Pneurevue.cz » Aktuální číslo » PNEU REVUE 2 / 09 » Nejvyšší čas rozhodit sítě
Před několika lety jsem při jedné předváděcí akci seděl u oběda s Rakušanem, který nedaleko od hranic ČR provozuje autoservis. V jedné chvíli u nás došlo k nedorozumění ve výrazu „nezávislý servis“. Já jsem měl na mysli klasický český autoservis...
Před několika lety jsem při jedné předváděcí akci seděl u oběda s Rakušanem, který nedaleko od hranic ČR provozuje autoservis. V jedné chvíli u nás došlo k nedorozumění ve výrazu „nezávislý servis“. Já jsem měl na mysli klasický český autoservis provozovaný ať už soukromou osobou nebo společností, ovšem servis zcela nezávislý na dodavatelích, bez příslušnosti k nějakému servisnímu konceptu apod. „Aha,“ řekl onen Rakušan poté, co mě pochopil. „Ale takoví už u nás prakticky nejsou. Každý patří do nějaké sítě, franšízy, servisního konceptu.“ Prostě k nějakému zastřešujícímu celku, který nemusí mít vliv na vlastnictví, ale vždy nějak ovlivňuje činnost svého člena, dává mu určité mantinely.
Ty mohou být velmi široké, ale i poměrně úzké. V této souvislosti pak hovoříme o „soft“ nebo „hard“ franšíze. Totéž se týká i pneumatik. Podobné emoce, jaké vyvolává mezi českými prodejci pneu v současnosti internet, lze vycítit např. v kruhu britských dealerů z konkurence silných síťových poskytovatelů služeb. Pokud jedna nová provozovna takového řetězce vyroste v blízkosti jiné provozovny, její majitel to bere skoro jako osobní tragédii. Příslušnost k dobře fungujícímu celku znamená velkou devizu, konkurenční výhodu, sílu.
Oslovili jsme zástupce nejvýznamnějších síťových poskytovatelů služeb v oblasti pneuservisu a položili jim několik otázek, jak oni vidí tuto problematiku a jaké plány mají na českém trhu. Je to docela reprezentativní směsice firem, jejichž cíle a zaměření nemusí být úplně identické, ale jejich zástupci se shodují v tom, že sdružování provozoven do větších celků je důležitým nástrojem zvyšování efektivity. Mezi našimi respondenty jsou sítě tří s vazbou na výrobce pneu (Barum pneuservis-autoservis, First Stop, Vianor), sdružení nezávislých prodejců (Point S), maloobchodní síť s vlastními provozovnami (Halfords) a také jeden ryze český koncept (Fleet Service Partner). Tyto sítě dnes provozují dohromady 324 provozoven, ale v blízké době by se měl jejich počet přehoupnout přes 500.
Z diskuze na našich internetových stránkách, kterou jsme otevřeli začátkem roku 2007, nevyplývá přílišné zaujetí českých pneuservisů, co se týče případného začlenění do nějakého konceptu či franšízy. „Můžu říct, že mě osobně lákalo několik frenšizistů do své sítě, a protože jsem jednoznačně proti těmto paktům, tak jsem nekompromisně toto spojení odmítl.,“ napsal jeden čtenář. A v podobném duchu si vyslovili i další. Ovšem soudě podle toho, kolik poskytovatelů franšízových programů dnes na trhu je a jak nové provozovny v jednotných barvách přibývají, zdá se, že si tato forma spolupráce své příznivce nachází. Částečně to je možná v důsledku aplikace osvědčených nadnárodních konceptů (Bridgestone, Vianor...), možná i díky tomu, že si poskytovatelé franšíz uvědomili, že dlouhodobě může fungovat pouze „win-win“ formát, tedy že „vítězem“ spolupráce není pouze jeden, ale oba dva partneři. Musí jít o vyváženou spolupráci dvou rovnoprávných subjektů, nikoli „silného“ (zpravidla výrobce) a „malého“ (dealer). Netřeba připomínat, že dalším předpokladem je průhlednost, fair play, dodržování závazků a důstojné zacházení. To vše platí pochopitelně oboustranně.
Celý článek včetně profilu nejvýznamnějších poskytovatelů franšízových konceptů a síťových služeb si přečtěte v tištěném vydání PR.
K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.