Lepší než se čekalo
Výstavy a veletrhy čelí poklesu zájmu vystavovatelů a ekonomickým potížím. Šanci mají pouze ty akce, které mají bezprostřední ekonomický efekt. Buď přímo prodejní veletrhy, nebo alespoň akce, které sice nemají prodejní charakter, ale garantují...
Výstavy a veletrhy čelí poklesu zájmu vystavovatelů a ekonomickým potížím. Šanci mají pouze ty akce, které mají bezprostřední ekonomický efekt. Buď přímo prodejní veletrhy, nebo alespoň akce, které sice nemají prodejní charakter, ale garantují vysokou návštěvnost a správnou cílovou skupinu návštěvníků. Image je na nic, zaznělo kdysi v nějaké reklamě, a výborně to vystihuje současnou situaci. Vystavovat někde jen proto, abych upoutal přepychovým stánkem a posílil své jméno či značku, to dnes nikoho nezajímá. Každý chce prodávat, prodávat, prodávat.
V tomto směru si italský veletrhu Autopromotec postavil už v minulosti laťku hodně vysoko a je možné říci, že z toho těží právě v dnešní nelehké době. Koneckonců jsme o tom psali už v minulých reportážích z tohoto tradičního bienále, které postihuje kompletní sféru afermarketu s výrazným akcentem na pneumatiky a jejich servis. To má své historické kořeny, neboť Autopromotec se vyvinul z veletrhu SARP, který byl specializován čistě na věci kolem pneuservisu. To se psal rok 1964. Dnes tvoří pneumatiky významnou, nikoli však jedinou součást nomenklatury veletrhu.
Náhodného návštěvníka Autopromotecu zaujme vysoká návštěvnost a silně pracovní charakter akce. O co méně se sedí a klábosí na stáncích, o to více v permanenci jsou všechny vystavené stroje a exponáty. Na první pohled je zřejmé, že převážnou většinu návštěvníků tvoří lidé zabývající se jako majitelé firem či zaměstnanci autoservisem a pneuservisem. Jsou to tedy skuteční nebo potenciální zákazníci vystavovatelů, a proto sebemenší zájem o informaci či ukázku budí okamžitou akci. Některé stánky jsou obleženy natolik, že je opravdu obtížné pořídit fotografii stroje či jiného exponátu; a jakmile se jedno místo uprázdní, hned jej zaujme někdo jiný.
Zase rekordy Na rozdíl od mezinárodních autosalonů Autopromotec 09 proto nezaznamenal úbytek zájmu, právě naopak. Počet vystavovatelů se vyšplhal na 1420 (před dvěma lety asi 1400) a ti dohromady reprezentovali 47 zemí (včetně hostitelské Itálie). Jejich stánky se rozkládaly ve čtrnácti výstavních halách a na volné ploše o celkové rozloze 150 000 m2. Do vydání tohoto čísla ještě nebylo známo, zda branami veletrhu prošlo kýžených 100 000 návštěvníků, neboť počítadlo na turniketech toho předloňského ročníku se zastavilo těsně pod tímto číslem a pořadatelé si pokoření návštěvnického rekordu opravdu velmi přáli. Jedna věc je však jasná: ani v současné krizi neztratil Autopromotec nic na své pověsti přední výstavní akce zaměřené na aftermarket. Ukazuje to také na to, že servis je v každé době jistým zdrojem obratu každé firmy a špatně dělají ti, kteří význam pneuservisu (či autoservisu) podceňují a pouze žehrají na klesající marže z prodeje zboží. I v Boloni byl často slyšet názor, že tento trend bude bohužel pokračovat, resp. že počet subjektů, kteří se budou chtít přiživit na cestě zboží od výrobce ke spotřebiteli, spíše poroste než naopak.
Více zákazníků? Širší záběr! Bohatý doprovodný program veletrhu korunoval především 2. ročník aftermarketového symposia EAAS (European Automotive Aftermarket Symposium), které mělo odpovědět na ožehavé otázky této významné sféry ekonomické činnosti v evropském kontextu. Mimo jiné tu byly prezentovány výsledky průzkumu mezi italskými profesionály v oblasti autoopravárenství. Z něho vyplývá, že v roce 2008 klesl v Itálii počet servisních míst automobilů o 0,2%, což znamená, že z trhu zmizelo přes 150 provozoven. V minusu byly téměř všechny sledované skupiny (motor a mechanické části, elektrikáři, klempírny, pneuservisy, autodealeři), u nichž se „úmrtnost“ pohybovala kolem 1%. Situaci zachraňovaly multifunkční opravárenské firmy a tzv. servisní stanice, které garantují rychlé univerzální služby při opravách a údržbě. Počet těchto servisů vzrostl o 2,8%, absolutně o 500 míst. Ukazuje se, že příliš velká specializace, která se v minulosti prosazovala díky rostoucí složitosti a náročnosti servisních prací, má svou protiváhu v trendu k vyšší univerzalitě a co nejširšímu záběru úkonů.
Jiné zajímavé údaje z italského trhu zveřejnila profesní organizace Federpneus, která sledovala vývoj jednotlivých segmentů pneu za posledních pět let. Italský trh automobilových pneu (včetně 4x4) činí 22 milionů, lehkých užitkových 1,59 milionu a zhruba stejný počet patří nákladním a autobusovým pneu. Skupina pneu s indexem W, Y a ZR za posledních pět let výrazně posílila a na celkovém trhu má již podíl 10 %. Naopak skupina S/T oslabila o 18% a spadla pod polovinu trhu osobních pneu. Pneu SUV/off-road ztrojnásobily svůj podíl na trhu a výrazně posílily i zimní pneumatiky, kterým patří již přes 12% trhu.
Nová témata Organizátoři boloňského veletrhu jsou si vědomi, že stejně jako v minulosti tak i nyní musí hledat nová, přitažlivá témata, která by vhodně zapadala do celkového kontextu a současně oslovila nové návštěvníky i vystavovatele. Přímo v srdci výstavy blízko hlavního vchodu letos otevřela zvláštní tematickou expozici Futurmotive zaměřenou na alternativní pohony a paliva, elektronické příslušenství, technologie pro bezpečnost, snížení spotřeby a emisí, prostě na všechna žhavá témata, která hýbou současným automobilovým světem. Závodní spyder Bizzarrini P538 Eco Targa Florio s hybridním motorem patřil svým spojením závodního speciálu a ekologického pohonu spíše k těm bizardním exponátům, ale i on společně s dalšími dal jasné poselství: ten, kdo bude chtít v autoopravárenství uspět, se bude muset v příštích letech hodně co učit. A čím dříve začne, tím lépe.
K některým exponátům letošního Autopromotecu 09 se v příštích číslech vrátíme.