Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 09 » Pro každý region jiná pneumatika

Pro každý region jiná pneumatika

 
image758

Klimatické rozdíly mezi jednotlivými zemskými pásy jsou natolik rozdílné, že je někdy obtížné pro ně najít společného jmenovatele. Platí to i pro zimní období, kdy mají řidiči používat zimní pneumatiky. Ovšem pro pneumatiky platí v tomto případě...

 

Klimatické rozdíly mezi jednotlivými zemskými pásy jsou natolik rozdílné, že je někdy obtížné pro ně najít společného jmenovatele. Platí to i pro zimní období, kdy mají řidiči používat zimní pneumatiky. Ovšem pro pneumatiky platí v tomto případě totéž, co pro oblečení: jinak se v zimě obléká Středoevropan a jinak obyvatel dálného severu.

Velcí výrobci pneumatik, jako je například Continental, musejí na tyto rozdíly brát zřetel. Pneumatiky určené pro mírné středoevropské zimy by byly pro řidiče ve Skandinávii nemilým překvapením, protože by dostatečně neodolávaly velkým mrazům. Naproti tomu pláště speciálně určené pro sever kontinentu by svým relativně malým proběhem určitě zklamaly Středoevropany. Proto má výrobce pro oba tyto regiony v nabídce rozdílné pneumatiky – a nejen pro ně.

Při vývoji pneumatik pro jednotlivé oblasti se musí brát v úvahu také složení vozového parku a jeho průměrné stáří. Proto výrobce vyvíjí pneumatiky, jež jsou speciálně určeny pro různé oblasti Evropy, pro Severní Ameriku a pro Asii. Samozřejmě se přihlíží také ke kategorii vozidel, a tak existují pneumatiky pro malé a kompaktní vozy, pro velké limuzíny, sportovní automobily, SUV, vany a malé dodávky či mikrobusy. Navíc se požadavky na zimní pneumatiky od padesátých let minulého století podstatně zvýšily. Zákazník požaduje stabilitu při vysokých rychlostech, dobrý záběr na suchu i na mokru a nízkou hlučnost. Jako samozřejmost chápe dobré jízdní vlastnosti na sněhu a ledu. Připočteme-li k tomu velikosti od 13 do 21 palců, pak není skutečně jednoduché vše „dostat“ do jedné pneumatiky. „Abychom mohli splnit tyto rozdílné požadavky, musíme naše výrobky přizpůsobovat regionálním podmínkám,“ říká Dr. Burkhard Wies, vedoucí světového vývoje Continentalu pro pneumatiky u osobních automobilů a vanů. „Jediná zimní pneumatika, která by vyhovovala najednou všem regionálním požadavkům, není na vysoké kvalitativní úrovni myslitelná,“ zdůrazňuje Dr. Wies.

Mírné a tuhé zimy
Za příklad dává zimní pneumatiky pro oblasti s mírnou zimou. Ty musejí mít dobré jízdní vlastnosti již při několika stupních nad nulou (podobné vlastnostem u letních pneumatik), ale zároveň musejí vyhovovat i podmínkám v alpských oblastech. „Jako skuteční všeumělové musejí zvládnout jak cestu za zimní dovolenou, tak dálniční jízdu například mezi Berlínem a Mnichovem,“ uvádí Wies. Zimní pneumatiky pro severské podmínky vypadají již na první pohled „zajímavěji“: hlubší zářezy vzorku, proti „středoevropským“ pneu mnohem více lamel, někdy s nastřelenými hroty. Díky speciálním velmi měkkým směsím pro zimní pneu se dnes řidiči mohou často i v severských podmínkách vyhnout používání hrotů, jež jsou navíc už v mnoha zemích zakázány.

Continental vychází z reprezentativních průzkumů, podle nichž sice ve středoevropském regionu přezouvá z letních na zimní pneumatiky až 80 procent řidičů, ale v oblastech, které jsou typické pro „severské“ zimní pneumatiky, tomu tak ještě ani zdaleka není. Platí to především pro státy Společenství nezávislých států (SNS), ale také pro severní státy USA a pro Kanadu. Právě v USA jezdí ještě mnozí řidiči na tzv. celoročních pneumatikách, které mají sice označení M+S, ale skutečné zimní vlastnosti nemají. Z hlediska objemu však není nevýznamný trh Skandinávie: ve Švédsku, Norsku a Finsku dosahuje dohromady roční poptávka 7,4 milionů zimních pneumatik, což je o 3,2 milionu více než u letních pneumatik. Ve státech SNS se ročně prodá dokonce 19,3 milionu zimních pneumatik a poptávka dále roste. V příštích letech se tam počítá s růstem zájmu především po pneumatikách vyšší kvality. „Průměrné stáří automobilů – 13 let – je tam podstatně vyšší než v EU, a proto tam v nejbližších letech očekáváme podstatnou obnovu,“ říká dr. Wies. Pouhých 15 procent vozů je v SNS vybaveno ABS, u ESP to jsou jen dvě procenta. To se však podle dr. Wiese v příštích letech změní. „Právě v klimatických podmínkách států SNS se do budoucna prosadí kvalitativně hodnotnější vozy , jejichž řidiči pak ocení i zimní pneumatiky s vysokým záběrem,“ konstatuje vedoucí vývoje Continentalu.

Různé značky, různé regiony
Prakticky každá zimní pneumatika je vyvíjena speciálně pro požadavky jednotlivých regionů, kde je nejčastěji v provozu. Trh pro zimní pneumatiky označený Západní a Střední Evropa má zcela jiné hranice, než je tomu z hlediska geografického: začíná u baltských států na severovýchodě a táhne se podél polských hranic s Běloruskem a podél ukrajinských hranic na východ. Jižně od této hranice panují – v závislosti na nadmořské výšce – relativně mírné zimní podmínky. Také zde se řidiči setkají se sněhem a ledem, ale kromě toho musejí v zimě čelit i mokrým vozovkám, náhlým námrazám či sněhové břečce. Tato různorodost vede k tomu, že velcí výrobci jako Continental jsou na tomto trhu přítomni hned několika značkami. Jen prémiová značka Continental nabízí pro tento trh momentálně sedm zimních vzorků, které svými vlastnostmi splňují rozdílná očekávání. Nabídku potom doplňují značky jako Semperit (pro nasazení v horách) či Uniroyal (pro deštivé zimy). Dr. Wies proto může Rakušanům a Švýcarům doporučit například značky Continental a Semperit, Němcům podle místa bydliště Continental, Uniroyal nebo Semperit, Francouzům a Italům opět Continental nebo Uniroyal. Dr. Wies zdůrazňuje, že se nesmí zapomínat ani na budgetové značky Barum a Matador. Méně známá je značka Mabor, původně portugalská, která má nyní v nabídce také zimní pneumatiky. K dispozici je i značka General Tire, dobře známá v USA, která je dceřinou firmou Continentalu.

Celý článek si přečtěte v PR č. 2 / 09



 
 
 
 

Komentáře k článku

 
 

Newsletter

Archiv

 

Reklama

MarketPoint

 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@pneurevue.cz