Jak staré je ještě nové?
V minulosti se již několikrát probíraly různé názory na to, jak dlouho mohou být skladované pneumatiky považovány za nové. Soudní rozsudek německého okresního soudu Krefeld, podle kterého mohou být pneumatiky až do pěti let od výroby prodávány jako...
V minulosti se již několikrát probíraly různé názory na to, jak dlouho mohou být skladované pneumatiky považovány za nové. Soudní rozsudek německého okresního soudu Krefeld, podle kterého mohou být pneumatiky až do pěti let od výroby prodávány jako nové, je trnem v oku německého autoklubu ADAC. Ten jako uznávaná autorita každoročně mimo jiného testuje a vyhodnocuje bezpečnostní a jízdní vlastnosti pneumatik.
Podle oficiálních informací zveřejněných na stránkách ADAC nemohou být za nové považovány pneumatiky starší tří let. Proti tomu se staví německý profesní spolek obchodníků s pneu a pneuservisů BRV, který poslední rozhodnutí soudu vítá.
Prodejce, nebo zákazník?
Z hlediska prodejce je to problém nanejvýš zásadní, neboť na tom, zda se přijme zákon (nebo třeba jen zvyklost) nahrávající prodejci nebo naopak zákazníkovi, závisí, zda prodejcům pneu přibude jedna velká vráska na čele. O tom, že pneumatika v průběhu skladování podléhá stárnutí a snižování užitných vlastností, dosud veřejnost příliš nevěděla, resp. se o problém nezajímala. I u nás je však stále více zákazníků poučeno o tom, že stáří pneu lze vyčíst z její bočnice a že není v jeho zájmu kupovat „ležáky“. Skladové hospodářství se tak může stát ještě složitější než v minulosti.
Vraťme se ale k našim sousedům. Výše zmíněný soudní výrok, který hraje spíše na strunu prodejcům než spotřebitelům, nebyl zdaleka ojedinělý. A ty předešlé dopadly úplně jinak. V polovině prosince loňského roku vynesený rozsudek soudkyní z německého Sternbergu potěšil autoklub ADAC, méně pak prodejce. Podle rozsudku „pneumatiky starší dvou let a čtyř měsíců nevyhovují pro to, aby se prodávaly jako nové“. Rozhodnutí se odůvodňuje tvrzením, že průměrný zákazník má právo při koupi očekávat produkt, který bude nejnovější a odpovídající reklamním spotům vychvalujícím aktuální technický stav. Tato poněkud kostrbatá věta přesně cituje znění rozsudku. Mimo to se podle soudkyně musí přihlížet i k hledisku, že pokud se bude prodávat vozidlo s namontovanými pneumatikami delšího stáří, značně to ovlivní i hodnotu samotného vozu. Přeložme si to: budete kupovat auto a podle čísla DOT zjistíte, že pneumatiky jsou staršího data výroby, budete na prodejci požadovat slevu.
Do třetice rozhodnutí obvodního soudu v Hamburku ze dne 23. června 2007 se rovněž zastává spotřebitelů. V něm soudkyně prohlásila novost pneumatik starších tří let jako nedostatečnou. Poukázala při tom na zákon na ochranu spotřebitelů zaměřující se na nákup nového vozidla, ve kterém stojí, že novost pneumatik nesmí být poznamenaná změnami na modelu pneumatiky či vadou způsobenou dlouhým skladováním.
ADAC: přicházíte o peníze
Klub ADAC k tomu dodává, že dlouhé skladování nemusí pro pneumatiku nutně znamenat vznik závad či snížení její výkonnosti. Více jak tříleté skladování má ovšem výrazný dopad na další životnost pneumatiky a při prodeji vozidla to majitele znevýhodňuje. Mluvčí klubu vysvětluje: „Jestliže výrobci pneumatik tvrdí, že průměrná doba životnosti pneumatik je deset let, z čehož pět let tráví pneumatika ve skladu, tak i když není nijak poškozena, zbývá majitelům pro vlastní užívání už jen pět let. Při koupi takové neplnohodnotné pneumatiky tedy zákazník přichází o své peníze“. Proto všem majitelům aut ADAC doporučuje, aby si při koupi nových pneumatik nechali od prodejce potvrdit datum výroby pneumatik. To by v nejlepším případě nemělo být starší dvou let.
Celý článek si přečtěte v PR č. 2/10