bezpečnosti produktu.
Na mokré vozovce muselo dvanáct testovaných pneumatik zvládnout také kurz jízdních vlastností, ve kterém byly sledovány změny v jinak velmi dobrém chování vozu VW Golf. V této části o svých schopnostech přesvědčila pneumatika Dunlop.. Proto také obdržela stejnou známku jako nejlépe hodnocená pneumatika testu, Continental. Nečekaných výsledků dosáhla i pneumatika Sava, která patří do nižší cenové kategorie. V testu měla stejné výsledky jako její mnohem dražší protivníci a porotce nadchla jemnými a přesnými reakcemi při kritických jízdních podmínkách.

Aquaplaning má pro bezpečnost na silnicích klíčový význam, bohužel to tak nevnímala evropská komise při tvoření nových hodnotících kritérií. Který řidič by neznal ten táhlý nepříjemný smyk na silnici? Rychle se může přivodit i na lehce namoklém povrchu, dešťová voda začne brzy utvářet nepředvídatelné kaluže. V testu ACE Golf s obutými pneumatikami Wanli doslova plaval, a to už při rychlosti 66 km/h, díky vodou zatíženém odporu byl téměř neřiditelný a nedal se zabrzdit. Debica a GT Radial dopadly o něco lépe, prokluz se začal projevovat až při rychlosti 70 km/h. Většina testovaných se do prokluzu dostala až při rychlosti nad 80 km/h. Pneumatiky od Goodyearu a Uni¬royalu očividně vedly nad ostatními a sklidily i nejvíce bodů.

Nejen na rovině se lze s aquaplaningem setkat, řidičům hrozí nebezpečí také v zatáčkách. Příkladů z praxe existuje víc než dost. Stačí třeba mírně točivý výjezd z dálnice s malým průtokem vody po dešti. I v této části testu se Good¬year a Uniroyal předvedly na výbornou. Konstruktéři obou firem se na jízdní vlastnosti pneumatik za špatných klimatických podmínek přímo zaměřili, takže jejich výsledky tolik nepřekvapují. Zato cenově dostupnější pneumatika Sava s ohledem na dražší konkurenci zvládla aquaplaning v zatáčce velmi dobře a s přehledem by se mohla řadit mezi prémiovou řadu pneumatik renomovanějších soupeřů.

Na suchu ve stejném gardu
Když už ne na mokru, mohou tedy levnější pneumatiky „držet“ alespoň na suchu? Logicky vzato by vítězové z mokrých testovacích úseků měli zaostávat za těmi hůře hodnocenými. Jenže první dráhu – brzdění na suchém povrchu - opět nejlépe zvládly Dunlop a Continental. Jejich brzdná dráha byla velmi krátká. Levnější GT Radial zabrzdila po 37,1 metrech, stejně krátce jako Uni-royal. Z průměrných výkonů ostatních pneumatik opět naprosto vyčnívaly Debica a Wanli.

V manipulaci s vozidlem na suché silnici přesvědčily o své vyváženosti především prémiové produkty. Ovšem i zde platí, že výjimka potvrzuje pravidlo. I když se Goodyear vyznamenal v aquaplaningu, v této části testu musel ze svého předního místa mezi premianty odstoupit. Sava, která se na mokru téměř vyrovnala prémiovým pneumatikám, tu v bodovém hodnocení o dost klesla. Zvláště při rychlém průjezdu zatáčkou Golf stěží držel stopu.

Kompletní výsledky testu najdete v PR č. 2/10

 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz